Gå til innhold

Hva orket du da du var sykmeldt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er så klart forskjellige grunner til å være sykmeldt, men hva orket du av daglige «plikter» i hjemmet? 

Jeg har vært langtidssykmeldt og følte jeg ønsket bidra med noe, om det så bare var å sette inn i oppvaskmaskinen, brette klær etc. 

Anonymkode: 68623...521

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette avhenger vel årsak til sykemelding? 

Jeg var langtidssykmeldt (18 uker) pga svangerskapsforgiftning. Gjorde minst mulig etter anbefaling fra lege. 

Anonymkode: 2cff9...1f7

• Liker 1
Skrevet

Sykemeldt 3 uker etter en brystoperasjon. Orket nesten ingenting.  Følte bare jeg lå hjemme og hadde vondt.  Laget middag 2 eller 3 dagen, er så sta men burde ikke ha gjort det. Ble verre etterpå. 

Anonymkode: 45dc4...d19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette avhenger vel årsak til sykemelding? 

Jeg var langtidssykmeldt (18 uker) pga svangerskapsforgiftning. Gjorde minst mulig etter anbefaling fra lege. 

Anonymkode: 2cff9...1f7

Så klart, var derfor jeg startet innlegget med det :) 

Skrevet

Er sykmeldt nå. Prøver å være litt i aktivitet hvis det går. Gå på cafe eller en tur innimellom for å forsøke å vedlikeholde/ øke formen. Må bruke veldig mye tid på å hvile før og etter. Greier å se to episoder av en serie før jeg blir for sliten og må hvile. Noen dager klarer jeg ingenting og må bare ligge. Bor alene så ting skjer ikke av seg selv. Prøver å ta unna klesvask og enkel renhold når jeg orker, litt og litt. Ofte orker jeg ikke handle eller lage mat. Da får det bare bli som det er.

Anonymkode: 90173...371

• Liker 2
Skrevet

Var sykemeldt 100% i to uker etter operasjon i en fot, deretter 50% sykemeldt i fire uker. De første ti ukene gjorde jeg lite pga skulle ligge mest mulig med foten høyere enn hodet, så lå på sofaen med foten på sofaryggen. 

De neste ukene gjorde jeg det jeg klarte hjemme, upraktisk pga krykker. Hadde en kontorstol m hjul på kjøkkenet, så laget middag og ryddet i oppvaskmaskinen, brettet tøy, vasket tøy, skrev handlelister, bestilte det meste av julegaver på nett og pakket inn. Bakte julekaker og vasket gulv ved å rulle rundt på kontorstolen og mopper rundt der jeg klarte.

Har familie/unger og fikk ikke av gips/kunne kaste krykker lille julaften det året. 

Presset meg nok for hardt. Sov dårlig pga smerter både fra operert fot og fra skuldre og rygg etter å ha gått på krykker på jobben osv. Men følte ikke det var noe alternativ verken på jobb eller hjemme. 

Anonymkode: 866bc...44d

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Var sykemeldt 100% i to uker etter operasjon i en fot, deretter 50% sykemeldt i fire uker. De første ti ukene gjorde jeg lite pga skulle ligge mest mulig med foten høyere enn hodet, så lå på sofaen med foten på sofaryggen. 

De neste ukene gjorde jeg det jeg klarte hjemme, upraktisk pga krykker. Hadde en kontorstol m hjul på kjøkkenet, så laget middag og ryddet i oppvaskmaskinen, brettet tøy, vasket tøy, skrev handlelister, bestilte det meste av julegaver på nett og pakket inn. Bakte julekaker og vasket gulv ved å rulle rundt på kontorstolen og mopper rundt der jeg klarte.

Har familie/unger og fikk ikke av gips/kunne kaste krykker lille julaften det året. 

Presset meg nok for hardt. Sov dårlig pga smerter både fra operert fot og fra skuldre og rygg etter å ha gått på krykker på jobben osv. Men følte ikke det var noe alternativ verken på jobb eller hjemme. 

Anonymkode: 866bc...44d

Kanskje det som er problemet, jeg sammenlikner min mann med da jeg selv var sykmeldt… Kjenner meg veldig igjen, i flere over, der man presser seg for å gjøre noe også blir man verre.. 

Takk for svar, virker som jeg egentlig bør gå i meg selv og ikke forvente noe som helst egentlig. Husker jo selv hvor fælt det var å bli verre bare fordi man skulle brette klær eller ta ut av oppvaskmaskin etc.

Skrevet

Ble sykemeldt da mamma brått døde. Men endte med at jeg jobbet 5-6 timer hver dag, alt jeg hadde av tid utover hva det praktiske og emosjonelle tok. Så gikk raskt over på fleksibel velferdspermisjon.Samt at jeg vasket hus, bakte, med mer. 

Samme skjedde da jeg opplevde gjentatte prøverørsforsøk og aborter. Ble gjort forsøk på sykemelding, men både jobb og hus var det som skulle til for at jeg koblet av, ikke lediggang. 

Andre igjen orker ingenting. Så støtter de som sier at det ikke finnes en fasit. 

Anonymkode: d642f...2f6

Skrevet

Var sykemeldt i 2 måneder med depresjon. Etter 3 uker så orket jeg å dusje, lage middag og rydde litt. Tok det sakte men sikkert, og feiret enhver seier når jeg klarte å skifte på senga, riste på sofaputene osv.

Anonymkode: 837de...1a4

Skrevet

Veldig forskjellig. Ene gangen gjorde jeg ingenting i nærmest et halvt år. Nå har jeg vært sykemeldt en stund og har oppgaver som å gå tur hver dag, spise sunt, gjøre lystbetonte ting osv. Ikke alltid jeg klarer det. 

Anonymkode: 547cb...c6a

Skrevet

Sykemeldt etter endometriose-operasjon: sov mye, gjorde litt og litt ettersom formen steg.

Sykemeldt med ekstrem utmattelse: gjorde et absolutt minimum etter anbefaling fra lege.

Kommer så an på, men gjør noe hver dag som gjør deg glad. Om det er en tur ut, en god film, etc er ikke så viktig. Men pass på den psykiske helsen.

Anonymkode: 9753b...32f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...