AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 I borettslaget mitt bor det en katt som har lært seg å smette inn når ytterdørene åpnes. Resultatet er at den blir gående rundt i gangen. Eieren har hengt opp en lapp og bedt folk ringe hvis de finner den, og den har et halsbånd der det står hvor den bor. Jeg elsker katter, og synes bare det er koselig å møte den. Men så lurer jeg på om dette er en vanlig løsning? Og er det egentlig lov? Anonymkode: 747ae...734
Tulling Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 Kommer vel helt an på vedtektene i borettslaget. Er vanlig at dyr er lov "så lenge det ikke er til sjenanse for andre beboere".
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 Tulling skrev (8 minutter siden): Kommer vel helt an på vedtektene i borettslaget. Er vanlig at dyr er lov "så lenge det ikke er til sjenanse for andre beboere". Sjenansen må som regel være vesentlig for at borettslaget skal bruke fellesskapets midler på å forfølge dette rettslig. Juridisk sett kan borettslaget ikke nekte beboere å ha katt, viser enkelte domsavsigelser (altså presedens). Anonymkode: 8ab87...a5f 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sjenansen må som regel være vesentlig for at borettslaget skal bruke fellesskapets midler på å forfølge dette rettslig. Juridisk sett kan borettslaget ikke nekte beboere å ha katt, viser enkelte domsavsigelser (altså presedens). Anonymkode: 8ab87...a5f Men det gjelder vel i egen leilighet, og ikke i gangen/fellesarealer? Anonymkode: 747ae...734
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #5 Skrevet 17. november 2021 Kan ikke skjønne at dette skal være noe problem, og hvis det er et problem for noen, kan de vel ta det opp direkte med de som eier katten? Trenger ikke lage noe oppstyr av dette, mener jeg. Det blir selvsagt verre om katten lager problemer for noen, men så lenge katteeierne går an å snakkes til, er det vel bare å gi dem beskjed. Katten er sikkert ung, og synes det er spennende å hilse på. Kanskje er det også noen som gir den godbiter, og da blir det ekstra morsomt. Når den blir eldre vil den (vanligvis) bli noe mer reservert, og holde seg mer der den hører hjemme. Anonymkode: c2876...42a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå