Gå til innhold

Oppgav lønn i jobbintervju...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og nå angrer jeg så sykt. Det var mitt første intervju på 5 år og jeg ble så satt ut av at jeg ble spurt allerede i første av evt 3 intervju. Jeg hadde jo forberedt meg ved å se på lønnstabellen osv, men så spurte de meg hva jeg forventet av lønn. Ble så redd for å fase meg selv ut med for høye krav at jeg sa at jeg ønsker naturligvis ikke å gå ned i lønn.  Da spurte de hvilket trinn det innebar og i "panikk" så svarte jeg et trinn som tilsvarer 3 trinn over hva jeg har i dag...

 

Nå er jeg så utrolig redd for at jeg har driti på draget rett og slett. Vet jo at man absolutt ikke burde sette en standard selv men la den ballen ligge på deres bord.

 

Jeg har jo forøvrig bare oppgitt hva jeg må ha for å ikke gå ned, men har jeg blåst mine muligheter for høyere lønn nå? Vet at andre fra samme stilling har gått opp 100k i samme bransje... Jeg kan jo forhandle ved tilbud, men samtidig vet de jo hvor skoa trykker.... Åååh... Ikke lett å tenke klart når alt koker rundt en.

Anonymkode: 18e65...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Jeg oppga også lønnen min (650 k) på intervju, og så at jeg i alle fall ønsket å gå opp. Ble tilbudt 790 k. Det er vel litt avhengig av hvor etterspurt kompetansen din er og hvor mye de ønsker å få inn akkurat deg

Anonymkode: 8b624...087

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også nylig på intervju og sa at for å bytte jobb må jeg få høyere lønn enn det jeg allerede har. De var tydeligvis veldig interesserte og de tilbød meg 120k mer i året. Da takket jeg ja😊 er greit å sette krav. Hvis de virkelig vil ha deg så gir de deg det du ber om

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på arbeidsplassen. Hos oss hadde det ikke hatt noe særlig å si. Det er såpass mange som har lik jobb at det vil bli et helvete om vi ansetter en som tjener mye mer enn de andre. Så i realiteten vil kandidatene tilbys en lønn innenfor de rammene vi har uavhengig av hva de tjener fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen bransjer er det vanlig å sjekke hva lønnen ligger på hos konkurenter osv så om du har løyet på deg lønn kan det selvsagt slå negativt ut, om du heller hadde svart at du har sett på tabellene og tenker at lønnen bør ligge i forhold til tabellen osv ville det kanskje vært et smartere trekk, men hvem vet - kanskje akkurat dette ikke er grunnen til at du får eller ikke får jobben da det bør gå på kvalifikasjonene dine mer enn dette ene svaret.. 

Anonymkode: cdd1c...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I noen bransjer er det vanlig å sjekke hva lønnen ligger på hos konkurenter osv så om du har løyet på deg lønn kan det selvsagt slå negativt ut, om du heller hadde svart at du har sett på tabellene og tenker at lønnen bør ligge i forhold til tabellen osv ville det kanskje vært et smartere trekk, men hvem vet - kanskje akkurat dette ikke er grunnen til at du får eller ikke får jobben da det bør gå på kvalifikasjonene dine mer enn dette ene svaret.. 

Anonymkode: cdd1c...3b9

Jeg har ikke løyet, jeg har sagt at jeg ikke vil gå ned og svart 3 lønnstrinn høyere enn hva jeg har i dag som minimum.  Som forøvrig ikke sier noe om arbeidsplassen min fordi det er folk som tjener både mer og mindre i samme stilling. 

 

Og du har selvfølgelig rett i det du sier. Det burde jo vektlegges på andre ting enn akkurat det. Puste med magen 😊

Anonymkode: 18e65...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oppga hva jeg hadde og ble tilbud 110k mer i ny jobb uten å forhandle, så det er ikke alltid negativt å være ærlig.

Anonymkode: d452e...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk 240k i lønn når jeg bytte jobb sist.

Jeg løy og sa jeg hadde 100k mer enn jeg egentlig hadde.

Anonymkode: 3e1aa...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på svarene! Det høres jo likevel lovende ut. Vi får jo se om jeg er aktuell i det heletatt. 

 

Hvilke bransjer er dere i?

 

TS

Anonymkode: 18e65...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...