norw Skrevet 18. november 2021 #41 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du tror vel ikke at timesprisen er det mekanikeren får i lønn? Anonymkode: 7dd1b...888 Selvsagt ikke. Ingenting som tyder på det.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #42 Skrevet 18. november 2021 1. Om giroljen ikke er rød lenger betyr det problemer. Du har ventet for lenge med å bytte og det er bedre å IKKE bytte. Du klan risikere "slipping". 2. Prisen er grei. Uansett går du ikke ut all olje, men ca 1/3-del- 3. Bytt olje ofte nok. Anonymkode: a2423...1fc
Jordeboer Skrevet 18. november 2021 #43 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 1. Om giroljen ikke er rød lenger betyr det problemer. Du har ventet for lenge med å bytte og det er bedre å IKKE bytte. Du klan risikere "slipping". 2. Prisen er grei. Uansett går du ikke ut all olje, men ca 1/3-del- 3. Bytt olje ofte nok. Anonymkode: a2423...1fc Her mener du sikkert automatgir og atf-olje. I manuelle kasser brukes ofte en gulaktig olje, og det meste lar seg tappe ut.
Gjest Acer Skrevet 18. november 2021 #44 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi fikk skiftet girolje på en Camry for 6000 kr for vel 8 år siden allerede. Reagerer derfor ikke på prisen din. Anonymkode: 356f5...04c Vel, kr. 6000 er eindel penger for noen, men kanskje ikkje for deg ?
Gjest Acer Skrevet 18. november 2021 #45 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har en bruktbil fra 2007. Bilen er såpass gammel at jeg ikke føler det er helt vits å investere de store summene. Kommer uansett til å kjøre den ut til siste pust. Jeg har heldigvis kontakter innenfor dette. Har mekanikere som fikser bilen svart til en brøkdel av prisen hva det koster på verksted. Jeg blir faktisk helt overasket hvor billig det er. Byttet registerreim, arbeid 1700 pluss reinen. Jeg bestiller dele selv, leverer bilen også er den fiksa. Tenkte først, hmm gjør de dette her riktig. Hadde bilen på eu kontroll, og der var det en del feil. Viste feilene til han som jobber svart. Han sa skaff det og det og det og kom tilbake. Jeg skaffet han gjorde jobben. Dro på etterkontroll, og der fikk jeg beskjed 0 feil alt ser bra ut. Det er kriminelt hvor mye visse verksted tar, noe av det er på grensa til svindel. Jeg skjønner folk må ha lønn osv osv. Men jeg har opplevd hvor jeg har levert bio på ekte verksted at de har funnet feil som ikke er det en gang. Den bransjen der er grådig. Folk generelt har null peiling på bil eller det vanlige mann eller dame i gata har ikke. Derfor utnytter de slike type folk. Alle som kan litt bil, og som har vært med på å sett reprasjon av bil. Det er ikke rocket science. Dere hadde blitt overasket hvor greit det er å gjøre det. Mange av de enkle repersjoner kan folk lære selv. Jeg har selv spart flere hundre tusen på å finne alternative løsninger til reparasjon. Anonymkode: c316b...de0 Vel, de aller fleste verksteder / mekanikere gjør ein fantastisk god jobb, og de yter god service, og bør selvsagt ha en lønn som de kan leve av. Idag bestiller mange bildeler på nett til en 1/3 av prisen mange verksteder tar, og repr. selve. Ellers så ligger det store lager rundt om i landet med bruktdeler, og det handler om "igjennbruk".
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #46 Skrevet 18. november 2021 En mekaniker har kanskje 250,- i timen? Så en tusenlapp i timen til administrasjon og avgifter? Anonymkode: 1c4dc...34a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #47 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det eneste irriterende her er blandingen av norsk og engelsk. Ingen som snakker sånn vel? Man sier vel girolje? Eller om man skal være internasjonal gearoil? Anonymkode: b3fc9...ba8 Er vel kløtsj også da? Anonymkode: cf611...3be
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #48 Skrevet 18. november 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: En mekaniker har kanskje 250,- i timen? Så en tusenlapp i timen til administrasjon og avgifter? Anonymkode: 1c4dc...34a Ja og feriepenger, pensjon, husleie++ Anonymkode: 7dd1b...888
Gjest Acer Skrevet 18. november 2021 #49 Skrevet 18. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er vel kløtsj også da? Anonymkode: cf611...3be https://no.speaklanguages.com/engelsk/vokabular/bildeler Kanskje er det noen "her" som kan ha stor nytte av denne linken. På dei fleste biler så finnes det en "sikringsboks" m/ sort lokk, og dersom du ikkje skjønner noen tekniske engelske ord som går igjenn på bil - " vær så snill å legg lokket på igjenn umiddelbart" Brake Airbag Wiper Fuel tank Endret 18. november 2021 av Skybe
Gjest Acer Skrevet 18. november 2021 #50 Skrevet 18. november 2021 (endret) Mange jobber på bilverkstadene er idag fastpriset. De fleste frisørene har også fastpris på m.a. herreklipp. Noen menn bruker frisøren kanskje kun 10-15 min, men andre igjenn bruker frisøren 20-30 min, men prisen er likevel den samme. Eg leverer bilen på verksted for bremserepr. og får ein fastpris. På den ene bilen er jobben kurant utført i løpet av en 1 time, men andre tilsvarende jobb, og bil møter mekanikeren utfordringer m/ en "fastrustet skrue" , og Jævlast med den. På eit bilverksted står ein aldri overfor 2 heilt identiske jobber. Noen jobber tjener de penger på, men andre taper de penger på. Kompetanse, innsikt, ordensans m.m er avgjørende hvor effektiv ein mekaniker jobber, og til en timepris på kr. 1400-1500 forventer at ein mekaniker ikkje har brukt tiden til røyk, og lete etter hvor delene, og verktøyet ligger. På kommunehuset sitter mange m/ høy fastlønn utan de gjør en dritt . På sykehusene springer legene, og sykesøstrene hele dagene over syke, og døende mennesker. Noen leverer fulle bossdunker hver gang, men andre leverer lite boss, men prisen er den samme. Poenget : Fastprissytemet kan vera til glede for noen, men til forbannelse for andre. Endret 18. november 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #51 Skrevet 18. november 2021 8 minutter siden, Skybe said: Mange jobber på bilverkstadene er idag fastpriset. De fleste frisørene har også fastpris på m.a. herreklipp. Noen menn bruker frisøren kanskje kun 10-15 min, men andre igjenn bruker frisøren 20-30 min, men prisen er likevel den samme. Eg leverer bilen på verksted for bremserepr. og får ein fastpris. På den ene bilen er jobben kurant utført i løpet av en 1 time, men andre tilsvarende jobb, og bil møter mekanikeren utfordringer m/ en "fastrustet skrue" , og Jævlast med den. På eit bilverksted står ein aldri overfor 2 heilt identiske jobber. Noen jobber tjener de penger på, men andre taper de penger på. Kompetanse, innsikt, ordensans m.m er avgjørende hvor effektiv ein mekaniker jobber. Noen leverer fulle bossdunker hver gang, men andre leverer lite boss, men prisen er den samme. Poenget : Fastprissytemet kan vera til glede for noen, men til forbannelse for andre. Hva er du egentlig vil med hele denne tråden? Anonymkode: 7dd1b...888
Gjest Acer Skrevet 18. november 2021 #52 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er du egentlig vil med hele denne tråden? Anonymkode: 7dd1b...888 Hvorfor spør du om det ?
K.B. Skrevet 18. november 2021 #53 Skrevet 18. november 2021 Sinnssyk pris på den oljen, jeg kjøper Mobil DTE 24 og DTE 26 i 20L dunker for 990 + mva. Greit nok at det er ISO 32 og 64, men kan ikke skjønne at 80wt olje er så sykt my dyrere.
Gjest Acer Skrevet 18. november 2021 #54 Skrevet 18. november 2021 (endret) K.B. skrev (45 minutter siden): Sinnssyk pris på den oljen, jeg kjøper Mobil DTE 24 og DTE 26 i 20L dunker for 990 + mva. Greit nok at det er ISO 32 og 64, men kan ikke skjønne at 80wt olje er så sykt my dyrere. Tidligere så nytta mange oppattraffinert olje på bilmotorene som de kjøpte på fat ,og hellet på motorene. Nyere biler vart det oftest nytta "boksolje" W 10-30 / 5-30 Pussigt nok har de fleste desse gamle bilmotorer som nyttet oppraffinert olje surret rundt, og tilbakelagde flere 100 000 km. Poenget: Det finnes idag en rekke oljetyper, og mange blir fustrerende, og surralistisk når de skal ut å kjøpe olje. Idag handler oljesalg mest om penger, og salgstriks. Endret 18. november 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #55 Skrevet 18. november 2021 1 hour ago, Skybe said: Hvorfor spør du om det ? Jeg lurer på det Anonymkode: 7dd1b...888
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #56 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg lurer på det Anonymkode: 7dd1b...888 Du er ikke den eneste. Anonymkode: 186f1...e6b 2
PetterKanin Skrevet 19. november 2021 #57 Skrevet 19. november 2021 (endret) Bilverksted er kostbart ja. Spesielt om man ikke forhører seg om pris først. Det koster å ha folk i arbeid. Det koster å ha lokaler. Det koster å ha diagnoseutstyr. Det koster å ha lisenser til diverse systemer, både regnskap og tekniske data. Det koster å ha billøftere. Det koster å ha bremseprøver. Det koster å kjøpe håndverktøy. Det koster å kjøpe spesialverktøy. Det koster å være med i en kjede. Det koster å kurse ansatte. Som kunde er man ofte tjent med å finne de som har lavest kostnader. Det er gjerne de som driver alene uten ansatte. Endret 19. november 2021 av PetterKanin 1
Bøtteballetten Skrevet 19. november 2021 #58 Skrevet 19. november 2021 Fikk skiftet gearolje på bilen min. Etterfylt olje på servostyringen. Kostet meg 1700 kr.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #59 Skrevet 19. november 2021 Skybe skrev (20 timer siden): Vel, kr. 6000 er eindel penger for noen, men kanskje ikkje for deg ? Det er masse penger for meg også, men det er vel det det koster...som kunde sitter du med skjegget i postkassa. Anonymkode: 356f5...04c
PetterKanin Skrevet 19. november 2021 #60 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er masse penger for meg også, men det er vel det det koster...som kunde sitter du med skjegget i postkassa. Anonymkode: 356f5...04c Med den holdningen blir det i allefall det det koster ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå