AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Hei! Har fått min siste resept på Sobril, 10 mg. Vil gjerne spare så lenge jeg klarer, men har hørt at grapefruktjuice kan styrke effekten av Sobril? Noen med erfaring? Kanskje jeg da kan ta 1 Sobril og 1 glass juice feks? Så føles det ut som 3? Anonymkode: a0153...d6b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 Jeg.. jeg vet ikke engang hvordan jeg skal respondere på dette😂 Men måten du omtaler medikamentet på tilsier at du misbruker det Anonymkode: b991b...ce9 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 Grapefruktjuice kan gi mer effekt til en rekke medikamenter men vet ikke om sobril er en av dem. Om det så øker virkningen så blir det jo bare verre for deg den dag du går tom og får en brå overgang. Bruk den siste resepten til å trappe ned ellers blir det som å tipse i buksene; varmt med en gang og veldig kaldt og kjipt etterpå. Litt kortsiktig å kun tenke på dagen i dag. Anonymkode: 77b90...92e
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 Dropp å drikke den juicen, ta appelsin Anonymkode: 97f34...069
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 Takk for en fin påminner om hvor ille livet i rus var.. Anonymkode: a5a68...1b3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 Grapefruktjuice kan også minske effekten av enkelte medisiner. Anonymkode: cb0f3...19e 1
kaffegirl Skrevet 15. november 2021 #8 Skrevet 15. november 2021 Funker ikke. Grapefruktjuice hemmer et enzym (CYP3A4) som omdanner noen legemidler i leveren. Sobril omdannes ikke via CYP-enzymer, og det vil derfor ikke ha noe å si om du tar deg en grapefrukt. Andre legemidler som omdannes via CYP3A4 vil imidlertid påvirkes. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #9 Skrevet 15. november 2021 Ville droppet juicen og heller delt en god del av tablettene i to og bare tatt en halv av gangen. Da blir overgangen til å slutte lettere for deg. Anonymkode: 40173...347
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #10 Skrevet 15. november 2021 Riktig det som kaffegirl skriver, hjelper ikke med grapefruktjuice. Hvor mye tar du vanligvis i døgnet? Tror du at du kan klare dette alene? Anonymkode: 9e2c0...84b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #11 Skrevet 15. november 2021 Mener legen din at du skal seponere brått på sobril? Håper du har fått en nedtrapping fordi benzodiasopiner gir forferdelige abstinenser over lang tid og kan være farlig å bråslutte med. Anonymkode: 7b093...ce8 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #12 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mener legen din at du skal seponere brått på sobril? Håper du har fått en nedtrapping fordi benzodiasopiner gir forferdelige abstinenser over lang tid og kan være farlig å bråslutte med. Anonymkode: 7b093...ce8 Det stemmer benzodiasepiner og alkohol er de eneste to rusmidlene man kan dø av kun pga. abstinenser. Anonymkode: b6393...1e1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 Ut fra måten du formulerer deg på, høres det ut som du kanskje har et problem med legemiddelavhengighet. Og at du nå har fått beskjed om å slutte? Derfor jeg lurer på hvilke døgndoser du er oppe i. Sobril har etter det jeg forstår relativ kort halveringstid, og ofte den av benzodiazepinene man får når man skal slutte (diazepam e.l. konverteres til Sobril). Det kan hende du trenger mer hjelp enn at du nå bare skal klare dette på egen hånd. Kanskje legen din ikke er klar over at dette føles som et stort problem for deg. Da vil jeg anbefale deg å være ærlig på det, og be om henvisning til psykiater eller klinikk som driver med rus. Siden legen din mener at dette er siste du får, ferdig med det så kan det hende han ikke vet nok eller at du har vært ærlig. Nedtrapping skal ideelt sett gå over tid, og hvis du går til en psykiater som kan dette kan du antageligvis få tilbud om å forsøke med Neurontin i denne perioden. Utrolig god hjelp mot abstinenser/indre uro. Det er ikke flaut å be om hjelp, det er modig. Anonymkode: 9e2c0...84b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 Hvem som helst kan bli avhengig av medikamenter, det handler ikke om at man er rusavhengig og et dårligere menneske. Sobril er bare symptombehandling og hjelper ikke på problemet dessverre. Men bør få hjelp til å behandle grunnen til at man må ha dette en periode. Dessverre virker det som det er lite fokus på det og helsetilbudet er alt for presset til å kunne gi behandling og må prioritere de som er sykere. Jeg tror at dette igjen gjør at mange som da blir avhengige av medikamenter som dette først får hjelp når problemet blir nettopp avhengigheten og de konsekvensene dette gir. Anonymkode: 7b093...ce8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #15 Skrevet 16. november 2021 Peonjenta skrev (11 timer siden): Stemmer ikke. Det stemmer faktisk.... Medicinal importance of grapefruit juice and its interaction with various drugs (nih.gov) Anonymkode: 10b4d...bfc
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #16 Skrevet 16. november 2021 kaffegirl skrev (8 timer siden): Funker ikke. Grapefruktjuice hemmer et enzym (CYP3A4) som omdanner noen legemidler i leveren. Sobril omdannes ikke via CYP-enzymer, og det vil derfor ikke ha noe å si om du tar deg en grapefrukt. Andre legemidler som omdannes via CYP3A4 vil imidlertid påvirkes. Du har faktisk rett, det gjelder ikke oxazepam, men det gjelder for andre benzoer som klonazepam og diazepam. Var ikke klar over at det ikke gjelder Sobril. Det hemmer nedbrytning av veldig mange legemidler i alle fall. Anonymkode: 10b4d...bfc
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #17 Skrevet 16. november 2021 Dette med CYP er kjempeinteressant. Jeg har flere ganger startet på antidepressiva, men avsluttet da jeg blir sengeliggende i 2 uker og føler meg helt elendig. Fikk legen til å ta en CYP test. Den viste at akkurat det enzymet som omsetter antidepressiva ikke fungerte som det skulle hos meg, slik at jeg fikk ca en dobbel konsentrasjon av legemiddelet i kroppen. Så dersom jeg skal ta antidepressiva må jeg antageligvis ta halv dose eller bruke et annet merke. Det kan også være motsatt at konsentrasjonen i kroppen blir lavere enn forventet. Det er derfor 7-10 % av befolkningen ikke har effekt av paralgin forte. Grapefrukt virker på veldig mange av disse enzymene, slik at folk og spesielt eldre som står på masse medisiner bør holde seg langt unna grapefruktjuice. Kan jo være farlig hvis man for eksempel bruker blodfortynnende kanskje. Anonymkode: 9e2c0...84b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #18 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg.. jeg vet ikke engang hvordan jeg skal respondere på dette😂 Men måten du omtaler medikamentet på tilsier at du misbruker det Anonymkode: b991b...ce9 Så slemt skrevet. Jeg misbruker ikke Sobril. Har "bare" brukt det i to måneder for å komme gjennom tre ubeskrivelige livskriser på kort tid (som jeg ikke vil utbrodere her). Jeg kan heller ikke drikke alkohol, så jeg får på en måte ikke "slappet av fra tankene mine". Jeg trapper opp på en antidepressiva mens jeg trapper ned fra en annen. Så jeg har veldig mange bivirkninger og ubehag blant annet. Men jeg vil heller ha muligheten til å ta en Sobril, evt booste den med grapefruktjuice for at den skal vare lenger enn å gi opp og ikke leve mer.... Anonymkode: a0153...d6b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #19 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ut fra måten du formulerer deg på, høres det ut som du kanskje har et problem med legemiddelavhengighet. Og at du nå har fått beskjed om å slutte? Derfor jeg lurer på hvilke døgndoser du er oppe i. Sobril har etter det jeg forstår relativ kort halveringstid, og ofte den av benzodiazepinene man får når man skal slutte (diazepam e.l. konverteres til Sobril). Det kan hende du trenger mer hjelp enn at du nå bare skal klare dette på egen hånd. Kanskje legen din ikke er klar over at dette føles som et stort problem for deg. Da vil jeg anbefale deg å være ærlig på det, og be om henvisning til psykiater eller klinikk som driver med rus. Siden legen din mener at dette er siste du får, ferdig med det så kan det hende han ikke vet nok eller at du har vært ærlig. Nedtrapping skal ideelt sett gå over tid, og hvis du går til en psykiater som kan dette kan du antageligvis få tilbud om å forsøke med Neurontin i denne perioden. Utrolig god hjelp mot abstinenser/indre uro. Det er ikke flaut å be om hjelp, det er modig. Anonymkode: 9e2c0...84b Hei! Takk for innholdsrikt svar! Jeg svarte også litt over her, men jeg har bare hatt 10 mg Sobril altså 1-2 om dagen ved behov siden august. Jeg har ikke tatt mer enn 40mg på en dag. Jeg har også klart meg 2 uker etter. Så vi snakker ikke avhengighet og store doser. Jeg har bare gjennomgått tre ubeskrivelige og ufattelige livskriser på kort tid - som har gjort at 20mg Sobril har gitt meg styrke til å komme gjennom dagen og fortsette å leve. Anonymkode: a0153...d6b
Safiye Skrevet 16. november 2021 #20 Skrevet 16. november 2021 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen, Safiye, mod 1
Fremhevede innlegg