Gå til innhold

Studere med realkompetanse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk ikke fullført vgs på grunn av sykdom, sliter fortsatt men vil komme meg videre i livet. Har jobbet som freelancer i flere år og lurer på om jeg kan komme inn på forskjellig studie med realkompetanse, eller må det være innen for den bransjen jeg har jobbet med tidligere? Er i slutten av 20 årene. 

Anonymkode: 9bd21...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På privatskoler så kan du fint klare deg og bli vurdert på bakgrunn av realkompetanse.

Anonymkode: 7c240...f88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fikk ikke fullført vgs på grunn av sykdom, sliter fortsatt men vil komme meg videre i livet. Har jobbet som freelancer i flere år og lurer på om jeg kan komme inn på forskjellig studie med realkompetanse, eller må det være innen for den bransjen jeg har jobbet med tidligere? Er i slutten av 20 årene. 

Anonymkode: 9bd21...5bf

Still spørsmålet til Samordna opptak. 

Anonymkode: 5e725...8a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realkompetansen du søker med må være relevant for studiet. 

Anonymkode: 943cd...a29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er risikabelt å satse på realkompetanse - det er uforutsigbart om du kommer inn, og mange studier tar opp få (eller ingen) på realkompetanse. Det er mye tryggere å ta 23/5-fagene og få studiekompetanse. Det er i tillegg ikke bare et spørsmål om å komme inn, men også om å klare deg på studiet rent faglig. Der kan det være en fordel å faktisk ha kunnskaper fra vgs på plass. Hvis du nå, i voksen alder, sliter med å klare å ta 23/5-fagene, vil høyere utdanning være enda verre. 

Anonymkode: f5e86...451

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er risikabelt å satse på realkompetanse - det er uforutsigbart om du kommer inn, og mange studier tar opp få (eller ingen) på realkompetanse. Det er mye tryggere å ta 23/5-fagene og få studiekompetanse. Det er i tillegg ikke bare et spørsmål om å komme inn, men også om å klare deg på studiet rent faglig. Der kan det være en fordel å faktisk ha kunnskaper fra vgs på plass. Hvis du nå, i voksen alder, sliter med å klare å ta 23/5-fagene, vil høyere utdanning være enda verre. 

Anonymkode: f5e86...451

Er litt forskjell på å måtte pugge helt ubrukelige ting, enn å studere et fag du ønsker å jobbe med og lære. 

Anonymkode: 422de...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Still spørsmålet til Samordna opptak. 

Anonymkode: 5e725...8a4

Nei, det er det konkrete studiet og universitetet som avgjør. Samordna opptak har ingenting med den vurderingen å gjøre. Og ja, kompetansen må være relevant for studiet.

Anonymkode: 45877...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er risikabelt å satse på realkompetanse - det er uforutsigbart om du kommer inn, og mange studier tar opp få (eller ingen) på realkompetanse. Det er mye tryggere å ta 23/5-fagene og få studiekompetanse. Det er i tillegg ikke bare et spørsmål om å komme inn, men også om å klare deg på studiet rent faglig. Der kan det være en fordel å faktisk ha kunnskaper fra vgs på plass. Hvis du nå, i voksen alder, sliter med å klare å ta 23/5-fagene, vil høyere utdanning være enda verre. 

Anonymkode: f5e86...451

Uenig. Det å lære seg 3 års pensum i Norsk og i tillegg Nynorsk uten å ha noe som helst interesse et bortkasta tid, energi og penger.

 

Det er noe helt annet når man faktisk har et spennende og relevant tema som engasjerer. Til og med de fagene man synes er kjedelige vil fortsatt være relevante, og man kan i mye større grad studere ut ifra interessefelt og sette det sammen til noe relevant.

Anonymkode: 45877...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er risikabelt å satse på realkompetanse - det er uforutsigbart om du kommer inn, og mange studier tar opp få (eller ingen) på realkompetanse. Det er mye tryggere å ta 23/5-fagene og få studiekompetanse. Det er i tillegg ikke bare et spørsmål om å komme inn, men også om å klare deg på studiet rent faglig. Der kan det være en fordel å faktisk ha kunnskaper fra vgs på plass. Hvis du nå, i voksen alder, sliter med å klare å ta 23/5-fagene, vil høyere utdanning være enda verre. 

Anonymkode: f5e86...451

Jeg er helt enig med deg. 

Jeg tok 23/5, og det er jeg veldig glad for. Nå er jeg riktig nok noe eldre enn ts, men ting har endret seg vanvittig fort. Vi brukte hverken apa eller andre digitale kildehenvisninger (bare førte opp kilder), GeoGebra, eller noe annet slik som det gjøres på skolen nå. 

Jeg er veldig glad for at jeg tok vgs- fag, rett og slett fordi jeg er bedre rustet til universitetet. Nå har jeg opparbeidet meg en grei studieteknikk, jeg vet hvordan jeg fører kilder, og jeg har lært meg å prosessere og formidle tekst på en mer fornuftig og tidseffektiv måte. Veldig greit at man ikke må lære seg dette parallelt med pensum. :)

Anonymkode: 7a488...d85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i utgangspunktet utdannet kokk. Når jeg var 28 år søkte jeg på økonomi og ledelse og kom inn. Så burde ikke være noe problem. Antall ledige plasser har kanskje noe og si da om du blir prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er litt forskjell på å måtte pugge helt ubrukelige ting, enn å studere et fag du ønsker å jobbe med og lære. 

Anonymkode: 422de...af5

Ser noen brukte norsk som eksempel på et unyttig fag under her, men man lærer mye i norskfaget som man får bruk for på ALLE studier. Hvis man har store kunnskapshull fra videregående blir overgangen til høyere utdanning ekstra tøff. 
Men selv om du ser på fag som «unyttige», endres ikke det faktum at det er uforutsigbart om man kommer inn. 

Anonymkode: f5e86...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ser noen brukte norsk som eksempel på et unyttig fag under her, men man lærer mye i norskfaget som man får bruk for på ALLE studier. Hvis man har store kunnskapshull fra videregående blir overgangen til høyere utdanning ekstra tøff. 
Men selv om du ser på fag som «unyttige», endres ikke det faktum at det er uforutsigbart om man kommer inn. 

Anonymkode: f5e86...451

Sier ikke at hele faget er unyttig, men å sitte å studere kåseri og Bjørnstjerne Bjørnson og å lære seg et helt skriftspråk når man egentlig bare vil bli god på markedsføring kan jeg forstå oppleves som tyngre enn å faktisk studere det man ønsker.

 

Uforutsigbarheten er der definitivt, men kjenner ingen som ikke har kommet inn på det grunnlaget. 

Anonymkode: 45877...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor du vil studere. Se for eksempel OsloMet sine krav: https://www.oslomet.no/studier/soknad-og-opptak/retninglinjer-realkompetanse

  • Minimum 25 år gammel
  • 5 års relevant fulltids yrkespraksis, to av disse kan erstattes med relevant ulønnet arbeid, eller lignende
  • Må ha tilstrekkelige norsk- og engelskferdigheter - dokumenteres med vitnemål fra VGS

I tillegg kommer spesifikke krav for enkelte studier, der er det stort sett krav om matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser noen brukte norsk som eksempel på et unyttig fag under her, men man lærer mye i norskfaget som man får bruk for på ALLE studier. Hvis man har store kunnskapshull fra videregående blir overgangen til høyere utdanning ekstra tøff. 
Men selv om du ser på fag som «unyttige», endres ikke det faktum at det er uforutsigbart om man kommer inn. 

Anonymkode: f5e86...451

At det går an å bruke 393 timer uten å komme innom grunnleggende akademisk skriving er for meg et mysterium. Jeg kan ærlig si jeg ikke lærte noe norsk på videregående ut over å ha en perifer kjennskap til norsk samtidslitteratur. Hva skal jeg med kunnskap om Et dukkehjem? Det finnes jo langt mer interessante litterære verk. 

Jeg synes det er fælt at man ikke har flere opptaksprøver, eller forkurs som kan gjøre folk klar til studier eller sile ut de som mangler kompetanse. Det er fjottete at voksne folk bruker tid og penger på pensum fra videregående skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom også på at det går an å ta forkurs til ingeniørstudier uten studiekompetanse hos noen universitet. Så det er en annen mulighet.

Da lærer man matte, fysikk, kommunikasjon og norsk og teknologi og samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...