AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Stemmer det? Jeg er aldri syk (bankibordet), men kan ikke huske sist jeg lå rett ut. Er det noe sammenligning mellom kreftsyke og tidligere dårlige immunforsvar?? Anonymkode: a2e85...e91
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Min mor er aldri syk (influensa i 1975, that's it..), er opptatt av å spise sunt, tar vitaminer og er aktiv. Hun har hatt kreft to ganger🤷♀️ Kreft ligger ofte i genene. Anonymkode: b3407...a84 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Et eldre familiemedlem var aldri syk, men døde i 70 årene etter bare noen uker med kreft helt plutselig. Kreft kan ramme alle. Anonymkode: 0df30...7ec
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Immunsvikt gir større sannsynlighet for kreft. Mange tror de har dårlig immunforsvar bare fordi de får 3 virusinfeksjoner i året, men de har nok helt normalt immunforsvar likevel, og de med normalt immunforsvar har selvsagt mindre sanmsynlighet for kreft enn de med immunsvikt, men det er ikke sikkert du har noe bedre immunforsvar på noen måte bare fordi du ikke har virus så ofte. Det kan ha med mye annet å gjøre. Anonymkode: 640ac...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min mor er aldri syk (influensa i 1975, that's it..), er opptatt av å spise sunt, tar vitaminer og er aktiv. Hun har hatt kreft to ganger🤷♀️ Kreft ligger ofte i genene. Anonymkode: b3407...a84 Du har nok rett i det. Tror det ligger mest i genene. Jeg har ei bestemor som døde av hjernesvulst. Kan jeg være genetisk utsatt når det kun er hun som har gptt bort av kreft i familien? Anonymkode: a2e85...e91
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Immunsvikt gir større sannsynlighet for kreft. Mange tror de har dårlig immunforsvar bare fordi de får 3 virusinfeksjoner i året, men de har nok helt normalt immunforsvar likevel, og de med normalt immunforsvar har selvsagt mindre sanmsynlighet for kreft enn de med immunsvikt, men det er ikke sikkert du har noe bedre immunforsvar på noen måte bare fordi du ikke har virus så ofte. Det kan ha med mye annet å gjøre. Anonymkode: 640ac...6f8 Jeg tror et godt imunnforsvar er med på å styrke/støte ut alle kreftcellene vi har i kroppen. Vi har jo utallige av dem. Det er bare de bryter ut. Ts... Anonymkode: a2e85...e91
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Et eldre familiemedlem var aldri syk, men døde i 70 årene etter bare noen uker med kreft helt plutselig. Kreft kan ramme alle. Anonymkode: 0df30...7ec Kreft rammer utrolig mange. Det er bare å spørre oss selv hvem av oss som får det. Anonymkode: a2e85...e91 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Immunforsvaret ditt har ingenting å si for om du får kreft. Kreft skyldes feil ved celledeling. Det er jo dog noen risikofaktorer, blant annet gener, miljø, kosthold, røyk og alkohol. Men alt i alt handler kreft om uflaks Anonymkode: ee988...62f 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 Så vi får håpe og leve livet i nuet. 😊 selv er jeg tidlig i 30årene og min bestemor døde i samme alder som jeg er i nå, kreft. Skremmende... Anonymkode: a2e85...e91 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 Var en artikkel i aftenposten for en tid tilbake om at folk med ms har mindre sjanse for kreft. Ms er en autoimmun sykdom som medfører hyperaktivt immunforsvar, så det betyr vel at et aktivt immunforsvar reduserer sjansen for kreft. Jeg synes ikke et så aktivt immunsystem egentlig er noe å ønske seg, da. Anonymkode: c916c...199
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Var en artikkel i aftenposten for en tid tilbake om at folk med ms har mindre sjanse for kreft. Ms er en autoimmun sykdom som medfører hyperaktivt immunforsvar, så det betyr vel at et aktivt immunforsvar reduserer sjansen for kreft. Jeg synes ikke et så aktivt immunsystem egentlig er noe å ønske seg, da. Anonymkode: c916c...199 Hnmm.. Jeg kjenner ei som har MS og desverre fått livmorhalskreft i tillegg. Anonymkode: a2e85...e91
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror et godt imunnforsvar er med på å styrke/støte ut alle kreftcellene vi har i kroppen. Vi har jo utallige av dem. Det er bare de bryter ut. Ts... Anonymkode: a2e85...e91 Et normalt immunforsvar vil fungere ved at den kan identifisere celler som er unormale og drepe dem, men det er ikke slik at man ikke får kreft bare fordi man ikke er så ofte syk med virus. Et for sterkt immunforsvar er faktisk ikke bra fordi det kan føre til f.eks cytokinstorm hvis man blir alvorlig syk. Det man ønsker er et smart immunforsvar. Om du har nivåer av igA og igG som er i øvre del av referanseområdet (siden du sier du ikke blir så ofte syk) så betyr jo ikke det at du har høye nivåer av T-celler som dreper kreftceller. Anonymkode: 640ac...6f8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et normalt immunforsvar vil fungere ved at den kan identifisere celler som er unormale og drepe dem, men det er ikke slik at man ikke får kreft bare fordi man ikke er så ofte syk med virus. Et for sterkt immunforsvar er faktisk ikke bra fordi det kan føre til f.eks cytokinstorm hvis man blir alvorlig syk. Det man ønsker er et smart immunforsvar. Om du har nivåer av igA og igG som er i øvre del av referanseområdet (siden du sier du ikke blir så ofte syk) så betyr jo ikke det at du har høye nivåer av T-celler som dreper kreftceller. Anonymkode: 640ac...6f8 Skjønner. Jeg kan bli syk, men ikke ofte ligger rett ut med influensa. Jeg er passert 30 og kan ikke huske sist jeg hadde influensa med høy feber. Men celleforandringer derimot, det har jeg nå for andre gang, pluss hpv. Forrige gang ordnet kroppen min bort celleforandringen. Følte kroppen min gjorde jobben sin. 😊 Anonymkode: a2e85...e91
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå