AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #81 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Javel. Men jeg sov bare 2 timer inatt så. Da kan du la være å gå inn på tråden da, herregud. TS Anonymkode: babbc...2ca 1 time ca sov jeg inatt bare så. TS Anonymkode: babbc...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #82 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjenner at kroppen min snart ikke klarer mer. TS Anonymkode: babbc...2ca Og akkurat slik følte jeg det da jeg ikke sov. Jeg ble rett og slett deprimert og fikk veldig ekle tanker. Tanker jeg aldri ellers ville tenkt, men kroppen og hodet var helt i ulage, og jeg var ikke meg selv. Oppsøk legehjelp, nå med en gang. Drit i om du nettopp har vært hos legen. Du må forklare hva dette gjør med psyken din. Anonymkode: 5cbbb...4a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #83 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Dette går veldig utover psyken min, det å ikke sove og gå uten søvn. Har ingen matlyst mere, og mange skumle tanker TS Anonymkode: babbc...2ca Da syntes jeg at du skal ringe noen, kjære deg💛 Er det slik at du kan ringe psykologen din (hvis du hadde det?), dersom du føler at det blir verre? Skjønner godt at det blir slitsomt for deg, når dette har pågått lenge, og du fortsatt strever med det. Også virker det som at du stresser veldig også, utifra måten du skriver på? Og du er redd for at det ender i psykose og sånt. Jeg tenker at det i hvert fall ikke hjelper at du stresser og uroer deg så veldig, og at det kanskje blir en ond sirkel på denne måten. Så det kunne sikkert ha vært godt for deg å snakke med noen, og få litt mer hjelp. Ta vare på deg selv, og oppsøk mer hjelp hvis du trenger det. Anonymkode: 91eca...64e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #84 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og akkurat slik følte jeg det da jeg ikke sov. Jeg ble rett og slett deprimert og fikk veldig ekle tanker. Tanker jeg aldri ellers ville tenkt, men kroppen og hodet var helt i ulage, og jeg var ikke meg selv. Oppsøk legehjelp, nå med en gang. Drit i om du nettopp har vært hos legen. Du må forklare hva dette gjør med psyken din. Anonymkode: 5cbbb...4a1 Hvordan hjelp fikk du? Hvis du fikk noe hjelp. At det kan være så vanskelig å sove å få noe medisin som funker, jeg skjønner det ikke jeg vil jo bare sove på natten. TS Anonymkode: babbc...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #85 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da syntes jeg at du skal ringe noen, kjære deg💛 Er det slik at du kan ringe psykologen din (hvis du hadde det?), dersom du føler at det blir verre? Skjønner godt at det blir slitsomt for deg, når dette har pågått lenge, og du fortsatt strever med det. Også virker det som at du stresser veldig også, utifra måten du skriver på? Og du er redd for at det ender i psykose og sånt. Jeg tenker at det i hvert fall ikke hjelper at du stresser og uroer deg så veldig, og at det kanskje blir en ond sirkel på denne måten. Så det kunne sikkert ha vært godt for deg å snakke med noen, og få litt mer hjelp. Ta vare på deg selv, og oppsøk mer hjelp hvis du trenger det. Anonymkode: 91eca...64e Har dessverre ikke psykolog lenger på dps. Går på stepps kurs, og de har tatt over behandlingen. Siste samtale med psykologen var uka som var. TS Anonymkode: babbc...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #86 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har dessverre ikke psykolog lenger på dps. Går på stepps kurs, og de har tatt over behandlingen. Siste samtale med psykologen var uka som var. TS Anonymkode: babbc...2ca Har du et nummer du kan ringe til på dps da? Hvis ikke så tenker jeg at du må ringe legekontoret i morgen, og bestille første ledige, evt be om ø-hjelp time, siden det har blitt så tungt for deg. Også ringer du legevakt hvis det blir for tungt, før du får deg time. Dette kommer til å ordne seg for deg til slutt💛 Heier masse på deg!💛 Anonymkode: 91eca...64e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #87 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan hjelp fikk du? Hvis du fikk noe hjelp. At det kan være så vanskelig å sove å få noe medisin som funker, jeg skjønner det ikke jeg vil jo bare sove på natten. TS Anonymkode: babbc...2ca Da jeg slet brukte jeg ingen medisiner. Jeg hadde aldri før hatt søvnproblemer, og aldri prøvd noe som helst. Jeg fikk i første omgang Imovane for å få hentet meg inn søvnmessig og brukte dette i 2-3 netter, til jeg kjente at jeg var ovenpå igjen. Deretter prøvde jeg uten noe som helst i et par uker, men innså da at min søvnproblematikk var en del av noe større. Jeg fikk da beroligende for å klare å koble ut hodet, samt at medikamentet hadde trøtthet som bivirkning, og dette hjalp meg over kneika. Endelig årsak til mine søvnproblemer var utbrenthet, som gjorde at jeg utviklet stressrelatert angst/uro på kveld og natt, og dermed enten ikke sovnet, eller sovnet men bråvåknet midt i et angstanfall. Det tok meg lang tid å se at jeg hadde angstanfall, fordi jeg selv ikke kunne fatte hvorfor JEG skulle få angst. I ettertid ser jeg jo soleklart at JO, den høye pulsen, uroen og bråvåkningen på natten helt klart var angst. Kan dette være noe du kjenner deg igjen i? Anonymkode: 5cbbb...4a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #88 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da jeg slet brukte jeg ingen medisiner. Jeg hadde aldri før hatt søvnproblemer, og aldri prøvd noe som helst. Jeg fikk i første omgang Imovane for å få hentet meg inn søvnmessig og brukte dette i 2-3 netter, til jeg kjente at jeg var ovenpå igjen. Deretter prøvde jeg uten noe som helst i et par uker, men innså da at min søvnproblematikk var en del av noe større. Jeg fikk da beroligende for å klare å koble ut hodet, samt at medikamentet hadde trøtthet som bivirkning, og dette hjalp meg over kneika. Endelig årsak til mine søvnproblemer var utbrenthet, som gjorde at jeg utviklet stressrelatert angst/uro på kveld og natt, og dermed enten ikke sovnet, eller sovnet men bråvåknet midt i et angstanfall. Det tok meg lang tid å se at jeg hadde angstanfall, fordi jeg selv ikke kunne fatte hvorfor JEG skulle få angst. I ettertid ser jeg jo soleklart at JO, den høye pulsen, uroen og bråvåkningen på natten helt klart var angst. Kan dette være noe du kjenner deg igjen i? Anonymkode: 5cbbb...4a1 Hadde angst i starten når jeg sleit med søvn, mye angst. Hjertebank, og trodde jeg skulle dø osv. Ringte legevakta ofte på natta. Men så avtok angsten. Men kan hende jeg har det uten at jeg vet om det, ubevisst. TS Anonymkode: babbc...2ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #89 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har du et nummer du kan ringe til på dps da? Hvis ikke så tenker jeg at du må ringe legekontoret i morgen, og bestille første ledige, evt be om ø-hjelp time, siden det har blitt så tungt for deg. Også ringer du legevakt hvis det blir for tungt, før du får deg time. Dette kommer til å ordne seg for deg til slutt💛 Heier masse på deg!💛 Anonymkode: 91eca...64e Skjønner bare ikke hva legevakta eller dps kan gjøre, når jeg har prøvd det meste for søvn. Overlegen viste ikke hva annet han kunne gi enn melatonin orifarm. Og legevakta kan vel heller ikke gjøre noe har jo prøvd så mye. At hva kan funke for meg? Som overlegen sa til meg, han vet ikke hva han skal gjøre nesten når jeg har prøvd så mange medisiner, blandet ting, og ingenting funker på meg. Eneste som faktisk gir virkning er zyprexa, men i stor dose som 10 mg, og det er ikke en medisin jeg vil gå på ofte. TS Anonymkode: babbc...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #90 Del Skrevet 14. november 2021 Virker som jeg blir gal tilslutt. TS Anonymkode: babbc...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #91 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud, gi deg. Du sov 7 timer forrige natt. Dette begynner å bli fryktelig slitsomt å lese om. Anonymkode: b31b7...c0c Enig Anonymkode: 07ca3...2de 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #92 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Skjønner bare ikke hva legevakta eller dps kan gjøre, når jeg har prøvd det meste for søvn. Overlegen viste ikke hva annet han kunne gi enn melatonin orifarm. Og legevakta kan vel heller ikke gjøre noe har jo prøvd så mye. At hva kan funke for meg? Som overlegen sa til meg, han vet ikke hva han skal gjøre nesten når jeg har prøvd så mange medisiner, blandet ting, og ingenting funker på meg. Eneste som faktisk gir virkning er zyprexa, men i stor dose som 10 mg, og det er ikke en medisin jeg vil gå på ofte. TS Anonymkode: babbc...2ca Tenkte mer for å snakke om tankene dine jeg, siden du sa du hadde skumle tanker osv. Og det virker som at du blir veldig stressa og engstelig av å ha det sånn også. Du sier jo at du er redd for å bli gal. Det blir jo vanskelig for deg å hvile også, når du har så masse tanker. Hvis det blir mye tyngre må du i hvert fall snakke med noen💛 Anonymkode: 91eca...64e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #93 Del Skrevet 14. november 2021 Har du blitt sjekket om det er noe fysisk galt med deg om natta ? For eks. Puster tungt. Hjertebank... Anonymkode: e75b9...c03 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #94 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du blitt sjekket om det er noe fysisk galt med deg om natta ? For eks. Puster tungt. Hjertebank... Anonymkode: e75b9...c03 Bare stoffskifte og blitt tatt blodprøve av, var ikke noe galt. TS Anonymkode: babbc...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #95 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tenkte mer for å snakke om tankene dine jeg, siden du sa du hadde skumle tanker osv. Og det virker som at du blir veldig stressa og engstelig av å ha det sånn også. Du sier jo at du er redd for å bli gal. Det blir jo vanskelig for deg å hvile også, når du har så masse tanker. Hvis det blir mye tyngre må du i hvert fall snakke med noen💛 Anonymkode: 91eca...64e Takk❤️ Ja jeg bør kanskje det. Vil jo bare få søvn, da et alt bra hvis jeg får det. skal ringe noen imorgen hvis det ikke blir bedre. TS Anonymkode: babbc...2ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #96 Del Skrevet 14. november 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hadde angst i starten når jeg sleit med søvn, mye angst. Hjertebank, og trodde jeg skulle dø osv. Ringte legevakta ofte på natta. Men så avtok angsten. Men kan hende jeg har det uten at jeg vet om det, ubevisst. TS Anonymkode: babbc...2ca Det du beskriver ovenfor her høres ut som panikkangst., men det finnes veldig mange former for angst. Du har i alle fall mange tanker nå som er typisk angstete. For eksempel: du er redd for å bli gal, psykotisk, redd det er noe galt med deg, grubler og styrer veldig frem og tilbake om hva du skal gjøre uten at du kommer frem til noe svar, vil ikke ta visse medisiner fordi du er redd for dem, osv. Det er mye redsel og bekymringer å lese her. Angst og søvnproblemer henger ofte sammen. Anonymkode: 3acf5...5ce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #97 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du beskriver ovenfor her høres ut som panikkangst., men det finnes veldig mange former for angst. Du har i alle fall mange tanker nå som er typisk angstete. For eksempel: du er redd for å bli gal, psykotisk, redd det er noe galt med deg, grubler og styrer veldig frem og tilbake om hva du skal gjøre uten at du kommer frem til noe svar, vil ikke ta visse medisiner fordi du er redd for dem, osv. Det er mye redsel og bekymringer å lese her. Angst og søvnproblemer henger ofte sammen. Anonymkode: 3acf5...5ce Men hva skal jeg gjøre da? Har prøvd atarax som er angst medisin, som ikke funket. TS Anonymkode: babbc...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #98 Del Skrevet 14. november 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva skal jeg gjøre da? Har prøvd atarax som er angst medisin, som ikke funket. TS Anonymkode: babbc...2ca Jeg sier dette med angsten så du kanskje kan tro på at det ikke nødvendigvis er noe feil med deg. Men at du har en dårlig periode nå som antagelig kommer til å gå over etterhvert. Vi er mange som har opplevd søvnproblemer i perioder. For de aller, aller fleste så går det over etterhvert. Men det er tøft mens det står på, så klart. Sikkert ekstra tøft for deg som har BPD. Jeg tror at jo mer du greier å slappe av, jo fortere går det kanskje over. Du har det vondt, men det er ikke farlig. Nå er du litt i sånn "alt er krise" modus. Men det er egentlig ikke noen krise om du ikke får trent noen uker, det tar du igjen senere når du sover bedre igjen. Du kan hvile deg så mye du orker. Hvile er også sunt for deg, selv om du ikke sover. Du fikk sove 7 timer i forgårsnatt, det er veldig positivt. Du kan forsøke å legge fra deg tankene om hvilken medisin du skal ta når og legge det ansvaret på legen. Da blir det en mindre ting å stresse over. Prøv å være snill med deg selv, gjør ting du liker og følg de kjedelige søvnhygienerådene. Anonymkode: 3acf5...5ce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #99 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg sier dette med angsten så du kanskje kan tro på at det ikke nødvendigvis er noe feil med deg. Men at du har en dårlig periode nå som antagelig kommer til å gå over etterhvert. Vi er mange som har opplevd søvnproblemer i perioder. For de aller, aller fleste så går det over etterhvert. Men det er tøft mens det står på, så klart. Sikkert ekstra tøft for deg som har BPD. Jeg tror at jo mer du greier å slappe av, jo fortere går det kanskje over. Du har det vondt, men det er ikke farlig. Nå er du litt i sånn "alt er krise" modus. Men det er egentlig ikke noen krise om du ikke får trent noen uker, det tar du igjen senere når du sover bedre igjen. Du kan hvile deg så mye du orker. Hvile er også sunt for deg, selv om du ikke sover. Du fikk sove 7 timer i forgårsnatt, det er veldig positivt. Du kan forsøke å legge fra deg tankene om hvilken medisin du skal ta når og legge det ansvaret på legen. Da blir det en mindre ting å stresse over. Prøv å være snill med deg selv, gjør ting du liker og følg de kjedelige søvnhygienerådene. Anonymkode: 3acf5...5ce Takk for gode råd. Prøver å slappe av så mye som mulig. Det er bare det at jeg vet at det å ikke sove er en stor trigger for meg, kan havne i en manisk episode eller psykose da. Så tenker dessverre det verste men når jeg skal legge meg, prøver jeg å ikke stresse. Gleder meg jo til å slappe av i senga, så har ikke noe angst knyttet til senga akkurat nå. Og jeg trenger også å trene for å være glad, og ha det bra med meg selv. Har sluttet med destruktiv atferd pga trening, det redder meg. Så veldig kjipt at det er sånn her. Det gjør så jeg havner i en dårlig periode og er bare fortvilet. TS Anonymkode: babbc...2ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #100 Del Skrevet 14. november 2021 Skjønner godt at du ikke har det lett! Håper det snart går over! Og får du det verre så må du bare kontakte legen igjen. Anonymkode: 3acf5...5ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå