Holly Hobbie Skrevet 7. oktober 2005 #1 Skrevet 7. oktober 2005 Lurer litt...jobber som journalist i Storbritannia, og har tenkt aa bli her en stund, men lurer paa hva jeg hadde tjent i en tilsvarende stilling i Norge...altsaa som reporter.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #2 Skrevet 7. oktober 2005 Da bør du ta en titt på Norsk journalistlags hjemmesider samt sjekke ut www.dinside.no og søke der (eller i en søkemotor som google).
Gjest journalist Skrevet 9. oktober 2005 #3 Skrevet 9. oktober 2005 Her kan du laste ned statistikker for flere år tilbake: http://www.nj.no/Tariffavtaler/Statistikk/ Det er veldig store lønnsforskjeller på journalister, og særlig er det store forskjeller på by og land og på hva slags medier man jobber i. Det er mye dårligere betalt i en liten lokalredaksjon i forhold til store redaksjoner i Oslo eller andre landsdekkende medier. Jo mindre, jo dårligere betalt. En annen ting er at det er veldig mange om beinet, spesielt på faste jobber. Utrolig mange jobber i flere år i engasjementer og vikariater før de får fast jobb. Jeg har selv journalistutdanning fra utlandet, og jeg kan ikke si at det har vært noen stor fordel. For kontakter er og blir alfa og omega i denne bransjen.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2005 #4 Skrevet 9. oktober 2005 En journalist jeg kjenner i Aftenposten tjener 950 000,- En annen lokal-avis journalist jeg vet om tjener 250 000,-
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå