Gå til innhold

Kollektiv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før jeg begynner vil jeg si at jeg forstår godt at noen kommer til å være uenige med meg og synes jeg er urimelig, for det har jeg hørt før. Men hear me out først. 
 

Jeg bor i et super liten og lytt leilighet med en annen som jeg ikke kjente fra før av men vi har noen felles venner. Snakket med henne før jeg flyttet inn og som jeg forstod etter samtalen var vi en god match. Hun var som jeg forstod da ikke interessert i å ha noe besøk i leiligheten, og eventuelt bare i veldig få anledninger. Eller så skulle besøkene foregå inne på soverommet som er helt greit for meg. Har selv sosial angst, og synes det er ubehagelig å bo sammen med noen som skal ha besøk konstant i fellesområdet. Selv når jeg møter venner skjer dette ofte over tur, eller andre plasser enn der jeg bor. Eller hjemme om hun eventuelt er bortreist.  Derfor følte jeg vi kom til å passe bra å bo sammen, når ingen av oss ønsket å ha noe spesielt besøk. 
Forstår at dette er uvanlig for noen, men veldig viktig for meg. 
Nå viser det seg at hun har hatt kjæreste lenge før jeg flyttet inn, uten å informere meg om dette. Forstår at hun ikke er pliktig å fortelle, men synes det er informasjon man gir før folk flytter inn. Han skal også være på besøk hos oss flere ganger i uken, noe jeg ikke synes er greit. Hun synes jeg er urimelig å ikke kan kreve noe sånt. Og jeg et enige om det ikke var for samtalen vi hadde før jeg flyttet inn. 
Vett ikke helt hva jeg kan gjøre, har bundet kontrakt et halvt år til før jeg er ferdig med studie.  Og griner flere ganger om dagen for at jeg ikke tørr å gå på do når han er her. Synes at det er veldig ukomfortabelet, spesielt når leiligheten er så liten at jeg ikke kan gå på do uten å bli sett. Synes heller ikke det er rettferdig at jeg må være på soverommet hver gang de skal være i stuen, ettersom jeg har like rett på å være der. 

Anonymkode: a88e1...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her forsøker du å ta tak i symptomet av problemet, i stedet for problemet i seg selv. 

Hvis din sosiale angst er på dette nivået som du beskriver, så er du nødt til å snakke med profesjonelle. Du har isåfall ekstremt hemmende angst og det er der fokuset bør ligge. 

Dessverre har du jo ingen krav eller rettigheter her... Hun burde kanskje ha sagt det til deg ja, men dere misforstod nok hverandre? Hun tolket "besøk" som type fest eller et par folk etc, men du tenker besøk av kjærester også var inkludert i benevnelsen. 

Anonymkode: f2a2f...c40

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begge tolket besøk likt når vi snakket, vi var begge enige om at besøk var alle

Anonymkode: a88e1...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fult klar over at angsten min er hemmende og jeg får hjelp. Med problemet er at jeg ville ta dette gradevis og først bo med noen som er lik meg, og så forbedre meg fra dette. Er altfor vanskelig for meg å hoppe inni noe sånn som denne situasjonen

Anonymkode: a88e1...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du har behov for å føle deg trygg og avslappet hjemme. Hva med å ta en samtale med henne?

Uten å være anklagende, forklar situasjonen fra din side.

Kanskje kan dere finne en løsning, som at hun f.eks. gir beskjed før han kommer på besøk. Eller kanskje hadde det hjulpet om du ble bedre kjent med kjæresten hennes? 

Anonymkode: 80647...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du passer jo på ingen måte inn i et kollektiv, kjedelig situasjon. Det er helt naturlig og vanlig at andre har kjærester, spurte du om det i forkant?

Jeg mener du er urimelig her, du sier det er urettferdig at du må være på soverommet når de er i fellesområdet, men det er nå engang du selv som pålegger deg denne begrensningen. Så det eneste som er urett er hva du gjør mot deg selv.

Forsøk å bli kjent med denne kjæresten, du ble vant med hun du bor med, så da klarer du nok å bli vant med kjæresten også.

Og styr unna kollektiv i fremtiden.

Anonymkode: a2ff2...5c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke snakk om massevis av besøk av flere ulike folk, men en og samme person.

Om du skal starte et sted, er kanskje dette den ideelle situasjonen. Du får hjelp, kanskje du bør ta opp situasjonen, og få hjelp til å takle den som den er.

Ellers så får du flytte ut og betale husleie 2 steder i 6 mnd.

Anonymkode: ac568...bc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri før nektet henne å ha besøk. Og har sakt at hun fint kan ha besøk, så lenge det ikke skjer så ofte. Ettersom det er en liten leilighet og godt å kunne trekke seg tilbake. Synes ikke at det er noe urimelig krav av meg å sette, når dette var premissene når jeg flyttet inn. 
Har prøvd å bli kjent med dem begge, men han er en uspiselig type (ikke bare jeg som har denne mening). Han bor også i egen leilighet så synes det er rart at de ikke er der, isteden for en plass det bor andre. 

Anonymkode: a88e1...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gjøre noe med forholdet og samværet dems, men du er ikke tvunget til å bo der i 6 mnd. Så lenge du tar ansvaret med å finne ny leietaker som kan ta over leiekostnadene dine så skal det ikke være noe problem å flytte ut 

Anonymkode: 7d1ec...113

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Før jeg begynner vil jeg si at jeg forstår godt at noen kommer til å være uenige med meg og synes jeg er urimelig, for det har jeg hørt før. Men hear me out først. 
 

Jeg bor i et super liten og lytt leilighet med en annen som jeg ikke kjente fra før av men vi har noen felles venner. Snakket med henne før jeg flyttet inn og som jeg forstod etter samtalen var vi en god match. Hun var som jeg forstod da ikke interessert i å ha noe besøk i leiligheten, og eventuelt bare i veldig få anledninger. Eller så skulle besøkene foregå inne på soverommet som er helt greit for meg. Har selv sosial angst, og synes det er ubehagelig å bo sammen med noen som skal ha besøk konstant i fellesområdet. Selv når jeg møter venner skjer dette ofte over tur, eller andre plasser enn der jeg bor. Eller hjemme om hun eventuelt er bortreist.  Derfor følte jeg vi kom til å passe bra å bo sammen, når ingen av oss ønsket å ha noe spesielt besøk. 
Forstår at dette er uvanlig for noen, men veldig viktig for meg. 
Nå viser det seg at hun har hatt kjæreste lenge før jeg flyttet inn, uten å informere meg om dette. Forstår at hun ikke er pliktig å fortelle, men synes det er informasjon man gir før folk flytter inn. Han skal også være på besøk hos oss flere ganger i uken, noe jeg ikke synes er greit. Hun synes jeg er urimelig å ikke kan kreve noe sånt. Og jeg et enige om det ikke var for samtalen vi hadde før jeg flyttet inn. 
Vett ikke helt hva jeg kan gjøre, har bundet kontrakt et halvt år til før jeg er ferdig med studie.  Og griner flere ganger om dagen for at jeg ikke tørr å gå på do når han er her. Synes at det er veldig ukomfortabelet, spesielt når leiligheten er så liten at jeg ikke kan gå på do uten å bli sett. Synes heller ikke det er rettferdig at jeg må være på soverommet hver gang de skal være i stuen, ettersom jeg har like rett på å være der. 

Anonymkode: a88e1...551

Sån her har jeg hatt det i nesten alle kollektiv jeg har bodd i. Kollektiv er noe dritt ass

Anonymkode: 5dace...224

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tell me about it. Her har en i kollektivet latt kjæresten flytte inn uten lov, og etter det ble oppdaget fikk hun lov til å ha han her en periode etter en latterlig unnskyldning. 
 

Du får bare varsle til huseier. Hvis noen andre skal bo det fast så vil som regel huseier ha beskjed og gjerne kreve ekstra husleie. 

Anonymkode: 0639d...f65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri før nektet henne å ha besøk. Og har sakt at hun fint kan ha besøk, så lenge det ikke skjer så ofte. Ettersom det er en liten leilighet og godt å kunne trekke seg tilbake. Synes ikke at det er noe urimelig krav av meg å sette, når dette var premissene når jeg flyttet inn. 
Har prøvd å bli kjent med dem begge, men han er en uspiselig type (ikke bare jeg som har denne mening). Han bor også i egen leilighet så synes det er rart at de ikke er der, isteden for en plass det bor andre. 

Anonymkode: a88e1...551

Dessverre er det et urimelig krav å sette fordi det ikke er lov å nekte leieboere å ha besøk av kjærester. Hvis de er der hele uken hele tiden kan man gjøre noe med det, fordi det da regnes som å ha flyttet inn, men det du beskriver er dessverre ingenting man kan kreve. 

Jeg forstår at det er kjipt, men det høres ut som det beste du kan gjøre er å enten forsøke å bli vant til det ved å utfordre angsten litt etter litt, eller flytte ut og betale dobbelt. 

Og du,. Som en annen sier, du passer ikke til kollektiv... Finn en studio eller hybelleilighet i stedet kanskje?

Anonymkode: f2a2f...c40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er urimelig. Det er stor forskjell på generelt besøk og det å ha besøk av en kjæreste, å ha kjæresten sin der m å faktisk være greit. Her er det du som må ta tak i ditt angstproblem og får hjelp med det, heller enn å skylde på din medbeboer. Jeg har bodd mange år i kollektiv selv, og har man så angst for å møte mennesker som du beskriver så må du enten bo alene eller ta grep for å kvitte deg med angsten. 

Anonymkode: 7883d...a07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syns du er urimelig. Det er stor forskjell på generelt besøk og det å ha besøk av en kjæreste, å ha kjæresten sin der m å faktisk være greit. Her er det du som må ta tak i ditt angstproblem og får hjelp med det, heller enn å skylde på din medbeboer. Jeg har bodd mange år i kollektiv selv, og har man så angst for å møte mennesker som du beskriver så må du enten bo alene eller ta grep for å kvitte deg med angsten. 

Anonymkode: 7883d...a07

Det er noe helt annet å bo sammen med en annen jente enn å bo sammen med et par, noe TS i praksis gjør. 

Det at TS ikke er egnet for å bo der er jo helt åpenbart, men hun er nå bundet av en kontrakt. Jeg er også bundet av en ettårskontrakt, men jeg er tydelig med huseier at jeg ikke ønsker å bo der videre dersom den andre leietakeren skal ha kjæresten sin der permanent. Det er viktig å si ifra jevnlig slik at man har dokumentasjon underveis. Selv om det kan være vanskelig å styre kjæresten til den man bor med, så kan det gjøre det lettere å komme seg ut av kontrakten. 

Ofte er også huseier medgjørlige med å gå bort ifra kontrakten så fremt man finner noen som kan ta over. 

Anonymkode: 0639d...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...