Gjest z Skrevet 7. oktober 2005 #1 Skrevet 7. oktober 2005 Hei! Jeg skal sannsynligvis kjøpe meg hund. Har tenkt på det lenge, og tror ikke jeg vil angre - det tror imidlertid mange rundt meg. "Du kommer sikkert til å angre" og " er du SIKKER på at dette er lurt?!" ... Jeg blir litt demotivert av slikt, for man kan jo aldri være 100 % sikker. Jeg tror likevel at jeg vil trives med hund. Det jeg trenger nå, er at dere forteller om hvorfor dere velger å ha hund, og hva som er fordelene - motiver meg!
Gjest Xavia Skrevet 7. oktober 2005 #2 Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Jeg kan i hvert fall si at jeg har aldri ANGRET på valget om å anskaffe meg hund, selv om jeg også slet med noen av de tankene du gjør deg. Å anskaffe seg en hund er ikke noe man skal ta lett på, og det er nesten fint at du blir litt demotivert av det dine venner sier til deg. Om du på tross av dette velger å anskaffe deg hund, så har du forhåpentligvis tenkt gjennom det meste, og kommet fram til at det er dette du vil. Jeg kan bare si at jeg aldri har angret et sekund på at jeg anskaffet meg hund. Alt det positive den skjønne krabaten gir tilbake til meg er helt utrolig! Og det er det jeg tenker på når regnet høljer ned og jeg har minst lyst til å ut på tur. Så er det rart med det også. Etter en sånn tur, så har man det så mye bedre inni deg, enn før man gikk ut. Også har man i tillegg en utrolig fornøyd bestevenn. Endret 7. oktober 2005 av Xavia
Gjest z Skrevet 7. oktober 2005 #3 Skrevet 7. oktober 2005 Tusen takk for svaret, Xavia. Det er akkurat slik jeg tror det vil bli - fint å lese. :-D
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. oktober 2005 #4 Skrevet 7. oktober 2005 -Det er noen som alltid er kjempeglad når du kommer hjem -Du har noen som er glad i deg uansett hvor kjipt humør du er i -Du har en god grunn til å få masse frisk luft -Dyr finner på så mange kule sprell som gjør deg på godt humør -Hunder har fløyelsmyke ører du kan ta på -Du har alltid selskap -Du kan treffe masse nye menensker når du går tur, er på kurs osv -Dersom du kjeder deg kan du bare lære hunden ett nytt triks Noen ting man må tenke gjennom: -Hunder koster en del penger, også etter at de er kjøpt. Mat, dyrelegebesøk, forsikring osv -En hund kan leve i 15 år eller mer, og du må ta hensyn til den hver gang du plalegger ferie, skal flytte osv. -En hund krever både disiplin og fysisk aktivitet hver eneste dag.
lillesky Skrevet 7. oktober 2005 #6 Skrevet 7. oktober 2005 Når vi ville ha hund, så sa "alle" rundt oss at nå ble vi så bundet og kunne aldri reise bort mer. Mulig vi har vært heldige, men vi får alltid tak i hundepass. Vi kjenner flere som har hatt hund, ønsker seg hund e.l., som gjerne vil passe, men ikke eie. Dessuten så er han veldig veloppdragen og åpen, så jeg tror det har hjulpet oss masse. Er en jack russel terrier. Jeg synes det er mye selskap i en hund. Man kan prate til han, og han lytter alltid og er enig. Han er en flott turkammerat, og en god varmepute. Også passer han på huset, selv om han ikke er store tassen. Jeg har heller aldri angret på at vi kjøpte hund, selv om jeg kan bli litt sinna i blant. Vi har forsikring på hunden, og det er kjempelurt, hvis det skulle skje noe. Ellers så trenger du mye kjærlighet, god tid og en litt streng hånd. At vi var litt streng med vår hund i de første leveårene hans, har gjort at vi har fått en fin og trygg hund. Lykke til!
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. oktober 2005 #7 Skrevet 7. oktober 2005 Når vi ville ha hund, så sa "alle" rundt oss at nå ble vi så bundet og kunne aldri reise bort mer. Mulig vi har vært heldige, men vi får alltid tak i hundepass. Vi kjenner flere som har hatt hund, ønsker seg hund e.l., som gjerne vil passe, men ikke eie. ← Sånn har vi det også. Noen av vennene våre ber oss reise bort oftere, fordi de er så glad i hunden vår, men vi foretrekker å ta henne med, så sant det er mulig.
Gjest z Skrevet 7. oktober 2005 #8 Skrevet 7. oktober 2005 Det siste dere sier her er viktig. Skulle til å spørre om det, dette med det sosiale. På mange høres det ut som om man blir en stakkars einstøing med hund - kan ikke ut, kan ikke reise, kan ikke ta bussen (!), kan ikke noe som helst, omtrent. Hunden går selvfølgelig foran alt om noe kræsjer, men jeg har også tro på at det går an å være sosial selv om man har hund. Hvis man er litt fleksibel?
Gjest Milah Skrevet 7. oktober 2005 #9 Skrevet 7. oktober 2005 Jeg har heller ikke angret et sekund på atjeg skaffet meg hund, og føler overhodet ikke at han hindrer meg på noen måte! Nå har ikke vi hatt noe behov for hundevakt enda, men kan ikke tenke meg at det blir noe problem. Er flere som har tilbudt seg allerede! Ingenting er som en god tur i skog og mark, og etterpå legge seg å slumre sammen på sofaen! Blir rett og slett i godt humør av å være i nærheten av han!
lillesky Skrevet 7. oktober 2005 #10 Skrevet 7. oktober 2005 Det siste dere sier her er viktig. Skulle til å spørre om det, dette med det sosiale. På mange høres det ut som om man blir en stakkars einstøing med hund - kan ikke ut, kan ikke reise, kan ikke ta bussen (!), kan ikke noe som helst, omtrent. Hunden går selvfølgelig foran alt om noe kræsjer, men jeg har også tro på at det går an å være sosial selv om man har hund. Hvis man er litt fleksibel? ← Ut kan man, hunden har godt av å være litt alene. Ofte kan man ta med hunden ut på reise. Kanskje ikke til Spania da, men... Men både Norge, Sverige og Danmark. Bussen er bare en tilvenningssak. Synes mange har hunden med på bussen jeg? Det er riktig som du sier: bare man er litt fleksibel.
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. oktober 2005 #11 Skrevet 7. oktober 2005 Det siste dere sier her er viktig. Skulle til å spørre om det, dette med det sosiale. På mange høres det ut som om man blir en stakkars einstøing med hund - kan ikke ut, kan ikke reise, kan ikke ta bussen (!), kan ikke noe som helst, omtrent. ← Her kommer det litt an på hvem man kjenner, tror jeg. De fleste vennene våre er glad i dyr, og synes det er stas at vi tar med hunden. Skal vi på kortere turer hvor det ikke passer lar vi henne være hjemme. På hytteturer med venner det helt ideelt å ha med en hund eller to også. På sommeren kan man sitte på uteserveringer med hunden, dersom man skal ut på kafe. Så lenge man selv er fleksibel så har man gjerne også fleksible venner, og da ordner det meste seg.
Hannemor Skrevet 7. oktober 2005 #12 Skrevet 7. oktober 2005 Vi har også en jack russell og har ingen problemer med å finne pass. Jeg er så sinnsykt glad i hunden min og han er verdens beste. Angrer ikke et millisekund! Nå er jeg oppvokst med hunder på alle kanter; hjemme hos mamma, pappa, onkel, besteforeldre osv. Jeg kommer alltid til å ha hund da jeg synes det er sunt for enhver familie, og spesielt de med barn, å ha hund. Dette har med ansvarsfølelse m.m. LYKKE TIL!
Hannemor Skrevet 7. oktober 2005 #13 Skrevet 7. oktober 2005 Lillesky, har du bilde av hunden din? Kontakt meg gjerne på PM... Elsker jrt og er så nysgjerrig på ulikhetene eksteriørmessig i rasen.
Gjest Isabellas Skrevet 8. oktober 2005 #14 Skrevet 8. oktober 2005 Vi har nettopp (for en ukes tid siden) anskaffet oss hund, og kan allerede si at jeg ikke kan tenke meg uten! Bare det å komme hjem til en slik velkomst av hunden makes my day! Der han logrer og nesten danser rundt deg i glede for å se deg igjen. :rosasmil: K Komme seg ut og få frisk luft og mosjon er også et pluss, og bare gleden av å se hunden din bli glad er verdt det! Lykke til!
