Gå til innhold

Eplejuice og lightbrus (mozell)


Iselilja

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vil tro det er eplejuice siden den ikke inneholder kullsyre. Og selv om du bare nevnte tennene her synes jeg man bør ta hensyn til at eplejuice, i motsetning til brus, også er godt for kroppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge tannlegen min, bør man helst ikke drikke syreholdig drikke utenom måltidene. Og på det området er juice og brus like ille (light eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Jeg vil tro det er eplejuice siden den ikke inneholder kullsyre.

men da burde man jo heller ikke drikke farris/bon aqua heller da, om det er kullsyren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig, er PH-verdien i munnen. Hvis den er under 7, kan tennene skades. Jeg vil tippe at kullsyrevann ikke får PH-verdien til å synke (eller: jeg HÅPER).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men da burde man jo heller ikke drikke farris/bon aqua heller da, om det er kullsyren?

Farris skader ikke tennene som brus gjør. Husker ikke hvorfor, men kullsyren i brus er verre. Det er jo syre i juice også, men som nevnt tidligere er jo juice sunnere enn brus, og det bør man jo ta med i betraktningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kullsyren i seg selv som skader tennene (det er bare karbondioksid som gir bobler), men brus er i tillegg tilsatt annen type syre, vil tippe på sitronsyre. Cola (alle typer) er verst, for de inneholder fosforsyre. Brus har ofte en PH på 3-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, eplejuice inneholder mer sukker enn mozell-light (eplejuice inneholder ca. 45 kcal per dl og mozell-light inneholder 9 kcal per dl, det sier seg selv at eplejuicen inneholder mer sukker enn mozell-light). Sukkeret er fruktsukker dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som det er helt vanlig i resten av Europa, Australia og USA: drikk brus og juice med sugerør. Det passer vel ikke alltid å bruke sugerør, men gjør det så ofte som mulig.

På den måten skåner du emaljen på fortennene og de andre tennene. Væsken glir på en måte rett ned i svelget.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...