Gå til innhold

Torskefilet!


Dina

Anbefalte innlegg

Både jeg og barna er veldig glad i torsk, men er litt lei av å tilberede på den samme måten hele tiden, dvs. med sandefjorsmør, kokte poteter og gulerøtter. Noen som har gode oppskrifter å dele?

Gleder meg til å (forhåpentligvis... :sjenert: )prøve en ny og spennende torskerett i helgen! :ler::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg torskefileten i smurt ildfast form, hell over fløte og litt presset sitron, salte og pepre. Ha så i finhakket bladpersille, vårløk og hvitløk (1 fedd), gjerne også litt revet sitronskall om du vil, og dekk med 4-5 hakkede klasetomater (friske, ikke fra boks). Mozzarella eller annen ost på toppen, bakes i ovn ved 225 grader i ca. 20 min.

Server med ris. Til denne retten pleier jeg å surre litt løk i gryten før jeg tilsetter risen, og ha gurkemeie i vannet når den koker, sånn at risen blir gul og får mer egensmak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør en ildfast form og dekk bunnen med tykke skiver tomat. Skjær torsken i passe store serveringsstykker og legg oppå tomatene. Smør et tykt lag pesto på fisken, evt blandet med ekstra revet parmesan. Stek i forvarmet ovn på 200-225 til fisken er gjennomstekt (tar ca 25 min hos meg). (Jeg pleier å salte/pepre på tallerkenen) Server med couscous eller noe annet du liker bedre.

Eller kjør 4-5 grillede, flådde paprika (gjerne fra glass) i fp med et fedd finhakket hvitløk, en klype salt, et par sveiver pepper, ca 1 ts sukker, 1 ss balsamico, til en jevn masse. Putre dette litt i en panne. Hell massen i en ildfast form og legg torsk i serveringsstykker oppå. Legg en skive spekeskinke eller salami på hver fiskebit. Stek i 200.225 graders varme til fisken er ferdig, ca 20-25 min. Server med couscous eller noe annet du liker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke frossen torskefilet, legg dem i en smurt form. Lag en blanding av creme fraiche, estragon, salt og pepper. Hell dette over fisken. I ovnen ca 30-40 min.

Godt med salat og båndspaghetti til.

Kjempegodt og raskt å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig godt å lage saus av creme fraishe, pesto og hvitvin. La frossen torsk trekke i sausen, surr løk og ha i, tilsett cherrytomater og litt frisk basillikum på slutten. Salt og pepper etter eget ønske. Godt med ris til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

* Bruk torsk i lasagne i stedet for kjøttdeig.

* Legg torskefilet i en ildfast form. Fres strimlet purre, gulrot og selleri (gjerne andre grønnsaker også) med litt karri. Smak til med salt og pepper og rør inn et par dl kremfløte. Hell over torsken og stek ved 200 grader i 15 minutter. Server med pasta.

* Legg torskefilet i en ildfast form. Surr snittet kålrot, gulrot, purre og løk. Tilsett en boks hermetiske tomater, noen skjeer tomatpuré, urter, salt/pepper og la surre litt. Hell over torsken og stek som retten overfor.

* Hjemmelaget fiskegrateng. Kokt torskefilet blandes med hvit saus og kokt makaroni. Hell i en ildfast form (ha gjerne erter og hardkokte egg i båter nederst for litt variasjon og farge), strø over kavring og stek ved 200 grader i ca 30 minutter. Evt kan du kutte ut makaronien og istedet ha et godt lag potetmos øverst og strø på revet ost istedet for kavring.

* Legg torsken i en ildfast form. Press en sitron over, salte/pepre. Bland et beger seterrømme med forskjellige hakkede urter og hakket løk. Hell over, og stek ved 175 grader i 15 minutter. Dryss noen reker over og la steke med de siste par minuttene.

* En kjapp rett: Smør torskefilet med litt pesto og legg i en ildfast form. Visp sammen en boks ferdig minestronesuppe med 1 dl kremfløte og litt cayennepepper. Hell over torsken og stek i mikrobølgeovn på full effekt i 5 minutter. Server med potetmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brasiliansk fiskegryte(Moqueca):

400 gram torskefilet

Mariner torsken ca 1 time i denne blandingen:

4 hakkede hvitløksfedd

1 hakket grønn paprika

1 hakket løk

Hakket frisk koriander og persille (fåes kjøpt i bunter i innvandrerbutikker)

1 finhakket tomat

Finhakket vårløk

Saften fra 2 lime

Litt salt

Bruk en morter og mos dette godt sammen(kjenn den utrolig deilige lukten!!!), legg det i en skål sammen med fisken. Gni fisken godt inn i blandingen. La stå en time.

Ha godt med olje i en stor kaserolle. Putt fisk i, la det steke i bunnen av kaserollen et par-tre minutter. Ha i kokosmelk, jeg bruker 4 dl, men du kan gjerne ta i litt mer hvis du vil ha mer saus. La det små-koke et par-tre minutter. Snu fisken. Ta i resten av blandingen som fisken lå å marinerte i. La det små-koke i ca 10 minutter til. Strø over hakket koriander og persille. I følge den opprinnelige oppskriften skal du også ha over pittelitt palmeolje, men jeg har sløyfet dette.

Du kan bytte ut fisk med annen sjømat hvis du vil. Jeg serverer dette med ris! og caipirinha til dessert. :-)

Det er ikke så vanskelig som det høres ut som. Mesteparten av arbeidet er i opphakkingen av grønnsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg torskefileten i smurt ildfast form, hell over fløte og litt presset sitron, salte og pepre. Ha så i finhakket bladpersille, vårløk og hvitløk (1 fedd), gjerne også litt revet sitronskall om du vil, og dekk med 4-5 hakkede klasetomater (friske, ikke fra boks). Mozzarella eller annen ost på toppen, bakes i ovn ved 225 grader i ca. 20 min.

Server med ris. Til denne retten pleier jeg å surre litt løk i gryten før jeg tilsetter risen, og ha gurkemeie i vannet når den koker, sånn at risen blir gul og får mer egensmak. :)

Denne hørtes veldig god ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...