Gå til innhold

kr. 2738,- for gearoljeskift !


Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du tror vel ikke at timesprisen er det mekanikeren får i lønn?

Anonymkode: 7dd1b...888

Selvsagt ikke. Ingenting som tyder på det. 

Skrevet

1. Om giroljen ikke er rød lenger betyr det problemer. Du har ventet for lenge med å bytte og det er bedre å IKKE bytte. Du klan risikere "slipping".

 

2. Prisen er grei. Uansett går du ikke ut all olje, men ca 1/3-del-

3. Bytt olje ofte nok.

Anonymkode: a2423...1fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

1. Om giroljen ikke er rød lenger betyr det problemer. Du har ventet for lenge med å bytte og det er bedre å IKKE bytte. Du klan risikere "slipping".

 

2. Prisen er grei. Uansett går du ikke ut all olje, men ca 1/3-del-

3. Bytt olje ofte nok.

Anonymkode: a2423...1fc

Her mener du sikkert automatgir og atf-olje. I manuelle kasser brukes ofte en gulaktig olje, og det meste lar seg tappe ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi fikk skiftet girolje på en Camry for 6000 kr for vel 8 år siden allerede. Reagerer derfor ikke på prisen din.

Anonymkode: 356f5...04c

Vel, kr. 6000 er eindel penger for noen, men kanskje ikkje for deg ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en bruktbil fra 2007. Bilen er såpass gammel at jeg ikke føler det er helt vits å investere de store summene. Kommer uansett til å kjøre den ut til siste pust. 

 

Jeg har heldigvis kontakter innenfor dette. Har mekanikere som fikser bilen svart til en brøkdel av prisen hva det koster på verksted. Jeg blir faktisk helt overasket hvor billig det er. Byttet registerreim, arbeid 1700 pluss reinen. 

 

Jeg bestiller dele selv, leverer bilen også er den fiksa. Tenkte først, hmm gjør de dette her riktig. Hadde bilen på eu kontroll, og der var det en del feil. Viste feilene til han som jobber svart. Han sa skaff det og det og det og kom tilbake. Jeg skaffet han gjorde jobben. Dro på etterkontroll, og der fikk jeg beskjed 0 feil alt ser bra ut. 

 

Det er kriminelt hvor mye visse verksted tar, noe av det er på grensa til svindel. Jeg skjønner folk må ha lønn osv osv. 

Men jeg har opplevd hvor jeg har levert bio på ekte verksted at de har funnet feil som ikke er det en gang. 

Den bransjen der er grådig. Folk generelt har null peiling på bil eller det vanlige mann eller dame i gata har ikke. Derfor utnytter de slike type folk. Alle som kan litt bil, og som har vært med på å sett reprasjon av bil. Det er ikke rocket science. Dere hadde blitt overasket hvor greit det er å gjøre det. Mange av de enkle repersjoner kan folk lære selv. 

Jeg har selv spart flere hundre tusen på å finne alternative løsninger til reparasjon. 

Anonymkode: c316b...de0

Vel, de aller fleste verksteder / mekanikere gjør ein fantastisk god jobb, og de yter god service, og  bør selvsagt ha en lønn som de kan leve av.  Idag bestiller mange  bildeler på nett til en 1/3 av prisen mange verksteder tar, og repr. selve.  Ellers så ligger det store lager rundt om i landet med bruktdeler, og det handler om  "igjennbruk".  

 

Skrevet

En mekaniker har kanskje 250,- i timen? Så en tusenlapp i timen til administrasjon og avgifter? 

Anonymkode: 1c4dc...34a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det eneste irriterende her er blandingen av norsk og engelsk. Ingen som snakker sånn vel? Man sier vel girolje? Eller om man skal være internasjonal gearoil?

Anonymkode: b3fc9...ba8

Er vel kløtsj også da?

Anonymkode: cf611...3be

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

En mekaniker har kanskje 250,- i timen? Så en tusenlapp i timen til administrasjon og avgifter? 

Anonymkode: 1c4dc...34a

Ja og feriepenger, pensjon, husleie++

Anonymkode: 7dd1b...888

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er vel kløtsj også da?

Anonymkode: cf611...3be

https://no.speaklanguages.com/engelsk/vokabular/bildeler

Kanskje er det noen "her"  som kan ha  stor  nytte av denne linken. 

 På dei fleste  biler så finnes det en  "sikringsboks" m/ sort lokk, og dersom du ikkje skjønner noen tekniske engelske ord som går igjenn på bil  -   " vær så snill å legg lokket på igjenn umiddelbart" 

Brake 

Airbag 

Wiper                                                    

Fuel tank                    

Endret av Skybe
Skrevet (endret)

Mange jobber på bilverkstadene er idag fastpriset.   De fleste frisørene har også fastpris på m.a. herreklipp.  Noen menn bruker frisøren  kanskje kun 10-15 min, men andre  igjenn bruker frisøren 20-30 min, men prisen er likevel  den samme.

Eg leverer bilen på verksted for bremserepr. og får ein fastpris. På den ene bilen er jobben kurant utført  i løpet av en   1 time, men andre tilsvarende jobb, og  bil møter mekanikeren utfordringer m/ en  "fastrustet skrue" , og Jævlast med den.

På eit  bilverksted står  ein aldri overfor  2 heilt identiske jobber.  Noen  jobber tjener de penger på, men andre taper de penger på.  Kompetanse, innsikt, ordensans m.m er avgjørende hvor effektiv ein mekaniker jobber, og til en timepris på kr. 1400-1500 forventer at ein mekaniker ikkje har brukt tiden til røyk, og lete etter hvor delene, og verktøyet ligger. På kommunehuset sitter mange m/ høy fastlønn utan de gjør en dritt .  På sykehusene springer legene, og sykesøstrene hele dagene over syke, og døende mennesker.       

 Noen leverer fulle bossdunker hver gang, men andre leverer lite boss, men prisen er den samme. 

Poenget : Fastprissytemet kan vera til glede for noen, men til forbannelse for andre.  

  

Endret av Skybe
Skrevet
8 minutter siden, Skybe said:

Mange jobber på bilverkstadene er idag fastpriset.   De fleste frisørene har også fastpris på m.a. herreklipp.  Noen menn bruker frisøren  kanskje kun 10-15 min, men andre  igjenn bruker frisøren 20-30 min, men prisen er likevel  den samme.

Eg leverer bilen på verksted for bremserepr. og får ein fastpris. På den ene bilen er jobben kurant utført  i løpet av en   1 time, men andre tilsvarende jobb, og  bil møter mekanikeren utfordringer m/ en  "fastrustet skrue" , og Jævlast med den.

På eit  bilverksted står  ein aldri overfor  2 heilt identiske jobber.  Noen  jobber tjener de penger på, men andre taper de penger på.  Kompetanse, innsikt, ordensans m.m er avgjørende hvor effektiv ein mekaniker jobber.    

 Noen leverer fulle bossdunker hver gang, men andre leverer lite boss, men prisen er den samme. 

Poenget : Fastprissytemet kan vera til glede for noen, men til forbannelse for andre.  

  

Hva er du egentlig vil med hele denne tråden?

Anonymkode: 7dd1b...888

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er du egentlig vil med hele denne tråden?

Anonymkode: 7dd1b...888

Hvorfor spør du om det ?

Skrevet

Sinnssyk pris på den oljen, jeg kjøper Mobil DTE 24 og DTE 26 i 20L dunker for 990 + mva. Greit nok at det er ISO 32 og 64, men kan ikke skjønne at 80wt olje er så sykt my dyrere.

Skrevet (endret)
K.B. skrev (45 minutter siden):

Sinnssyk pris på den oljen, jeg kjøper Mobil DTE 24 og DTE 26 i 20L dunker for 990 + mva. Greit nok at det er ISO 32 og 64, men kan ikke skjønne at 80wt olje er så sykt my dyrere.

Tidligere så  nytta mange oppattraffinert olje på  bilmotorene  som de  kjøpte  på fat ,og  hellet på motorene.  Nyere  biler vart det oftest nytta  "boksolje"  W 10-30 / 5-30     Pussigt nok  har de fleste desse  gamle bilmotorer som nyttet oppraffinert olje  surret rundt, og tilbakelagde  flere 100 000 km.  

Poenget: Det finnes idag en rekke oljetyper, og mange blir  fustrerende, og  surralistisk når de skal ut å  kjøpe olje. Idag handler oljesalg mest  om penger, og salgstriks.       

 

Endret av Skybe
Skrevet
1 hour ago, Skybe said:

Hvorfor spør du om det ?

Jeg lurer på det

Anonymkode: 7dd1b...888

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg lurer på det

Anonymkode: 7dd1b...888

Du er ikke den eneste. 

Anonymkode: 186f1...e6b

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Bilverksted er kostbart ja. Spesielt om man ikke forhører seg om pris først.

Det koster å ha folk i arbeid. 

Det koster å ha lokaler.

Det koster å ha diagnoseutstyr.

Det koster å ha lisenser til diverse systemer, både regnskap og tekniske data.

Det koster å ha billøftere.

Det koster å ha bremseprøver.

Det koster å kjøpe håndverktøy.

Det koster å kjøpe spesialverktøy.

Det koster å være med i en kjede.

Det koster å kurse ansatte.

Som kunde er man ofte tjent med å finne de som har lavest kostnader. Det er gjerne de som driver alene uten ansatte. 

 

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Skrevet

Fikk skiftet gearolje på bilen min. Etterfylt olje på servostyringen.  Kostet meg 1700 kr.

Skrevet
Skybe skrev (20 timer siden):

Vel, kr. 6000 er eindel penger for noen, men kanskje ikkje for deg ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er masse penger for meg også, men det er vel det det koster...som kunde sitter du med skjegget i postkassa.

Anonymkode: 356f5...04c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er masse penger for meg også, men det er vel det det koster...som kunde sitter du med skjegget i postkassa.

Anonymkode: 356f5...04c

Med den holdningen blir det i allefall det det koster ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...