AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Katten spyr flere ganger nå, og jeg føler at jeg må gjøre noe. Finnes det diett som kan bidra til at magen blir bedre? Anonymkode: 9541c...453
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 For lite info her. Når spyr den? Etter mat? Hvor ofte? Har katten nedsatt allmenntilstand? drikker den vann? Anonymkode: 77e7b...e4c
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 Min katt spyr ofte også. Det er ikke hårballrelatert og det er bare en av de to jeg har som kaster opp. Det skjer i snitt 1-2 ganger i uken. Jeg har byttet til hills digestive care for, som reduserer oppkast men det er minimalt. Pus er frisk og rask ellers. Når jeg har tatt det opp med min svært kompetente veterinær sier han at det er innenfor normalen. Mulig det kan berolige deg? Anonymkode: b8104...ac3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 Min katt spyr når det er dårlig vær. Anonymkode: 107c6...064 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 jeg tolker til at den har fått for mye våtfor - hver dag i det siste, og vi har prøvd nye sorter. Det fordi mens jeg har vært her, så er det mange sorter den ikke spiser. Men så har vi funnet en suppe den liker veldig godt, og kan slikke lenge det selv når skålen er tom. Men kylling med grønnsaker er det siste den har fått. Iallfall så har det ikke vært slik bestandig, men det siste døgnet har den spydd vel 10 ganger. Først har jeg sett den spy fordi den spiste tørrfor, men så har jeg tolket til siden den sover og ligger lenge, så får ikke maten gått langt ned i matrøret. Men dette har skjedd veldig tilfeldig, og sjelden. Anonymkode: 9541c...453
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 Min katt overspiser tørrfôr og kaster opp. Hvis hun spiser mat som ikke er kattemat, feks pålegg kaster hun også opp. Vi må gi litt og litt mat av gangen for å unngå overspising. Anonymkode: 82bbd...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min katt overspiser tørrfôr og kaster opp. Hvis hun spiser mat som ikke er kattemat, feks pålegg kaster hun også opp. Vi må gi litt og litt mat av gangen for å unngå overspising. Anonymkode: 82bbd...1ab jeg har tenkt tanken dette med overspising, for den veksler jo med å gå å spise tørrfor, og deretter går og legger seg, samtidig som den er flink til å drikke jevnlig. Kanskje det rett og slett bør være posisjonert tilpasset diett av tørrfor. Nå fylles jo tørrfor til randen av skålet hver gang, og etter fylles når det er tomt. Anonymkode: 9541c...453
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #8 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg har tenkt tanken dette med overspising, for den veksler jo med å gå å spise tørrfor, og deretter går og legger seg, samtidig som den er flink til å drikke jevnlig. Kanskje det rett og slett bør være posisjonert tilpasset diett av tørrfor. Nå fylles jo tørrfor til randen av skålet hver gang, og etter fylles når det er tomt. Anonymkode: 9541c...453 Ja, vi pleide å gjøre det før, fungerer bra for den ene katten vår, men hunnkatten vår overspiser og kaster opp masse. Er det mye oppkast som kommer? Da er det antakelig overspising. Hvis min spyr av andre grunner enn overspising er det mye mindre. Anonymkode: 82bbd...1ab
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #9 Skrevet 13. november 2021 Jeg tror ikke alle katter bør ha fri tilgang på for. Hadde en hunnkatt en gang som ble helt gal etter den ble sterilisert. Den var konstant sulten og jeg måtte porsjonere det den skulle ha pr måltid. Den ble overvektig og matvrak. Anonymkode: a54c6...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #10 Skrevet 13. november 2021 ja, det er hunkatt jeg snakker om, og katten er delvis overvektig. Jeg ser på tørrfor sekken så formidler dem antall gram katten skal spise etter vekten til katta. F.eks veier katten 4 kg, da skal den spise maks 55 gram tørrfor. Dette er merke til purina friskies. Anonymkode: 9541c...453
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #11 Skrevet 13. november 2021 * på et døgn, 24 timer. Anonymkode: 9541c...453
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #12 Skrevet 17. november 2021 Vår katt spydde fordi han ikke tålte vanlig for. Gikk over til spesialfor kjøpt hos veterinæren og da ble han frisk over natten. Må også porsjonere ut foret gjennom dagen for å unngå at han spiser alt på en gang. Anonymkode: 631ee...eec
Minya Skrevet 17. november 2021 #13 Skrevet 17. november 2021 Ta en tur til veterinær og sjekk om det er noe som dukker opp på blodprøver, om det er en hårball som sitter fast eller om pus har spist et gresstrå som sitter fast i halsen eller noe. Det viktigste er å få nok væske i pus. Katter blir utrolig fort dehydrerte og kan stryke med veldig raskt hvis det ikke blir gjort noe med. Er pus veldig dehydrert vil veterinæren tilføre væske ved hjel av sprøyte innunder huden som en akutt løsning. Oppkast trenger ikke nødvendigvis være tegn på at noe er alvorlig galt, noen ganger kan det være at pus bare spiser for fort og kaster opp maten igjen, men hvis det er væske og lite mat i oppkastet kan det indikere at det er noe mer alvorlig fatt. Som sagt, veterinær med full sjekk, hvis det er matallergier på gang er det greit å få sjekket ut, men det er også veldig ålreit å få beskjed om at den bare bør få mindre porsjoner av gangen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå