AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Er det noen her som har gått gjennom utredning av ADHD i voksen alder? Jeg har nettopp tatt skrittet til å bestille legetime for å prøve å få en henvisning til utredning. Gikk til en psykolog i 2016 som anbefalte at fastlegen min skulle sende meg til utredning for ADHD. Fortalte det til foreldrene mine, men de tror ikke på sånne diagnoser så jeg kansellerte timen. Nå etter mange år kjenner jeg mer og mer på problemer, og ønsker svar. Hvordan foregår en utredning? Hvor lang tid tar det ca? Leser mye at man trenger foreldreopplysninger. Men ingen av foreldrene mine "tror" på noen diagnoser. Mamma fikk en ADHD diagnose selv, men tror ikke noe på det og nekter for at hun har ADHD. Ønsker egentlig ikke at noen av foreldrene mine blir intervjuet pga av dette, og ønsker å holde eventuell diagnose for meg selv. Anonymkode: 23e2b...924
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 Min eksmann ble utredet, og ettersom foreldrene hans stoppet ADHD-utredning da han var liten fordi de synes det var flaut, ble søsteren hans intervjuet i stedet. Så om du har noen som kjente deg da du var liten, og som du stoler på i dag, så er det en mulighet? Anonymkode: 34574...0ea
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min eksmann ble utredet, og ettersom foreldrene hans stoppet ADHD-utredning da han var liten fordi de synes det var flaut, ble søsteren hans intervjuet i stedet. Så om du har noen som kjente deg da du var liten, og som du stoler på i dag, så er det en mulighet? Anonymkode: 34574...0ea Tusen takk for svar. Har en bestemor som kunne blitt med på intervju isåfall. Anonymkode: 23e2b...924
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 Du får time hos lege, tar en samtale om dine adhd trekk, får evt videre henvisning til DPS. så får du et litt skummelt brev fra DPS om at du skal få behandling. og så tar du timer hos psykologen hvor du betaler egenandel frem til du får frikort. Når du er der hos dps. Fortell til pykologen hvordan dine foreldre er. Si at din mor selv fikk en diagnose. Fortell at de ikke "tror på diagnoser" og at de derfor ikke kan bidra. Fortell mer om hvordan du var som barn, og spør evt lærere eller andre som husker deg som barn. Jeg husker selv at jeg satt i 3 timer hver dag med lekser fordi jeg ikke greide å konsentrere meg. Jeg har også selv et barn med add så jeg kunne lett sammenligne. Jeg begynte med Ritalin etterhvert som fungerte sånn passe, men så når vi kom frem til at det ble feil medisin for meg på lang sikt, fikk jeg Vyvanse. Det er fantastisk. Fungerer supert for meg ihvertfall. det er positivt å bli kjent med deg selv. vurder å skaffe deg uføre forsikring i forkant Anonymkode: 9d60f...1f3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 min far er heller ikke tilregnelig som dine foreldre, han har sannsynligvis selv adhd og var egentlig veldig fjern i min oppvekst. Tok ikke ansvar som far og var ganske blind for sine feil og mangler. Lagdre masse usikkerhet i meg fordi han ikke stilte opp og trygget meg som en far skal gjøre, men foreslo at jeg skulle feks sitte på taket på bilen, at vi var kjærester og lignende. Helt utrolig merkelig måte å være på ovenfor et barn. Anonymkode: 9d60f...1f3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 Min mor tror heller ikke at jeg har det til tross for at hun har uendelig mange historier om meg som liten 🤦♀️ Men uansett, psykologen ringte henne og hun svarte. Utredningen tok bare noen mnd. Det var samtaler, datatest, graving i fortiden og ja, samtale med min mamma. De kunne se uroen og fiklingen min under samtalene, de hadde ingen problemer med å forstå hvordan oppveksten var, skolegang osv. Selv om jeg har klart meg fint i livet så betyr det ikke at det ikke er kaos på innsiden, så diagnosen ble satt og jeg fikk prøve medisiner. Litt prøving og feiling, men nå har jeg en type medisin og dose som gir god effekt. Anonymkode: 32955...d1a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 Jeg ble utredet for adhd tidligere i år. Dem snakket aldri med mine foreldre, men tror det kom av at de hadde tilgang til min journal fra Bup og Bup utredet med for adhd da jeg var liten. Selve utredningen var slitsom, men grei. Tok en hel dag ink lunsjpause. Ble gjort av en nevropsykolog. Da jeg etter noen uker fikk svar på testene viste det som forventet at jeg ikke hadde adhd. Fikk også vite mye om hvordan jeg best lærer og fikk anbefalinger om hvordan jeg best kan tilegne meg kunnskap. Så selv om jeg ikke fikk en diagnose så var utredningen lærerik. Anonymkode: 1c8e4...b4d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå