Gå til innhold

Spørsmål om autisme og asperger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har det? 

Nå har det kommet et nytt forum på doktoronline der vi kan stille autisme spørsmål. Så om du har noen spørsmål eller tanker still det gjerne der. 

https://forum.doktoronline.no/forum/68-autisme/

Anonymkode: 20eac...74f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Asperger er èn av autisme-diagnosene

Anonymkode: 53070...800

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det😊👍

Anonymkode: ae584...760

• Liker 1
Skrevet

Man har ikke autisme. Man er autist. Det er deg, ikke noe du får, har eller blir kvitt. 

Jeg har ikke en sønn som har autisme. Jeg har en sønn som er autist. 

Likevel er det jo vanskelig å skjønne hvorfor man ikke sier Man er attention deficit med hyperaktive tendenser. Men det kan dog medisineres. 

Men man er altså autist. En biologisk og nevrotypisk diagnose. 

Anonymkode: 45157...eda

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man har ikke autisme. Man er autist. Det er deg, ikke noe du får, har eller blir kvitt. 

Likevel er det jo vanskelig å skjønne hvorfor man ikke sier Man er attention deficit med hyperaktive tendenser. Men det kan dog medisineres. 

Litt morsomt at du sier det slik.  De fleste sier det jo motsatt. Altså har autisme, er ikke autist 

Anonymkode: eb086...745

• Liker 3
Skrevet

Jeg har jo asperger, men er autist? Eller er jeg asperger? 

Anonymkode: 008d7...128

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har Asperger.

Anonymkode: ae584...760

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville sagt (som jeg også sier om datteren min) at du er autist og at du har en Aspergerdiagnose 

Anonymkode: e6e4a...bf6

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker annerledes, man er ikke diagnosen sin. 
For å få en diagnose må man krysse av på at man har visse symptomer og utfordringer. 
Man er mye mer enn dette og alle med samme diagnose kan være veldig forskjellige og ha forskjellige interesser og trenge forskjellig type hjelp. 

Anonymkode: e496f...d1b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Aspergers er en av diagnosene innen kategorien autisme ja. Så du er en autistisk person. Absolutt ikke noe galt i det.

Anonymkode: 99ea0...6bf

• Liker 1
Skrevet

For å få en diagnose må man krysse av på at man har visse symptomer og utfordringer. 
Man er mye mer enn dette og alle med samme diagnose kan være veldig forskjellige og ha forskjellige interesser og trenge forskjellig type hjelp. 

Å være autist er noe langt dypere enn noe annet det spiller inn på så mange plan og selv om du er så mye mer så er faktisk det at man er autistisk en veldig grunnleggende ting rundt alt det andre man er i tillegg.

• Liker 1
Skrevet

Her er de ulike diagnosene innenfor kategorien autisme.

Gjennomgripende Utviklingsforstyrrelser (Autismespekterforstyrrelser)

F84 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser
F84.0 Barneautisme
F84.1 Atypisk autisme
F84.2 Retts syndrom
F84.3 Annen disintegrativ forstyrrelse i barndommen
F84.4 En forstyrrelse med overaktivitet assosiert med mental retardasjon og bevegelsesstereotypier
F84.5 Aspergers syndrom
F84.8 Andre gjennomgripende utviklingsforstyrrelser
F84.9 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, uspesifisert

Skrevet (endret)

Autisme-forumet på DOL bærer mye preg av at absolutt alt ved en person er pga autisme, slike ting som er helt vanlige variasjoner blant alle typer mennesker, mtp alle spørsmål om man liker det ene eller det andre. Det er skikkelig, skikkelig sykdomsfokusert hvor det til stadighet kommer beskyldninger om at hvis man er slik og sånn så har man ikke autisme. 

Synes det forumet der ble skivebom. Jeg svarer nå på tråder her og der, men generelt sett synes jeg ikke dette forumet gav et spesielt positivt fokus på diagnosen akkurat.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Litt morsomt at du sier det slik.  De fleste sier det jo motsatt. Altså har autisme, er ikke autist 

Anonymkode: eb086...745

Nettop. Man er så mye mer enn diagnosen. 

Anonymkode: 20806...642

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vil bare legge til at for å få en diagnose innen autismespekteret (Asberger) så innebærer det mere enn å krysse av på noen symptomer og utfordringer. 
De begynner med å undersøke hvordan mors graviditet, fødsel og spedbarnstid forløp. 
Så det er hele barnets utvikling som er viktig, og ikke bare de symptomene som barnet kjenner på seinere 

Anonymkode: 77cab...e3a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil bare legge til at for å få en diagnose innen autismespekteret (Asberger) så innebærer det mere enn å krysse av på noen symptomer og utfordringer. 
De begynner med å undersøke hvordan mors graviditet, fødsel og spedbarnstid forløp. 
Så det er hele barnets utvikling som er viktig, og ikke bare de symptomene som barnet kjenner på seinere 

Anonymkode: 77cab...e3a

Da datteren vår var under utredning var det masse skjemaer å fylle inn - det var helt vilt. Jeg skjønner at det trengs, og jeg er sikker på at det ble skikkelig utredet fordi det var så omfattende.

Jeg tror at de som sier at "diagnoser blir kastet etter folk nå for tida" ikke helt har fått med seg hvor omfattende det egentlig er. Det er masse som skal stemme før man får en diagnose. 

Anonymkode: e6e4a...bf6

• Liker 3
Skrevet

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Aspergers er en av diagnosene innen kategorien autisme ja. Så du er en autistisk person. Absolutt ikke noe galt i det.

Jeg har en sønn med svært høytfungerende barneautisme.

Kommer aldri i verden til å tiltale ham slik. Herregud.....

Man er et menneske, et individ. Så har vi alle ulike historier og forutsetninger. Man er ikke sine forutsetninger, helse og historie. 

Og alle er ulike, så det sier igrunnen ikke så mye om man er på spekteret. Min sønn er for eksempel svært høytfungerende (foreløpig iallefall 🤷‍♀️), andre må ha mange tiltak og hjelp. 

Anonymkode: 5b936...fd1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2021 den 18.38):

Du er autist. Asperger ER autisme.

Anonymkode: ea330...7be

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har en sønn med svært høytfungerende barneautisme.

Kommer aldri i verden til å tiltale ham slik. Herregud.....

Man er et menneske, et individ. Så har vi alle ulike historier og forutsetninger. Man er ikke sine forutsetninger, helse og historie. 

Og alle er ulike, så det sier igrunnen ikke så mye om man er på spekteret. Min sønn er for eksempel svært høytfungerende (foreløpig iallefall 🤷‍♀️), andre må ha mange tiltak og hjelp. 

Anonymkode: 5b936...fd1

Er mange Aspergere som også trenger masse hjelp. Det finnes lavtfungerende i alle delene av spektrumet :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2021 den 23.39):

Du er autist. Asperger ER autisme.

Hvem er du da? 
Aller først er mann menneske, man er ikke diagnosen! 

Anonymkode: b2aa9...f23

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...