Gå til innhold

Kompis med på kino

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

sønnen min og jeg inviterte med en av hans kompiser på kino og middag i dag. Moren spurte hvor mye hun skylder. 
litt usikker på om jeg skal si hvi spanderer eller be om det jeg la ut for. Ble 300kr for middag, kino og godis. 

på en måte tenker jeg det er greit at de betaler, for jeg er alenemor og har kanskje mulighet til å ta med en ekstra oftere enn kanskje de med flere barn. Og dumt hvis vi lå betale hver gang. Så er jo ikke sikkert de inviterer på noe lignende senere heller.  
og blir jo dyrt hvis man alltid spanderer? Men samtidig var det jo vi som inviterte? Men vil jo ikke at de skal føle at de må betale alt hvis de først inviterer min sønn på noe. De er 10 år. 

hadde vi invitert med på hyttetur hadde vi jo helt klart betalt alt. 

hva ville dere gjort? 

Anonymkode: b94eb...eb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dere inviterer så er det vel dere som betaler. 

Anonymkode: 5802c...45e

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når dere inviterer så er det vel dere som betaler. 

Anonymkode: 5802c...45e

Tja, jeg hadde nok tilbudt meg å betale for barnet mitt likevel. Har inntrykk av at de fleste gjør det. Og det har jo denne moren gjort ts. Jeg hadde trukket fra for godis og foreslått et beløp for middag og kino. 

Anonymkode: 85090...796

• Liker 8
Skrevet

Du MÅ faktisk avtale slikt på forhånd. Det er frekt å be om penger for noe de ikke har ønsket selv. 

Det er vanlig høflighet at foreldre spør om de skal vippse noe slik de gjør. Men det er forventet at du svarer nei, fordi du invitere og ikke avtalte noe på forhånd. 

Anonymkode: d3315...82b

• Liker 9
Skrevet

Jeg tenker det er innafor å la mor betale for barnet sitt, særlig når hun selv spør deg hvor mye hun skylder. Da kan du gjøre det samme om hun inviterer ditt barn med på noe senere. Det synes jeg er ganske rettferdig - hadde ikke tenkt at det var rart hadde det vært mitt barn :)

Anonymkode: ede77...681

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker dette kanskje burde vært avklart på forhånd hvis du ikke ønsker å stå for alle kostnadene? 

Så denne gangen spanderer du, neste gang er du tydelig på forhånd, evt spør om på å dele utgiftene..

For å snu det, hva hadde du følt/tenkt hvis ditt barn ble invitert på kino og middag for så å få servert "regningen" etterpå uten at dette var avtalt?

Anonymkode: ca14d...065

• Liker 5
Skrevet

Det spørs hvordan dere invitere. Spurte du hans mor direkte og la frem kostnad osv så hun var klar over det på forhånd? 

Type "jeg og william skal på kino til torsdag, vi vil spise på xxx først, og ha litt godis til filmen " mor svarer ja. Da betaler mor dor barnet.

I alle andre tilfeller, betaler du. 

Skrevet

Hadde betalt denne gangen som en hyggelig gest men hvis det blir en vane er det normalt å si ja takk når andre mor tilbyr seg å dekke kostnadene

Anonymkode: 8a8e2...c5d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville i hvert fall kun tatt i mot penger for billetten, ikke godis. Eller det som som regel skjer, de har med penger, jeg spanderer billetten, men lar dem kjøpe popkorn selv. 

Anonymkode: 700d9...1a0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker dette kanskje burde vært avklart på forhånd hvis du ikke ønsker å stå for alle kostnadene? 

Så denne gangen spanderer du, neste gang er du tydelig på forhånd, evt spør om på å dele utgiftene..

For å snu det, hva hadde du følt/tenkt hvis ditt barn ble invitert på kino og middag for så å få servert "regningen" etterpå uten at dette var avtalt?

Anonymkode: ca14d...065

Personlig hadde jeg tenkt det hadde vært helt naturlig at jeg betalte for eget barn i en sånn situasjon jeg da. Det koster jo litt med både kino og middag. Hyggelig at barnet mitt blir invitert med, men jeg hadde sendt med penger eller tilbudt meg å vippse. Hvis noen inviterer barnet mitt med på noe som jeg vet koster litt så forventer jeg ikke at de skal betale for barnet bare fordi det er invitert med. 

Anonymkode: 85090...796

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei

sønnen min og jeg inviterte med en av hans kompiser på kino og middag i dag. Moren spurte hvor mye hun skylder. 
litt usikker på om jeg skal si hvi spanderer eller be om det jeg la ut for. Ble 300kr for middag, kino og godis. 

på en måte tenker jeg det er greit at de betaler, for jeg er alenemor og har kanskje mulighet til å ta med en ekstra oftere enn kanskje de med flere barn. Og dumt hvis vi lå betale hver gang. Så er jo ikke sikkert de inviterer på noe lignende senere heller.  
og blir jo dyrt hvis man alltid spanderer? Men samtidig var det jo vi som inviterte? Men vil jo ikke at de skal føle at de må betale alt hvis de først inviterer min sønn på noe. De er 10 år. 

hadde vi invitert med på hyttetur hadde vi jo helt klart betalt alt. 

hva ville dere gjort? 

Du kan gjøre det så enkelt som dette

Svare henne med

"Var kjempekjekt å ha med din sønn på kino, jeg vil ikke ta imot noe penger da vi inviterte, men jeg er alenemor og økonomien er trang. Så om du kunne ta med guttene på en annen aktivitet neste gang hadde det vært fint"

Anonymkode: 558af...c7c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker det er innafor å la mor betale for barnet sitt, særlig når hun selv spør deg hvor mye hun skylder. Da kan du gjøre det samme om hun inviterer ditt barn med på noe senere. Det synes jeg er ganske rettferdig - hadde ikke tenkt at det var rart hadde det vært mitt barn :)

Anonymkode: ede77...681

Eller du kan bare svare fint tilvake at "nei du trenger ikke betale meg, men jeg er alenemor og har det trangt, så du kan gjerne ta med guttene på neste kino/aktivitet"

Da spør man ikke om penger og man gjengjelder en fin ting tilbake

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller du kan bare svare fint tilvake at "nei du trenger ikke betale meg, men jeg er alenemor og har det trangt, så du kan gjerne ta med guttene på neste kino/aktivitet"

Da spør man ikke om penger og man gjengjelder en fin ting tilbake

Jeg ville mye heller betalt for ungen min enn å føle meg presset til å finne tid til å ta med guttene på en ny aktivitet for å gjengjelde tjenesten. Ikke fordi jeg ikke vil ta med guttene på en aktivitet, men fordi når det blir lagt frem sånn hadde jeg følt ett press om at det må skje ganske snart. 

Anonymkode: e372f...7c2

• Liker 22
Skrevet

Jeg vippser bestandig hvis sønnen er med noen på kino. 

Anonymkode: aa6aa...c2d

• Liker 2
Skrevet

Ts her

ser det er blandede følelser om hva foreldre ville gjort. 
jeg ville ikke forventet at noen andre betaler for min sønn sin kinobillett. Hadde vært helt naturlig å betale for kino og mat. Enig i at godis kan jeg stå for. Selvom vi inviterer med tenker jeg at det ikke kan gjøres ofte hvis jeg alltid må betale alt. For jeg er av de foreldrene som ofte inviterer og arrangerer sånt. 
jeg vil bare ikke at det skal bli kleint. Syns liksom begge deler er riktig jeg😀

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her

ser det er blandede følelser om hva foreldre ville gjort. 
jeg ville ikke forventet at noen andre betaler for min sønn sin kinobillett. Hadde vært helt naturlig å betale for kino og mat. Enig i at godis kan jeg stå for. Selvom vi inviterer med tenker jeg at det ikke kan gjøres ofte hvis jeg alltid må betale alt. For jeg er av de foreldrene som ofte inviterer og arrangerer sånt. 
jeg vil bare ikke at det skal bli kleint. Syns liksom begge deler er riktig jeg😀

Jeg tenker at det er helt greit å ta imot penger når moren spør. Jeg har begrenset økonomi selv, men ønsker jo ikke at penger skal stå i veien for at sønnen min blir invitert med på ting, da vil jeg heller betale for ham. Det er ganske sjelden det skjer, så det er noe jeg prioriterer uansett. Og tenker jeg at jeg kanskje ikke har råd, så spør jeg jo på forhånd hvor mye det vil koste, så får jeg vite om de spanderer så jeg kan si ja uansett, eller om prisen blir for høy eller innenfor budsjettet mitt.

Jeg er også av de som oftest inviterer på sånt, og de aller fleste spør faktisk på forhånd om prisen eller ber meg si fra hvor mye det blir, så de kan vippse. Det synes jeg er veldig greit, for det er ubehagelig å nevne prisen på eget initiativ. Derfor gjør jeg det på samme måte selv også. :) Om noen da sier at de spanderer, så spanderer jeg på deres barn neste gang, men jeg kan ikke spandere på alle hver gang når det er jeg som inviterer 9 av 10 ganger.

For de fleste foreldrene til mitt barns venner er jeg ganske sikker på at det er mangel på tid og ikke penger som gjør at de inviterer sjeldnere (jeg kjenner dem ganske godt), så det blir jo en vinn vinn situasjon. Og nettopp derfor ville jeg absolutt ikke lagt press på noen ved å foreslå at de tar med barna på noe neste gang slik en her foreslår. Og IKKE si at økonomien er trang hvis du først skal spandere, det er jo ingen som vil ta imot det da.

Anonymkode: 0035f...2ef

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde nok bare spandert denne runden, det går jo som regel opp i opp. Hvis det blir flere ganger der det bare er du som tar med ekstra barn så kan du jo gi beskjed om hvor mye det koster på forhånd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du MÅ faktisk avtale slikt på forhånd. Det er frekt å be om penger for noe de ikke har ønsket selv. 

Det er vanlig høflighet at foreldre spør om de skal vippse noe slik de gjør. Men det er forventet at du svarer nei, fordi du invitere og ikke avtalte noe på forhånd. 

Ta her

jeg har ikke bedt om penger, hun spurte. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ta her

jeg har ikke bedt om penger, hun spurte. 

Ren høflighet. Det er uhøflig å be om penger for noe en selv har invitert til, uten at betaling er avtalt på forhånd. 

Når jeg inviterer sier jeg det er fint om de har lommepenger til godteri etc. Men hvis vi spontant reiser på kino eller kafé med barnas kompis med, ville det aldri falt meg inn å spørre om etterbetaling. 

Pengemessig er det ingen forskjell om du spør før eller etter, men å avtale slikt på forhånd fremstår mer ryddig og redelig. 

Skrevet

Dette burde du ha avklart med moren på forhånd. Å ta i mot penger i etterkant ville jeg aldri ha gjort. Men, hadde jeg vært den andre moren ville jeg på forhånd spurt hvor mye penger jeg skal sende med, eller bare sendt med penger og sagt at jeg har sendt med «Ole» penger til kino og mat. 

Anonymkode: 905ed...67b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...