Gå til innhold

Utredning til DPS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Har vært på en liten runddans i den psykiske helsevesenet og er nå henvist av min fastlege til "utredning til DPS". Jeg skjønner ikke helt hva det vil si, har ikke noe diagnoser enda, sliter med angst, som veldig mange. Det jeg lurer på om noen vet hvor lang ventetid er det for generell utredning hos DPS? Har vært henvist til avtalespesialister før (i psykiatri), der tok det et år å komme seg et sted, men tenker at utredning tar vel ikke så lenge? Det e det som skjer etterpå som har lang ventetid? Holder med på Østlandet hvis det hjelper å gi svar :)

Anonymkode: 130dd...527

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det eneste du sliter med angst er det kanskje ikke så mye mer å utrede? Det er nok bedre du går til en sykepleier i kommunen omm du bare har angst. 

Anonymkode: 9ac11...ed4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det eneste du sliter med angst er det kanskje ikke så mye mer å utrede? Det er nok bedre du går til en sykepleier i kommunen omm du bare har angst. 

Det er vel mer enn det. Ble jo henvist til utredning. Mente bare at det er ikke noe så alvorlig som bipolar eller sei sizofreni, men noe "lettere"

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hei!

Har vært på en liten runddans i den psykiske helsevesenet og er nå henvist av min fastlege til "utredning til DPS". Jeg skjønner ikke helt hva det vil si, har ikke noe diagnoser enda, sliter med angst, som veldig mange. Det jeg lurer på om noen vet hvor lang ventetid er det for generell utredning hos DPS? Har vært henvist til avtalespesialister før (i psykiatri), der tok det et år å komme seg et sted, men tenker at utredning tar vel ikke så lenge? Det e det som skjer etterpå som har lang ventetid? Holder med på Østlandet hvis det hjelper å gi svar :)

Utifra det du skriver her kommer du nok ikke til utredning på dps

Anonymkode: 7e2cf...35c

• Liker 2
Skrevet

Du må belage deg på å få avslag eller vente i flere mnd. De prioriterer de med høyt symptomtrykk, suicidalitet, spiseforstyrrelser etc. 

Anonymkode: fc5c0...4f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du må belage deg på å få avslag eller vente i flere mnd. De prioriterer de med høyt symptomtrykk, suicidalitet, spiseforstyrrelser etc. 

Ah selv om fastlegen har skrevet henvisning kan man fortsatt få avslag? Jadda, men da er det bare å gi opp håpet allerede nå.

Skrevet
Sinnsity skrev (16 minutter siden):

Ah selv om fastlegen har skrevet henvisning kan man fortsatt få avslag? Jadda, men da er det bare å gi opp håpet allerede nå.

Det er det vel ikke? Henvisningen vurderes hos DPS. Så får du beskjed innen relativt kort tid om du får utredning eller ikke. 

Anonymkode: 812c2...fb2

• Liker 1
Skrevet

Du får beskjed innen 2-3 uker om du får utredning. Får du avslag er det tilbud i kommunen du kan få, det kan være lurt å snakke med fastlegen om hvilke muligheter som finnes.

Anonymkode: 309f2...719

Skrevet
Sinnsity skrev (1 time siden):

Selvsagt. Det er jo fastleger som henviser og dps har ikke kapasitet til å ta inne alle

Anonymkode: 7e2cf...35c

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Hvor lang tid det vil ta spørs på alvorlighetsgraden fastlegen setter på henvisningen, blant annet. Det er stor pågang, og du kan regne med å vente en stund om du har et noenlunde greit funksjonsnivå.

Selv sliter jeg en del, og var inne til første samtale på DPS tre uker etter henvisningen ble sendt (også Østlandet), rundt et år siden. Det skal sies, det var ikke min første runde på DPS, vet ikke om det har noe å si for ventetiden, men tviler.

Anonymkode: 4a769...7e2

Skrevet
1 hour ago, Sinnsity said:

Neida, det er ikke noe vits å gi opp håpet allerede nå. DPS prioriterer folk på ulik måte, det er både pasienter der med tunge diagnoser, men også relativt "lette" problemstillinger. De ser på flere faktorer enn symptomer, som om du vil ha nytte av behandlingen, om det er samfunnsøkonomisk å hjelpe deg med mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvor lang tid det vil ta spørs på alvorlighetsgraden fastlegen setter på henvisningen, blant annet. Det er stor pågang, og du kan regne med å vente en stund om du har et noenlunde greit funksjonsnivå.

Selv sliter jeg en del, og var inne til første samtale på DPS tre uker etter henvisningen ble sendt (også Østlandet), rundt et år siden. Det skal sies, det var ikke min første runde på DPS, vet ikke om det har noe å si for ventetiden, men tviler.

ahaa, ok. det er litt greit å vite, takk for svar! Det blir heller ikke mitt første runde med DPS, det har blitt på måte " verre" siden sist. Tenker bare at jeg orker ikke flere runder med å prøve å finne en avtalespesialist med kapasitet (som fins ikke i norge etter min erfaring så langt...) som sier at "Har ikke plass,, kunn mega alvorlige kan komme på venteliste". Så vil ikke have my hopes up lism..blir veldig dårlig av skuffelse :)

Skrevet

Ventetiden kommer an på alvorlighets graden. Om det er snakk om "liv og død", så kommer du nok inn til samtale ganske kjapt, men om det er en litt mer vag grad så kan det ta måneder. Jeg var helt nede på jordet når jeg ble henvist for 9 år siden, og da var det 3mnd ventetid. Har vært på dps siden, fått diagnosen tilbakevendene depresjon og EUPF, og er nå under utredning for en ting til.

Angst er heller ikke en ting du bare "har", det er også noe du må utredes for, hos f.eks DPS. Og angst kan ligge under mange andre diagnoser, som i personlighetsforstyrrelser og depresjon.

Skrevet

Det tar ca 2-3 mnd så blir man innkalt på en kartleggingssamtale på DPS hvor dere finner ut om DPS er rett tilbud for deg eller ikke. Så hvis dere kommer frem til at det er det får du utdelt en fast behandler du begynner å gå til, og den behandleren utreder deg for å se om du har noen diagnoser eller personlighetsforstyrrelser og det er viktig å kartlegge for å kunne gi deg rett behandling. Først når du er ferdig utredet begynner selve behandlingen. Lykke til ❤️

Anonymkode: b2c8c...f9b

• Liker 1
Skrevet
Sinnsity skrev (På 15.11.2021 den 17.40):

Ja, du kan fortsatt få avslag. Fastlegen sender henvisning. DPS vurderer henvisningen utifra prioriteringsveilederen. Du får svar innen 10 dager.

Jeg var veldig heldig med å få time fire uker etter at min henvisning ble sendt (sep). Utredes for autismespekterforstyrrelser og traumer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2021 den 16.17):

Okei mr KG ekspert på psykiatri.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...