Gå til innhold

Hva er din løsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Støtter koronapass de vil fort se at det ikke hjelper.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Optimo skrev (39 minutter siden):

På sist pressekonferanse fikk jeg ikke helt inntrykk av at regjeringen tar inn over seg alvoret. En journalist spurte Kjerkhol om dette med sykehuskapasitet fremover, og hun svarte med å påpeke at sykehusene har gode rutiner for å trappe opp aktiviteten, dette gjøres allerede i hver influensasesong osv osv.

Ingvild Kjerkol gjorde en utrolig dårlig figur under forrige pressekonferanse og svarte egentlig ikke på spørsmålene hun fikk i etterkant. Alt hun gjorde var å gjenta noen innøvde fraser om dette er noe sykehusene er vant til og gjør hver influensasesong og det eneste hun oppnådde med det var å kraftig irritere Sykepleieforbundet.

• Liker 2
Gjest Sirisiri10
Skrevet
Example skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at barn og unges skolehverdag må gå foran de uvaksinerte voksne sin redsel for vaksiner.

Står det mellom tiltak mot barn igjen og obligatorisk vaksinering av voksne, velger jeg lett det siste.

Utfordringen i mange skoler nå er at det florerer med andre virus, ikke kun covid som gjør at de holder seg hjemme og det er mangel på lærere flere steder. 

Når influensaviruset slår ut for fult, i tillegg til rs og covid så skjønner man at tvangsvaksinering med covid vaksinen har lite for seg da de fleste er vaksinert, ikke kan ta vaksinen eller gjennomgått covid. Da må vi i såfall tvangsvaksinere med influensavaksinen. 

Tiltakene som da må settes inn er sprinting av hender, avstand, mindre folkemengder, mer testing av covid vaksinerte etc. 

Den problemstillingen du skisser her er ikke reell. 

Skrevet

Jeg har en tanke :

Ta i bruk medisiner, selge det på apotek, en kunne fått resept om en testet positivt og var i risikogruppe/utvikler sterke symptomer. Hadde ikke skadet å teste ut, for å muligens hindre sykdommen å utvikle seg til å bli livstruende/behov for sykehusplass.. 🙄 Men nei huff. Hva er det jeg sier, dette kan jo være farlig😲

Rart de ikke er villige til å teste ut medisiner/medisin kombinasjoner som flere leger har brukt med stor suksess. Hvorfor kan de ikke 'eksperimentere' litt med medisinbruk og ulike kombinasjoner? Med eksperimentere så mener jeg ikke helt tilfeldige medisiner. Men, medisin kombinasjoner brukt av høyt respekterte leger rundt om i verden. 

• Liker 5
Skrevet

Vi har jo ikke effektive medisiner per nå. Nei, ivermectin og hydroksyklorokin har ikke god dokumentasjon på effekt. De bruker jo noe på sykehusene, men jeg vet ikke om det er realistisk å selge det på apoteket.. Ser at det er nye medikamenter underveis nå, håper de virker. 

Skrevet

En treukers fullstendig nedstengning kunne kanskje vært like effektivt som å vaksinere ALLE som kan, men hvorfor skal de som har blitt vaksinert straffes for at enkelte ikke gidder å delta i dugnaden?

Sånn sett tror jeg vaksinepass er veien å gå. I tillegg til munnbind påbud innendørs på offentlige steder. Dessverre.

(Nå tror jeg på covid da, i tilfelle noen skulle reagere sterkt på innlegget mitt og trekke inn Hitler...)

• Liker 3
Skrevet
Elida88 skrev (1 time siden):

Jeg har en tanke :

Ta i bruk medisiner, selge det på apotek, en kunne fått resept om en testet positivt og var i risikogruppe/utvikler sterke symptomer. Hadde ikke skadet å teste ut, for å muligens hindre sykdommen å utvikle seg til å bli livstruende/behov for sykehusplass.. 🙄 Men nei huff. Hva er det jeg sier, dette kan jo være farlig😲

Rart de ikke er villige til å teste ut medisiner/medisin kombinasjoner som flere leger har brukt med stor suksess. Hvorfor kan de ikke 'eksperimentere' litt med medisinbruk og ulike kombinasjoner? Med eksperimentere så mener jeg ikke helt tilfeldige medisiner. Men, medisin kombinasjoner brukt av høyt respekterte leger rundt om i verden. 

De tjener ikke på medisiner. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
zemer skrev (8 minutter siden):

De tjener ikke på medisiner. 

Nei, men nå svarte jeg ut ifra grunnlagene det blir fremvist for gjenninnføre tiltak, koronapass osv. 'Det er jo for å beskytte oss alle i fra alvorlig sykdom og død, det er det alt dette handler om først og fremst. I tillegg har vi ikke nok ressurser i helsevesenet'.

Så sånn utifra det fokuset, så synes jeg forslaget mitt var bra 🙂 

Men ja, såklart kapitalisme har sin plass her mtp hvilke tiltak og beslutninger som har blitt gjort. 

Endret av Elida88
  • Liker 5
Skrevet

Hva jeg ville gjort?

Bevilget økonomiske midler til sykehusene for lenge siden. Helst før pandemien kom. Disse midlene skulle gått til å utdanne flere sykepleiere i intensiv sykepleie, og mere utstyr. I tillegg skulle midlene gått til å gjenåpne nedlagte sykehus. Hvis lokalet var forsvarlig, kunne man hatt de minst kritiske og stabile pasientene der. Feks de som er på sykehus kanskje for brudd eller lignende. Der kunne også poliklinikkene og blodprøvetakning ha vært. 

I tillegg hadde jeg sendt ut gratis covid tester til alle husstander i Norge. Alle i husstanden måtte ha tester seg 3 ganger per uke for covid 19, og dette hadde gjeldt både uvaksinerte og vaksinerte. Unntaket hadde vært de som hadde hatt covid 19 det siste halve året, og barn. Ved positiv test, måtte man tatt en bekreftelse prøve på et test senter, og holdt seg i isolasjon i 10 dager. Var hjemme testen negativ så kan man gjøre det men vil. Dra på jobb, møte venner, trene, kino etc.  

Masse testing i skolen, fra barneskolen og opptil universitetet/høyskoler. Istedenfor at denne gruppen testes hjemme, blir man heller testet på skolene. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener at en må gjeninnføre meteren og munnbind. Samt fokusere på håndvask/håndprit. Det er helt fjernt at folk står tett opptil hverandre og samles store folkemengder. Vi var på tilstelning i barnehage og skole i forbindelde med FN-dagen, her var det ekstremt mye folk og ingen tok hensyn til verken avstand eller renslighet. Jeg synes at det burde komme regler mot å avholde store arrangementer. Krav om hjemmekontor hvis en kan det.

Jeg synes også at reglene for testing og nærkontakter må endres tilbake. Det er helt sprøtt at en ikke skal teste seg hvis en er vaksinert. Det gir en skjevfordeling i tallene som blir presentert. Tallene viser hvor mange vaksinerte og uvaksinerte som er smittet, men det er ikke krav til at vaksinerte skal teste seg lenger. Så jeg tror at det er mye mer smitte der ute.

Så synes jeg at folk skal slutte å skylde på de uvaksinerte. De vaksinerte tror jo at de er udødelige nå og at pandemien er over for dems del. Dugnad har ikke blitt nevnt en eneste gang i det siste. Jeg er skuffa over den nye regjeringen som bare sitter på gjerdet og ikke tar ansvar. Her burde de ha hatt en plan 

Jeg er også lei av at de uvaksinerte blir nedsnakket. Jeg kjenner noen som har valgt å ikke vaksinere seg og ungdommene. Det er pga helse. Jeg forstår også at en ikke ønsker å vaksinere ungdommene med tanke på hvor mange bivirkninger vaksinen kan gi, og at vi ikke vet om langtidseffekten av den. Spesielt tenker jeg mensforstyrrelser.

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
Optimo skrev (1 time siden):

Hvis denne behandlingen faktisk virker, hvorfor bruker vi den ikke? Med en gang man skal begynne å svare på det er man over i konspirasjonene. 

Den sannsynlige forklaringen er at det ikke virker. Så enkelt. 

Det kan faktisk være skadelig

De brukes jo en del andre steder i verden, men ikke i Norge.
Den offisielle begrunnelsen er at studiene som finnes ikke er gode nok, dvs ikke at resultatene er for dårlige, men at de er for små, ikke randomiset etc. Så hvorfor ikke sette i gang et prøveprosjekt selv da?
Det har riktignok blitt utgitt to større studier med hydroksyklorokin. Den ene viste seg å være ren svindel og måtte til slutt trekkes tilbake. I den andre brukte man altfor høye doser (man hadde visstnok forvekslet med doseringen til et annet middel med et lignende navn) og man satte også behandlingen i gang for sent. Det er vel resultatene herfra linken din refererer til.

Hva er det ellers du definerer som "konspirasjon"? Er det alt der ikke alle deltakerne har 100% edle motiver? Og i så fall, mener du at ting som f.eks korrupsjon ikke eksisterer og ikke kan diskuteres?

Det har ellers vært litt drama i kulissene om bruk av koronamedisin, men det kommer ikke mye i de større mediene.
https://www.forskerforum.no/hagen-ber-om-at-rottingen-granskes-for-forskningsfusk/

Her også fra en lege som mener man ikke bare bør avskrive disse medisinene:
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/09/02/ivermectin--bloff-eller-behandling-mot-covid-19/

• Liker 4
Skrevet
Enda en tulling skrev (4 timer siden):

De brukes jo en del andre steder i verden, men ikke i Norge.
Den offisielle begrunnelsen er at studiene som finnes ikke er gode nok, dvs ikke at resultatene er for dårlige, men at de er for små, ikke randomiset etc. Så hvorfor ikke sette i gang et prøveprosjekt selv da?
Det har riktignok blitt utgitt to større studier med hydroksyklorokin. Den ene viste seg å være ren svindel og måtte til slutt trekkes tilbake. I den andre brukte man altfor høye doser (man hadde visstnok forvekslet med doseringen til et annet middel med et lignende navn) og man satte også behandlingen i gang for sent. Det er vel resultatene herfra linken din refererer til.

Hva er det ellers du definerer som "konspirasjon"? Er det alt der ikke alle deltakerne har 100% edle motiver? Og i så fall, mener du at ting som f.eks korrupsjon ikke eksisterer og ikke kan diskuteres?

Det har ellers vært litt drama i kulissene om bruk av koronamedisin, men det kommer ikke mye i de større mediene.
https://www.forskerforum.no/hagen-ber-om-at-rottingen-granskes-for-forskningsfusk/

Her også fra en lege som mener man ikke bare bør avskrive disse medisinene:
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/09/02/ivermectin--bloff-eller-behandling-mot-covid-19/

Det er en forbausende missmatch at man i det ene øyeblikket maser om at vaksinene for korona ikke er godt nok testet eller dokumentert, og ikke minst "langtidsvirkninger", mens man i det andre promoterer eksrimentell bruk av medisiner uten forskning som støtter opp om virkning.

Håper om Ivermectin handler dessverre kun om at det ikke er "big pharma" som står bak. Dette passer fint til amerikanske konspirasjonsteoritikeres verdensbilde, og smitter over på nordmenn uten kildekritisk sans. 

Heldigvis gjøres det mye forskning på medisiner mot korona, og forhåpentligvis kommer det noen. Dog tror jeg nok at det samme miljøet vil avvise dem om de kommer fra for eksempel Pfizer eller Merck.

• Liker 3
Skrevet

Vi burde hatt det like strengt som i Australia.

• Liker 3
Skrevet
Pterinochilus skrev (19 timer siden):

Ingvild Kjerkol gjorde en utrolig dårlig figur under forrige pressekonferanse og svarte egentlig ikke på spørsmålene hun fikk i etterkant. Alt hun gjorde var å gjenta noen innøvde fraser om dette er noe sykehusene er vant til og gjør hver influensasesong og det eneste hun oppnådde med det var å kraftig irritere Sykepleieforbundet.

Du har ikke tenkt tanken at de faktisk ikke ER bekymret fordi dette utarter seg på samme måte som ved en normal influensasesong? Befolkningen er vaksinert, og rapporter fra FHI tyder på at vaksinen beskytter godt mot alvorlig sykdom. De aller eldste er i gang med å få dose 3. De som er innlagt nå er mindre syke og ligger der kortere enn de har gjort tidligere i pandemien. 

Brannfakkel: det hadde ikke vært noen krise nå om ikke befolkningen var skremt vettet av i to år. 

• Liker 4
Skrevet
Honey Dew skrev (2 timer siden):

Vi burde hatt det like strengt som i Australia.

Jeg håper du er ironisk. 

• Liker 3
Skrevet
Optimo skrev (22 timer siden):

Å sitte på hendene og ikke gjøre noe er sannsynligvis oppskrift på katastrofe, og ikke et realistisk alternativ. 

Jo. Det løser seg, det er ikke så farlig til gjennomsnittlige mennesker. Jeg vil ikke "bagatellisere", men så dramatisk er det ikke. Færre enn tusen døde i Norge (1,5 år), og så mange av disse antageligvis kunne ha dødt uansett. Hvor mange døde på grunn av covid-19? 500? Mer eller mindre, vanskelig å si nøyaktig, jeg er ikke virolog eller pandemi-vitenskap-kvalifisert lege, kanskje jeg tok feil og det et 600 eller 700, men må jo være mye lavere enn 900...

COVID-19 ser ut som veldig mye synkronisert med været, kommer i bølger.

Det er COVID-sesong nå. 

Mørk og kald, og sikkert flere får all slags virus, korona og influensa og andre...

Visste du at i Middelalderen det var vanlig å spørre "hvor mange vintersesonger har du overlevd?"

Håper at Regjeringen også tar det rolig, og ikke skaper unødvendig panikk. 

Nei, det blir ingen "katastrofe". 

• Liker 5
Skrevet
Ukjentkjendis skrev (7 minutter siden):

Færre enn tusen døde i Norge (1,5 år), og så mange av disse antageligvis kunne ha dødt uansett.

Vi har brukt halvannet år på å gjøre alt vi kan for å unngå at folk skulle få viruset, så dette tallet sier egentlig ingenting. Bare at sykdommen er utrolig smittsom. 

Skrevet
Betasuppe skrev (22 timer siden):

Det beste er faktisk å "sitte på henda", og heller isolere de som er redde/skrøpelige.

Men hvordan tenker du å gjøre det praktisk sett? Hvis du regner alle i risikogrupper for «skrøpelige» er det 1,6 millioner nordmenn. I tillegg kommer deres husstandsmedlemmer og nødvendige nærkontakter. Hvis vi veldig rundt regner en husstandsmedlem  pr «skrøpelig» person (noen bor alene eller på institusjon, noen trenger mye helsehjelp, andre bor med «skrøpelig» ektefelle, noen med friske ektefeller, barn etc)    blir det 3,2 millioner mennesker som skal isoleres i Norge. Tenker vi oss at halvparten bor alene, blir det fortsatt minst 2,4 millioner mennesker som må isoleres. Hvordan i all verden skal du isolere godt over en tredjedel av befolkningen? Ikke isolere de som er «litt skrøpelige»? Men det er jo typisk middelaldrende mennesker med livsstilsykdommer som havner på respirator, ikke de eldste og sykeste. 

Skrevet
Example skrev (6 timer siden):

Det er en forbausende missmatch at man i det ene øyeblikket maser om at vaksinene for korona ikke er godt nok testet eller dokumentert, og ikke minst "langtidsvirkninger", mens man i det andre promoterer eksrimentell bruk av medisiner uten forskning som støtter opp om virkning.

Håper om Ivermectin handler dessverre kun om at det ikke er "big pharma" som står bak. Dette passer fint til amerikanske konspirasjonsteoritikeres verdensbilde, og smitter over på nordmenn uten kildekritisk sans. 

Heldigvis gjøres det mye forskning på medisiner mot korona, og forhåpentligvis kommer det noen. Dog tror jeg nok at det samme miljøet vil avvise dem om de kommer fra for eksempel Pfizer eller Merck.

Må jeg gjenta det altså? Det er medisiner som har vært brukt i mange år og som har vist seg å ha svært lite bivirkninger. Det er altså effekten som er spørsmålet. Mao. risikoen ved utprøving av disse er lav. For ethvert helt nytt medisinsk preparat er også mulige alvorlige bivirkninger noe man må ta med i risikobildet.

• Liker 3
  • Opprett ny...