agbre Skrevet 9. oktober 2005 #15 Skrevet 9. oktober 2005 Hei. Jeg er den lykkelige eier av en herlig Wheatentispe på sju år. Jeg har heller aldri angret på at jeg fikk henne. Selvsagt er jeg mer bundet med henne enn hvis jeg ikke hadde hatt henne, men det er det verd! Jeg har ingen barn, så noe må jo"binde" meg også Det er viktig at du på forhånd har snakket med folk som kan passe "pelsen" når det trengs. Viktig å tenke på at valpen trenger mye stell og opplæring i starten. Lurt å skaffe seg valp i ferietiden da du likevel er hjemme og kan passe på den. Velg en hund som passer til ditt formål. Jakter du er jo en jakthund bra. Kunne du tenke deg å drive med lydighet eller agility finnes det jo raser som passer bedre enn andre raser. Hvordan forhold har du til pelsstell? Røyting? Går du lange turer eller korte? Hvordan bor du? Liten leilighet eller stort hus? Vil du ha en rolig rase eller en kvikkere? Bare noen tips til hva som er lurt å tenke igjennom. Den store norske hundeboka er en fin bok å lese. Der står det utførlig både om familieliv, helse, bruksomåder, historie osv. Lykke til
lillesky Skrevet 9. oktober 2005 #16 Skrevet 9. oktober 2005 Lillesky, har du bilde av hunden din? Kontakt meg gjerne på PM... Elsker jrt og er så nysgjerrig på ulikhetene eksteriørmessig i rasen. ← Det har jeg vet du. Han ble ikke godkjent på mønstring, men pytt.
Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #17 Skrevet 10. oktober 2005 Hei:) Det var mange som var skeptiske før jeg fikk min første hund også, men jeg har bevist dem feil Jeg planla å få meg hund en god stund før jeg fikk den, men jeg skulle nok ha satt meg mye mer inn i hundehold en det jeg gjorde, da ville jeg og hunden fått det mye lettere, dessverre ble min første hund bare 8 mnd gammel, men nå sitter jeg her da med mine 2 andre hunder og koser meg masse med dem... Jeg vil anbefale deg å lese alt du komme over om hundehold, og følg magefølelsen din. Er det renraset du vil ha, så les alt du kan om rasen, treff hunder av rasen og snakk med eiere og oppdrettere av rasen, min erfaring er at da er man utrolig mye mer forberedt på hunden som kommer:) Ser at de fleste fordeler og ulemper er tatt med av andre, så jeg skal ikke gjenta Men man blir mer bundet, særlig i valpetiden og når man skal reise bort... Jeg hadde mange som sa til meg at de gjerne kunne passe hunden, men ALLE har trukket seg når det kom til stykket, når er det et vennepar av oss som passer dem hvis vi skal noe, og disse hadde vi ikke regnet med fra før.... Men nå er jeg også slik at jeg ikke overlater dyra mine til hvem som helst, det må være til noen som kjenner dem godt, og som har peiling på hund, siden de rasene jeg har ikke alltid er likke lette å håndtere.... Huff, dette ble et langt innlegg Lykke til, hvis du virkelig er bestemt på dette, så tror jeg ikke du vil angre
Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #18 Skrevet 10. oktober 2005 Det siste dere sier her er viktig. Skulle til å spørre om det, dette med det sosiale. På mange høres det ut som om man blir en stakkars einstøing med hund - kan ikke ut, kan ikke reise, kan ikke ta bussen (!), kan ikke noe som helst, omtrent. Hunden går selvfølgelig foran alt om noe kræsjer, men jeg har også tro på at det går an å være sosial selv om man har hund. Hvis man er litt fleksibel? ← Jeg har nok blitt mindre sosial etter at vi fikk hunder, men det er rett og slett fordi jeg etter endt arbeidsdag (og på fridagene) prioriterer hundene som har vært alene i mange timer enn venner, så jeg er ikke med venner så ofte som før lenger, men vi går fortsatt på kino,ut å spiser o.l , men ikke fullt så ofte lenger... Og den føste valpetida, var jeg kjempeusosial, for jeg vil ikke la valpen min være lenge hjemme alene før hun er gradvis tilvendt det... men det kommer mye an på hvilken hund du har, det sier seg selv at det er lettere å ha med en liten hund rundt omkring, enn en Grand Danois i trassalderen
Gjest z Skrevet 10. oktober 2005 #19 Skrevet 10. oktober 2005 Takk for alle svar! Jeg noterer alt bak øret, kjempefint. :-D
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #20 Skrevet 10. oktober 2005 Jeg elsker hunden vi har i familien vår over alt på jord.. Han er 8 år nå, å seriøst, han griner om han skjønner jeg skal på tur å være borte noen dager. Å han smiler og er hoppendes glad når jeg kommer hjem Han gir så utrolig mye, åsså må han jo trimmes, så man får seg jo en tur hver dag Jeg blir utrøstelig den dagen ham går bort....... Men du må vite om du har tid til en hund, den krever mye stell og omsorg skal den bli en snill familievennlig kose hund Hva gjør du om du skal bort på tur f.eks, ikke alltid det passer å ta med seg en hund. Hva slags hund skal du kjøpe da?? nyfiken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå