Gå til innhold

Hva bør min tale inneholde?

Anbefalte innlegg

Gjest brudgomen
Skrevet

Hallo alle gifteklare!!!

Først litt om meg...

Jeg er en norsk mann på 40år og ble kjæreste med en filippinsk jente på 32år som jeg traff her i Norge i juni '03.

(For skeptikkere...: Nei, hun trenger ikke gifte seg med norsk mann for å få varig opphold i Norge.... Hun Har fra før varig oppholdstillatelse som hun har fått via sitt arbeids-engasjement...)

Hun er sykepleier og har bodd i Norge i noen år før jeg traff henne her..

Vi forlovet oss 1sept. '03 og reiste sammen hjem til hennes fammilie i Filippinene i januar i år.

Da vi var der nede fridde jeg til henne og fikk et kontant "JA!"

Vi startet med en gang gifteplanene og bestemte oss for å gifte oss der nede i Filippinene.

Datoen ble satt til 22.desember 2005.

Vi har invitert hele min nærmeste familie og mine faddere fra min dåp, så vi blir i alt 17 personer som skal reise ned.

Invitasjonen lød som følger...: De selv betaler deres reise og opphold, mens vi sørger for selskapet og en ferie som de ALDRI skal glemme.

Min forlovede og jeg reiser ned den 3.des. mens de andre kommer etter den 14.des. og vi alle kommer hjem igjen 4.jan.2006

Som dere skjønner så vil vi oppleve både jul og nyttår der nede også...så disse høytidene har vi også laget store planer for.....med samling av min og hennes familie. Oppe på det hele har jeg funnet ut at min fadder har bursdag mens vi er der nede....så vi har også planlagt en overraskelsesfest for henne.

Da vi var der nede i januar...reiste vi rundt og fant ut hvilken sted vi skal arangere selskapet...og som også blir oppholdsstedet for min familie...

Et 5-stjerners hotell med alle fasiliteter..

http://www.travelsmart.net/ph/resorts/Iloc...Fort_Ilocandia/

og vi tok kontakt med kirken som min forlovede sokner til der nede... og ordnet alle formaliteter.

Kirken: Bacarra kirke fra 1593 som er delevis satt i stand igjen etter et forferdelig jordskjelv 7.8 på r-skala i aug. '83

http://www.waypoints.ph/detail_gen.html?wpt=bacrac

Vi alle gleder oss som noen unger.....................

MEN......så til mitt spørsmål da....

Som brudgom må jeg jo holde en tale........

Hva bør min tale inneholde....

Noen ting er kanskje helt selvfølgelig....som jeg allerede har tenkt på...men... kom med tips til meg........

Har ikke vært i mange bryllup...så jeg har ikke mange idèer om hva jeg skal si...

På forhånd TAKK!!! :roll:

Terje

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er vel å takke foreldrene for bruden aller først.

Så er det kanskje ikke alle som vet like godt hvordan dere ble kjent med hverandre og hvordan dere ble kjærester. Dette kan jo være morsomt å dele med alle bryllupsgjestene, kanskje en av dere var veldig nervøse på første daten og sa/gjorde noe morsomt osv.

Deretter så er det jo morsomt om du kan trekke frem noen særtrekk/kvaliteter ved bruden som er morsomme (uten å drite henne ut selvsagt), sider du setter pris på og hva det er med henne som gjør at du elsker henne så høyt!

Det er bedre med en kort og konsis tale enn en tale som trekker ut med mange kjedelige poenger og som aldri blir ferdig!

Lykke til. :)

Skrevet
Det vanlige er vel å takke foreldrene for bruden aller først.

Så er det kanskje ikke alle som vet like godt hvordan dere ble kjent med hverandre og hvordan dere ble kjærester. Dette kan jo være morsomt å dele med alle bryllupsgjestene, kanskje en av dere var veldig nervøse på første daten og sa/gjorde noe morsomt osv.

Deretter så er det jo morsomt om du kan trekke frem noen særtrekk/kvaliteter ved bruden som er morsomme (uten å drite henne ut selvsagt), sider du setter pris på og hva det er med henne som gjør at du elsker henne så høyt!

Det er bedre med en kort og konsis tale enn en tale som trekker ut med mange kjedelige poenger og som aldri blir ferdig!

Lykke til. :)

Takk for godt svar heidi...

Det med å takke foreldrene for buden, var en av tingene jeg allerede har som et punkt.

Jeg har også planlagt å lære meg LITT av talen på hennes lokale filippinske språk "Ilocano".

Det med kort tale kan passe meg, siden jeg ikke er noen dreven taler og lett kan prate meg bort... :roll:....dessuten er jeg nødt til å føre talen på engelsk. :forvirret:

Om det er noen som har flere idèer til meg så bare kom med de...

Gjest gjest 0
Skrevet

Gjør det kjapt, enkelt og rørende!

Litt humoristisk er heller ikke å forakte.

Noe jeg har oppfattet som vanlig er å gjøre et poeng ut av at bruden er sta, får det alltid som hun vil, hun er rotete, har støv på hjernen etc. Altså "mobbe" bruden vennlig. Dette er helt harmløst og får frem smilene. Og så er det bra å avslutte med en kjærlighetserklæring.

Skrevet
Gjør det kjapt, enkelt og rørende!

Litt humoristisk er heller ikke å forakte.

Noe jeg har oppfattet som vanlig er å gjøre et poeng ut av at bruden er sta, får det alltid som hun vil, hun er rotete, har støv på hjernen etc. Altså "mobbe" bruden vennlig. Dette er helt harmløst og får frem smilene. Og så er det bra å avslutte med en kjærlighetserklæring.

Takker for hyggelig tips.... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...