Gå til innhold

Kompis med på kino

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når dere inviterer så er det vel dere som betaler. 

Anonymkode: 5802c...45e

Nei det er vanlig å betale selv. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er lurt å takke ja til å få tilbake siden det setter standarden for videre aktiviteter.

I denne settingen tror jeg at jeg ville sagt: «billetten kostet 120 kr, men kinogodtet står vi for siden jeg glemte å avklare med deg på forhånd 😊»

Hyggelig å spandere, og kanskje kan det passe seg å gjøre det en annen gang. Men hvis det blir slik at den ene tar med den andre parten på flere ting kan det fort bli en skjevfordeling, så jeg tror det er mer fornuftig å få vippset for billetten. Jeg tror også de fleste forventer at de skal vippse. Saken ville vært annerledes om hun ikke hadde spurt om hun skulle betale. Da hadde jeg ikke bedt om det, siden det er noe man bør avklare på forhånd og det kan være ulike forventninger.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ren høflighet. Det er uhøflig å be om penger for noe en selv har invitert til, uten at betaling er avtalt på forhånd. 

Når jeg inviterer sier jeg det er fint om de har lommepenger til godteri etc. Men hvis vi spontant reiser på kino eller kafé med barnas kompis med, ville det aldri falt meg inn å spørre om etterbetaling. 

Pengemessig er det ingen forskjell om du spør før eller etter, men å avtale slikt på forhånd fremstår mer ryddig og redelig. 

Anonymkode: d3315...82b

Ts her

hvis kompisen hadde vært på besøk her og vi plutselig hadde dratt ut på middag, cafe eller kino hadde det vært noe annet. 

nå sendte jeg mld for å høre om han ville være med. Så ikke så frekt om jeg hadde akseptert pengene hun tilbyr, da de visste hva det koster ca på forhånd. 

Anonymkode: b94eb...eb3

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er naturlig å betale for eget barn selv om noen andre tar dem med på kino. Blir fort skjevt om noen skal spandere alt og det blir fort dyrt. Jeg er vokst opp med at man fikk med seg penger når man skulle noe med venner og deres foreldre, og betalte noe for seg selv (men kanskje fikk litt mat/is osv)

Som en mellomting kan du jo si tilbake at de er supert om hun vippser for kinobilletten som kostet x kr men at du kan spandere maten dere spiste, om du føler det blir mye å be om alt tilbake. 

Anonymkode: 222a6...aac

Skrevet

Moren har jo spurt, så da er det helt innafor å si hva du vil ha hvis du føler et behov for de pengene. Ikke overtenk det! 

Men hvis din opprinnelige tanke var å spandere ville jeg sagt noe sånt som "Ikke tenk på det, denne gang spanderer jeg" og så er du tydelig i forkant neste gang, hvis du ikke vil spandere neste gang. Type "vil Per bli med på kino og middag på lørdag? Regner med det blir ca 200 kroner. Jeg spanderer snop (eller ikke...😅)". 

Skrevet

Synes at du spanderer denne gangen. Men vi pleier å gjøre det sånn at hvis barnet mitt vil ha med en venn, må vennen spørre foreldrene om lov til å bli med. Det innebærer da at foreldrene må betale, ellers kan hen ikke bli med. Jeg har ikke råd til å betale for alle vennene til barnet mitt. Og tar du de med ut å spiser, må du nesten betale for det.

Anonymkode: c3f4f...273

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du kan gjøre det så enkelt som dette

Svare henne med

"Var kjempekjekt å ha med din sønn på kino, jeg vil ikke ta imot noe penger da vi inviterte, men jeg er alenemor og økonomien er trang. Så om du kunne ta med guttene på en annen aktivitet neste gang hadde det vært fint"

Anonymkode: 558af...c7c

Nei nei nei!

Anonymkode: c32b4...c29

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker det er helt greit å la dem betale for egen kinobillett og mat når mor faktisk tilbyr!

Har hatt det slik selv. Vi er av typen som sjelden "finner på ting" med barnas venner. (Men vi har greit med plass og tar gjerne imot venner på besøk.) 
Mens foreldre av barnas venner kanskje har hatt dårligere råd, og mindre plass til besøk. Men de er likevel flinkere til å finne på ting. (Både ting som koster noe og ting som ikke koster noe.) 

Jeg tenker alltid at om jeg da betaler for mitt barn, så er det større sjanse for at den som inviterer, synes det er greit å gjøre det igjen. (I min verden betyr "Vil X bli med på kino" at vi selv betaler for X, men at den som inviterer tar ansvar for at X kommer seg på kino og har det fint mens de er der.) 

Forventningen om å gjengjelde "tjenesten" hadde jeg ansett som skikkelig frekk. Da hadde jeg tenkt det var underliggende motiver. 
Har opp gjennom årene lært at noen inviterer vårt barn på overnatting til sitt barn, og inviterer deretter barnet sitt på overnatting hos oss litt etterpå, fordi de trengte barnevakt. 
Da innser man at dette med overnatting ikke var en hyggelig greie for barnas skyld, men noe som ble gjort for å "tvinge" oss til å være barnevakter over natt, og ikke kunne si "nei" når det ble spurt. 
Vi har gjerne barn på overnatting, altså, men vi liker å velge selv når det passer, og ikke føle at vi "utnyttes" til å være barnevakter. 
Hadde det vært sånn at vi spurte om hjelp når vi trengte det, og de spurte når de trengte det, og vi hadde en avtale om gjensidig barnepass, hadde det vært noe annet. 

Så, kjære TS. 
Om du vet denne familien ikke har noe problem med å betale for eget barn, la dem betale. 
Antagelig tenker de at det var veldig hyggelig av deg å ta med barnet deres på middag og kino, og vil gjerne at du gjør dette igjen en annen gang. 

Du kan evt. snakke med dem senere, og høre hva de faktisk tenker om at "når noen tar med flere barn på kino, så betaler alle for seg selv."? 

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg TS: Begge deler er riktig. Jeg tror nok kanskje denne mammaen spør litt for høflighets skyld. Hun kunne jo bare Vippset en sum og sendt deg en sms  om at hun hadde Vippset for kino og mat. De fleste klarer jo å regne ut sånn ca hva det koster. Jeg har iallefall gjort det de gangene mitt har blitt med andre («Tusen takk for invitasjonen. Har Vippset 200kr for kino og godteri»). Da slipper man den kleine diskusjonen om betaling. Hvis du nå tenker at det kommer godt med å få igjen noe av pengene, ville jeg kanskje skrevet noe sånt som «Jeg skulle gjerne spandert alt på x, for det var veldig koselig å ha ham med. Det er imidlertid litt trangt økonomisk her for tida, så om du synes det er greit, kan du jo Vippse for kinobilletten. Den kostet 120kr». Det blir en fin tilnærming, synes jeg.

Anonymkode: a786d...100

Skrevet

Jeg tar gjerne med meg barnas venner og betaler for ulike aktiviteter og mat (noen av de vil betale selv), noen ganger spør foreldre hvor mye det ble og vippser. Noen ganger sier jeg det er greit, andre ting tar jeg imot pengene.  Selv Vippser jeg stadig penger til andre foreldre som betaler for mine barn. Bowling, Tusenfryd osv. 

Anonymkode: 0cad4...1f0

Gjest laPistola
Skrevet

Begge deler blir riktig. Det beste er egentlig og avtale på forhånd, kinobillett er ganske greit, men middag og godis diffust i pris. Tror jeg hadde spandert denne gangen, men så sett an.. hvis de ikke inviterer tilbake, spanderer du ikke neste gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...