Gå til innhold

Hvorfor er du uføretrygdet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Overskriften sier vel sitt. 

Det krangles voldsomt i alle disse uføretrådene, det er IKKE ønskelig at dette blir en krangletråd. Forhåpentligvis kan det bidra til å knuse noen myter, dersom noen ønsker å svare. Jeg lurer helt genuint på det jeg spør om.

Jeg har uføre venner som ser så fine og fjonge ut utad, flere snakker bak deres rygg om hvorfor i all verden de ikke jobber, når sannheten er at de ikke har nubbesjangs. Og så har jeg uføre venner som er uføre fordi det bare ble slik. Manglende lyst til å jobbe, gjør en stor innsats for å finne den "riktige" legen som skriver ut sykmeldinger over en lav sko, osvosv. 

Så dere som er for syke til å jobbe; vil dere skrive litt om hva det er som gjør det slik? Dersom du blir provosert av spørsmålet er det bare å la det være, men som sagt, intensjonen er å forstå mer av hvordan folk har det. 

Ikke krangle nå da...

Anonymkode: ac1e6...58c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bipolar lidelse 2 og uhelbredelig hjernekreft. Ikke helt heldig kombinasjon kognitivt. 

Anonymkode: f0b06...6bb

• Liker 17
Skrevet

Fikk uføretrygd altfor ung. Nå er jeg 36 år og lite lysten på å studere. Orker ikke stå i en dårlig betalt jobb, så da er jeg heller husmor som uføretrygdet. Mer tid til mann og barn.

Anonymkode: 2af32...7e3

• Liker 4
Skrevet

Bilulykke med nakke og ryggskade, samt bipolar. Jeg jobber 30 %, men revurderer det nå som jeg mister halvparten av den ekstra inntekten...

Anonymkode: 3f5fa...8cf

• Liker 3
Skrevet

Kronisk nevrologisk tilstand som kan påvirke nesten alle organsystemer i kroppen. 

Anonymkode: 09fec...a58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fikk uføretrygd altfor ung. Nå er jeg 36 år og lite lysten på å studere. Orker ikke stå i en dårlig betalt jobb, så da er jeg heller husmor som uføretrygdet. Mer tid til mann og barn.

Hvor er æren?

Anonymkode: a7b98...ef8

• Liker 35
Skrevet

Det med manglende lyst til å jobbe, er nok avgjørende.

Anonymkode: 61181...536

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Orker ikke stå i en dårlig betalt jobb

Skal ikke være mulig å velge mellom det og uføretrygd. Da er systemet helt feil. Uføretrygd skal være for de sykeste og svakeste, ikke for "gidder ikke"

Anonymkode: 59793...91f

• Liker 37
Skrevet

Hvor er æren?

Anonymkode: a7b98...ef8

Mistet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mistet.

Du trenger den uansett ikke til noe.

Anonymkode: 61181...536

• Liker 1
Skrevet

Skal ikke være mulig å velge mellom det og uføretrygd. Da er systemet helt feil. Uføretrygd skal være for de sykeste og svakeste, ikke for "gidder ikke"

Systemet bryr seg ikke med de uføretrygdede, ingen sjekker om du fortsatt er syk etter 20 år. Ikke det, jeg har mange diagnoser å hvile på, så hadde lett fått det innvilget igjen. 😉

• Liker 1
Skrevet

Det tør jeg ikke  si her for vet at man får mye hat for den diagnosen.

Anonymkode: d3798...092

• Liker 2
Skrevet

Fordi jeg har nedsatt funksjonsnivå. Denne uken klarte jeg å dusje før hele uka var gått, det er en seier for meg. Neste uke skal jeg pushe meg litt ekstra sånn at jeg klarer å kjøre på gjenvinningstasjonen, må ta litt ekstra medisiner for å klare det.

Ser du meg på gata ser jeg helt normal og frisk ut.

Anonymkode: 89189...52a

• Liker 10
Skrevet

Men nå er hun ærlig, og la henne få være det. En må heller spørre hva som kan få folk ut i arbeid igjen, om der bare er litt. Det dersom det er slik at sykdom eller skade går over. Alle monner drar for a/s Norge i fremtiden. 

• Liker 6
Skrevet

Alvorlig ervervet ryggmargsskadet. Ser frisk ut utad, men er så absolutt ikke frisk og vil heller aldri frisk. 

Anonymkode: 66b62...904

Skrevet

Jeg er gradert uføretrygdet på grunn av muskelsvinn. Femti prosent ufør.  Kan ikke lenger gå, og er generelt svak i kroppen.  Har på noen år arbeidet meg opp fra femti til åtti prosent stilling, og dette får jeg mye støtte for blant mine nærmeste, og kolleger. Har funnet optimale hjelpemidler, og gått inn for å skaffe en jobb som er både fleksibel og hvor jeg styrer mye selv og kan variere arbeidsstilling. Jeg bygger livet mitt rundt at det skal gå opp. De eneste som er kritiske til at jeg jobber mer enn uføregraden min tilsier, er andre kronikere og uføre. Syns det er trist. 

Anonymkode: 26fc5...614

• Liker 16
Skrevet

Det tør jeg ikke  si her for vet at man får mye hat for den diagnosen.

Ts her.

Hvis du vil, kan du heller skrive litt om funksjonsnivå, det er vel mere gjeldende enn selve diagnosen ifht å få innvilget uføretrygd? 😊

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi jeg har nedsatt funksjonsnivå. Denne uken klarte jeg å dusje før hele uka var gått, det er en seier for meg. Neste uke skal jeg pushe meg litt ekstra sånn at jeg klarer å kjøre på gjenvinningstasjonen, må ta litt ekstra medisiner for å klare det.

Ser du meg på gata ser jeg helt normal og frisk ut.

Anonymkode: 89189...52a

💜

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg er gradert uføretrygdet på grunn av muskelsvinn. Femti prosent ufør.  Kan ikke lenger gå, og er generelt svak i kroppen.  Har på noen år arbeidet meg opp fra femti til åtti prosent stilling, og dette får jeg mye støtte for blant mine nærmeste, og kolleger. Har funnet optimale hjelpemidler, og gått inn for å skaffe en jobb som er både fleksibel og hvor jeg styrer mye selv og kan variere arbeidsstilling. Jeg bygger livet mitt rundt at det skal gå opp. De eneste som er kritiske til at jeg jobber mer enn uføregraden min tilsier, er andre kronikere og uføre. Syns det er trist. 

Anonymkode: 26fc5...614

Respekt. 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Ts her.

Hvis du vil, kan du heller skrive litt om funksjonsnivå, det er vel mere gjeldende enn selve diagnosen ifht å få innvilget uføretrygd? 😊

Jeg har vært ufør siden 2017, og etter å ha gjort noen enkle ærender som å gå i butikken, og tilsvarende, dusjing, osv, så må jeg hvile meg i flere dager for å hente meg inn igjen og får ofte svimmelhetsanfall. Så nå vet du det.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...