Gå til innhold

Gryte


Nanella

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har tips til en enkel gryte? Med godt grytekjøtt, "brun saus", løk og sopp.. Den som skal ha den er litt kresen og da får vi heller satse på litt ekstra i salaten..

Takker for alle svar her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min tante bruker å lage en gryte som du nevner, hvor hun bruner kjøtt i små terninger i lag med sopp og stjerneløk( løken skal ikke bli brun bare blank), gulrot i litt store biter.

Så strør hun over hvetemel og sper opp med kraft eller buljong og lar gryta trekke til kjøttet er mørt.

På slutten av koketiden smaker hun den til, med salt og pepper og gjerne litt fløte, og har oppi frosne grønne erter. For å få sausen litt mørkere bruker hun litt sukkerkulør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruner svinekjøtt i terninger sammen med sopp og litt løk, fyller på med matfløte og et par ss soyasaus og lar dette koke inn til passe saus som jeg samker til med salt, pepper og ørlite sukker. Dette blir en god (og lettvint) gryterett som er fin å servere med ris til. Tilsett litt grønne erter på slutten av koketiden, eller server dem helt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min variant:

Jeg bruner gryterkjøtt (okse) sammen med løk og sopp til kjøttet er brunt på alle sider, og løken er blank.

Deretter tar jeg kjøtt, løk og sopp ut av pannen, og tilsetter et par spiseskjeer smør til kjøtt/løk/sopp-kraften. Lar smøret brunes til passe "brun saus-farge" :ler:

Tilsetter mel, i forhold til smøret. Lar det brunes med i en liten stund (pass på så det ikke svir)

Tilsetter så kjøttkraft, enten fra oksebuljongterninger eller selvlaget.

Alt dette har jeg i en gryte eller "slow cooker", og tilsetter så grønnsaker:

* gulrotskiver

* stangselleri i biter

* brokkoli

* poteter i terninger

Lar det trekke/småkoke en god stund, til alt er mørt, og potetene begynner så smått å jevne seg.

Serverer min med potetstappe og brød/smør.

Som du ser, så har jeg ingen faste mengder når det gjelder verken kjøtt eller grønnsaker, tar det på øyemål, jeg. :sjarmor:

UPS! Glemte: "Smak til med salt og pepper" :sjenert:

Endret av MiaMamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Nå er det slik at jeg skal lage gryte til 48 personer så er det da noe jeg bør tenke på, noen tips hadde vært fint for jeg har aldri laget mat til så mange før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...