Gå til innhold

Svangerskapskløe, du som har hatt/har det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan startet det? Altså på hvilke områder osv? 
Klør på håndledd og oppå hånda tidvis. Innimellom inni henda, men mulig jeg bare innbiller meg det. 
Tok det opp med jordmor igår, men da hadde jeg ikke hatt det på noen dager. Nå er det tilbake igjen. 
Noen erfaringer? 

Anonymkode: a9fa0...f1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt det ved alle mine svangerskap, og har det nå med nr 3.

Klør på føttene, bena, lårene, rompa og magen. Som oftest uutholdelig ille på kvelden, men klør hele dagen. Er 30 uker nå og har klødd i 10-15 uker. Med de to andre barna klødde jeg fra ca uke 30/32 og ut svangerskapet. Samme steder da også. Har rødlig utslett når det er skikkelig ille.

Har tatt blodprøver for å se om jeg har forhøyede leververdier, men det har jeg ikke. Så har bare fått beskjed om å smøre og tilføre fukt. Er ikke mer å gjøre med det. Smører med en krem jeg fikk på resept av legen 1-2 ganger i løpet av dagen + at jeg smører meg med babyolje etter dusjen på morgenen. Har dessverre ingen gode råd annet enn å holde ut 😐

Skrevet

Jeg hadde svangerskapskløe eller intrahepatisk kolestase i siste mnd av svangerskapet . 
Jeg klødde overalt egentlig . Holdt på å bli gal 
Det handler om at leveren skiller ut gallesalter som hår over i blodet. 
Det er viktig at du  kommer deg til legen og får hjelp . 
Ubehandlet tilstand er fare for barnet.

Min jordmor den gangen hadde null peiling. 
Heldigvis var det ferietid og jeg kom til legen på kontroll . Han tok grep , takk og lov ! 
Men vær obs på dette med smertestillende etter fødsel . 
Leveren  trenger tid på å komme seg , og en kan få en reaksjon på smertestillende . 
Hør med legen din! 

Anonymkode: 1a334...129

• Liker 1
Skrevet
Megplussto skrev (Akkurat nå):

Klør på føttene, bena, lårene, rompa og magen. Som oftest uutholdelig ille på kvelden, men klør hele dagen. Er 30 uker nå og har klødd i 10-15 uker. Med de to andre barna klødde jeg fra ca uke 30/32 og ut svangerskapet. Samme steder da også. Har rødlig utslett når det er skikkelig ille.

Har tatt blodprøver for å se om jeg har forhøyede leververdier, men det har jeg ikke. Så har bare fått beskjed om å smøre og tilføre fukt. Er ikke mer å gjøre med det. Smører med en krem jeg fikk på resept av legen 1-2 ganger i løpet av dagen + at jeg smører meg med babyolje etter dusjen på morgenen. Har dessverre ingen gode råd annet enn å holde ut 😐

Jeg fikk allergitabletter av legen. 
Hadde aldri holdt ut uten 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk allergitabletter av legen. 
Hadde aldri holdt ut uten 

Hm, kanskje jeg skal høre om det ved neste time. Legen nevnte aldri at det kunne hjelpe. For er ganske grusomt må jeg innrømme.

Takk for tips!

Skrevet

Pass på at du får tatt blodprøver ofte, en  bekjent mistet barnet pga svangerskapskløe. 

Anonymkode: 2f018...446

Skrevet

Har hatt det periodevis, mest i slutten andre trimester og starten av tredje. Det klødde på mage, rygg og lår. Nevnte for jordmor og hun spurte da om det klødde i hender og føtter, så virket som om kløe het kan indikere noe annet som de vil undersøke nærmere. Det hadde ikke jeg. Tror kløen skyldes at huden strekker seg og i tillegg er ekstra sensitiv.

Det som funket for meg: begrense dusjingen, og når jeg dusjet passet jeg på å dusje i vann som ikke var for varmt på slutten for å lukke porene så det ikke ble kløing av det når jeg hikk fra varm fush til kaldt rom, unngikk parfymert såpe og dusjet gjerne kun i vann, smurte med kokosolje og sheasmør etter dusj og ellers hver dag, brukte kun ren bomull og viskose mot huden ikke syntetiske stoffer, passet på å ha behagelig temperqtur inne synes det klødde om det ble kaldt, barberte ikke legger. Og så prøvde jeg å ikke tenke for mye på det, selv om det er vanskelig når det står på. Men det kan faktisk bli bedre så ikke tenk at nå er det sånn resten av svangerskapet.

Anonymkode: ce7c8...8d3

Skrevet

Jeg klødde som en gal og lagde sår på meg selv. Det begynte inni håndflatene og under føttene, og etter hvert var det over alt. Verken allergimedisin eller Ursofalk hadde noen effekt, og baby ble tatt med keisersnitt i uke 30+5. Da hadde jeg klødd siden uke 23 og hadde skyhøye leververdier.

Anonymkode: fbc75...15c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde svangerskapskløe eller intrahepatisk kolestase i siste mnd av svangerskapet . 
Jeg klødde overalt egentlig . Holdt på å bli gal 
Det handler om at leveren skiller ut gallesalter som hår over i blodet. 
Det er viktig at du  kommer deg til legen og får hjelp . 
Ubehandlet tilstand er fare for barnet.

Min jordmor den gangen hadde null peiling. 
Heldigvis var det ferietid og jeg kom til legen på kontroll . Han tok grep , takk og lov ! 
Men vær obs på dette med smertestillende etter fødsel . 
Leveren  trenger tid på å komme seg , og en kan få en reaksjon på smertestillende . 
Hør med legen din! 

Hadde det samme med nr 2 og nr 3. nr 2 startet i uke 36 og ble satt i gang i uke 38. Denne gangen (baby er 8 uker nå) fikk jeg det i uke 34. Begynte å klø inni hender og under føtter og så spredte det seg til hele kroppen. Ble innlagt fordi lever og gallesyreverdier var skyhøye. De overvåket fosteret da dette er svært farlig for barnet på slutten av graviditeten. (Ikke farlig for mor) Ble satt i gang i uke 37+4. klødde som en gal om kveld og natt. Klødde flere uker etter fødsel også. Har gitt seg nå etter 8 uker (kjenner litt på hoftene om natta) leververdiene har normalisert seg nå, men det tok mange uker. Kom deg til legen for å ta blodprøver! Ingenting å spøke med! 

Anonymkode: ceaa3...906

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg klødde som en gal og lagde sår på meg selv. Det begynte inni håndflatene og under føttene, og etter hvert var det over alt. Verken allergimedisin eller Ursofalk hadde noen effekt, og baby ble tatt med keisersnitt i uke 30+5. Da hadde jeg klødd siden uke 23 og hadde skyhøye leververdier.

Uff🥺 Stakar deg! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uff🥺 Stakar deg! 

Har du flere barn? Det ble verre for meg med nr.3. Jeg kan ikke gå flere barn pga dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du flere barn? Det ble verre for meg med nr.3. Jeg kan ikke gå flere barn pga dette. 

Nei, det ble bare ett barn :( var visst litt spesielt at jeg fikk det så tidlig og at ingenting de ga meg hadde effekt.

Skrevet
Megplussto skrev (6 timer siden):

håper du har tatt prøver på gallesyre.. da det er gallesyrer som avgjør om du har ICP, ikke leverprøver. Alle som klør i svangerskap må ta gallesyreprøver. Forhøyede betyr ICP. intrahepatisk gallestase, som er en alvorlig sykdom i svangerskap. Har hatt det med mine to barn. 

Skrevet
kalini skrev (32 minutter siden):

håper du har tatt prøver på gallesyre.. da det er gallesyrer som avgjør om du har ICP, ikke leverprøver. Alle som klør i svangerskap må ta gallesyreprøver. Forhøyede betyr ICP. intrahepatisk gallestase, som er en alvorlig sykdom i svangerskap. Har hatt det med mine to barn. 

Det stemmer. Jeg tok fastene gallesyreprøver. Jeg ble satt i gang på flekken da de viste 56. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stemmer. Jeg tok fastene gallesyreprøver. Jeg ble satt i gang på flekken da de viste 56. 

Bra❤️ Jeg hadde akutt keisersnitt i uke 35 med verdier på 89 med første, nytt akutt keisersnitt med nr 2 i uke 34 da med verdier på 198. Så icp bør sjekkes ved kløe❤️ håper alle dere er medlem i fb gruppa for oss med Icp i svangerskap 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, det ble bare ett barn :( var visst litt spesielt at jeg fikk det så tidlig og at ingenting de ga meg hadde effekt.

Ja, det var veldig tidlig😔 Risikoen for å få det i neste svangerskap er 90%. Jeg fikk det med to av tre. 
Nr1: Normal fødsel, ikke igangsatt

Nr2: Svangerskapskløe fra uke 36, behandlet med urofalk til uke 38, igangsatt uke 38

Nr3: Svangerskapskløe fra uke 34, behandlet med urofalk og polaramin mot kløe, igangsatt i uke 36+4. 

Tør ikke tenke på en runde til og takknemlig for de tre jeg har fått🙏🏻🙏🏻🙏🏻💜💜💙

Skrevet
kalini skrev (2 minutter siden):

Bra❤️ Jeg hadde akutt keisersnitt i uke 35 med verdier på 89 med første, nytt akutt keisersnitt med nr 2 i uke 34 da med verdier på 198. Så icp bør sjekkes ved kløe❤️ håper alle dere er medlem i fb gruppa for oss med Icp i svangerskap 😊

OMG det var jo helt sykt høye verdier😱 Var du ikke redd? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

OMG det var jo helt sykt høye verdier😱 Var du ikke redd? 

veldig redd!!

Skrevet
kalini skrev (2 minutter siden):

veldig redd!!

Det skjønner jeg! Godt det gikk fint🙏🏻 Klødde du lenge etter fødsel? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det skjønner jeg! Godt det gikk fint🙏🏻 Klødde du lenge etter fødsel? 

første gang et par uker, andre gang et par dager etter:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...