AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #1 Skrevet 12. november 2021 Studerer på høyskole og fått tilbakemelding på å bruke et mer akademisk språk, men jeg kan ikke noe noe om det... Anonymkode: 84968...267
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #2 Skrevet 12. november 2021 Vanskelig å gi et godt svar på det i et innlegg på et forum. Les tidligere eksamensoppgaver, bachelor oppgaver osv med god karakter pluss masse masse øving 👍🏼 Anonymkode: a1a40...3fe 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #3 Skrevet 12. november 2021 Den beste måten å lære er å lese flere akademiske tekster. Vær oppmerksom på formuleringer de bruker. Skriver du på norsk eller engelsk? Anonymkode: 32bec...40f 6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #4 Skrevet 12. november 2021 Her er noen tips: Lær deg relevante fagtermer og bruk dem i teksten. Forklar begreper og avgrens (og begrunn) avgrensningen oppgaven mot tilgrensende temaer. Drøft/synliggjør forskjellige argumenter i teksten Anonymkode: 755cc...48e 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #5 Skrevet 12. november 2021 Har du tatt iKomp? Hvis ikke bør du gjøre det. Anonymkode: 7fcdf...bcb
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #6 Skrevet 12. november 2021 Du må lære deg å skrive sammenhengende, gjerne over flere avsnitt (ha en 'rød tråd'). Også må du og antakeligvis utvide vokabulæret ditt endel, hovedsaklig for å bruke ord som forklarer hva setninger kan gjøre, innenfor et gitt felt. Anonymkode: 08053...21a 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #7 Skrevet 12. november 2021 Husk at store deler av akademia er mer opptatt av form enn substans. Så bare å lese en del tekster skrevet av akademikere, så lærer du deg stammespråket. Ikke noe verre enn å plukke opp enhver annen sosiolekt/dialekt. Anonymkode: 0881a...71c 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #8 Skrevet 12. november 2021 Hvis du leser pensum så har det akademisk språk. Anonymkode: 5b347...788
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #9 Skrevet 12. november 2021 Det fins ca. en million sånne små bøker om akademisk skriving, velg gjerne en knyttet til fagfeltet sitt. Et eksempel https://www.ark.no/boker/Simen-Andersen-Oyen-Akademisk-skriving-9788202396824?gclid=CjwKCAiAvriMBhAuEiwA8Cs5lcp8vhfP0BPX-QJ7mw9S7_l0wru7e9b5qVp10y7y3vSV_IvhUjU6kBoCoHMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: d1375...0b5
Yoshi Skrevet 12. november 2021 #10 Skrevet 12. november 2021 Noen som vet hvor man kan finne bacheloroppgaver å lese? Har prøvd å Google, men ikke funnet noe i mitt fagfelt.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #11 Skrevet 12. november 2021 Jeg skriver ok norsk og har et ok vokabulær siden jeg leser mye, men jeg fikk også kommentar på det samme. Jeg angret på at jeg ikke skrev på engelsk i stedet, da det meste av akademiske tekster jeg leste var på engelsk så jeg hadde lite referanse til norsk akademisk språk og det gjorde det veldig vanskelig. Tror jeg hadde klart å være mer formell og akademisk på engelsk mens på norsk ble språket mitt mer muntlig.. Sjekk ellers om det finnes noen kurs i dette der du går. Jeg gikk et teknisk fag og hadde lite erfaring med å skrive noe tekst før masteroppgave, jeg burde nok tatt et kurs eller noe. Anonymkode: 6d838...453 1
ajarRun Skrevet 12. november 2021 #12 Skrevet 12. november 2021 Yoshi skrev (49 minutter siden): Noen som vet hvor man kan finne bacheloroppgaver å lese? Har prøvd å Google, men ikke funnet noe i mitt fagfelt. Drit i å lese bacheloroppgaver, de er ofte søppel. Selv master er skummelt. Les fagfellevurderte artikler av noen som er gode i fagfeltet. Anbefaler Axel Tjora sine greier, han skriver bra. Men jeg aner ikke hva du studerer da. 2
Snupps66 Skrevet 12. november 2021 #13 Skrevet 12. november 2021 Du må bruke ett mere faglig språk i tekster og oppgaver. Det vil si nytte begreper og lære deg terminologien for det studiet du går på. Hvilket studiet er det?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #14 Skrevet 12. november 2021 Den kommentaren der har jeg nok gitt til noen dusin studenter gjennom tidene... Les norske fagfellevurderte tidsskriftsartikler og fagbøker av forskere på feltet du studerer. Der ser du hvordan forskere på feltet formulerer seg med tanke på faglig sjargong, terminologi og struktur. Ikke les bacheloroppgaver for å lære akademisk sjargong. Årsaken er enkel: du vet ikke om de har godt akademisk språk når du ikke vet hva godt akademisk språk er. Gå til de som lærer bort for å lære. Det finnes dessuten bøker om akademisk skriving, som blant annet berører språk. Anonymkode: 44a69...543 9
Mardrøm Skrevet 13. november 2021 #15 Skrevet 13. november 2021 Ikke alle råd du mottar her er gode. Noen tror akademisk skriving må være komplisert og full av sjargong. Men gode akademiske tekster har et enkelt og klart språk (med en helt nøytral stil - hverken for uformell eller formell). Akademisk skriving handler mye mer om måten du bygger opp argumentasjonen på. Da vil jeg anbefale en bok som virkelig hjalp meg å forstå dette (og til bedre karakterer): https://www.gyldendal.no/faglitteratur/samfunnsfag/spraak-og-formidling/droeft/p-24994-no/ 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #16 Skrevet 13. november 2021 Les artikler innen fagfeltet ditt så får du en oversikt. Ofte handler akademisk skriving om å kunne fremstille noe nøytrakt og argumentere for og mot ved bruk av faglitteratur/begrep og uten bruk av "jeg/vi". Anonymkode: 73bfb...098
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #17 Skrevet 13. november 2021 ajarRun skrev (11 timer siden): Drit i å lese bacheloroppgaver, de er ofte søppel. Selv master er skummelt. Les fagfellevurderte artikler av noen som er gode i fagfeltet. Anbefaler Axel Tjora sine greier, han skriver bra. Men jeg aner ikke hva du studerer da. Helt enig. Jeg underviser på høyere utdanning selv, blant annet på førsteåret, og jeg gir studentene et arbeidskrav som for veldig mange er det første møtet deres med akademisk skriving. Der ser jeg hvilke feil som går igjen, og det går først og fremst på dårlige kunnskaper i norsk/skriving generelt (tenker ikke her på fremmedspråklige studenter, men studenter med norsk som morsmål). Dårlig setningsoppbygging, dårlig struktur i teksten og manglende bruk av faguttrykk er veldig vanlig. Det er ikke slik at en tekst blir bra av å bruke så mange fremmedord man kan, men den skal ha et generelt godt og presist språk. Det beste tenker jeg er å lese faglige tekster, og lære av det. Det samme gjelder bruk av kilder i teksten. Les og lær! Anonymkode: 18786...858
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #18 Skrevet 13. november 2021 Akademisk skriving handler om hvordan du setter opp dine tekster innenfor utdanning. Med redegjørelse, drøfting, kildehenvisning, overskrift, innledning, avslutning, en rød tråd, konklusjoner, samt kildekritikk. Det handler ikke om å lage seg et godt akademisk språk. Det handler om å lage en akademisk oppgave. Anonymkode: 33cc0...641 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #19 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Akademisk skriving handler om hvordan du setter opp dine tekster innenfor utdanning. Med redegjørelse, drøfting, kildehenvisning, overskrift, innledning, avslutning, en rød tråd, konklusjoner, samt kildekritikk. Det handler ikke om å lage seg et godt akademisk språk. Det handler om å lage en akademisk oppgave. Anonymkode: 33cc0...641 Dette skal du for øvrig ha lært på videregående. Og mange høyskolestudier tilbyr fag innenfor akademisk skriving som startkurs med studiepoeng helt i starten av din grad. Du bør ikke hopper over slike kurs hvis du studerer enkeltfag. Anonymkode: 33cc0...641
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #20 Skrevet 13. november 2021 Kilder er viktig. Når du har skrevet ferdig din tekst, så må du begynne å fylle inn med referanser. Litt styr dersom teksten er lang, men et nødvendig onde. Anonymkode: 8bdcc...c38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå