Gå til innhold

Kontakt med foreldre som voksen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Hvor mye kontakt har dere som voksne (over 20) med foreldre?

Jeg er 29 år gammel, men leier leilighet av foreldre pga vanskelig økonomi pga helsevansker. De (mest mor) ønsker daglig kontakt over telefon, chat, sms og/eller videochat, samt ukentlige besøk.

De inkluderte det faktisk i leiekontrakten en gang.

Jeg kommer til å lete etter en annen leilighet til neste år, muligens med hjelp fra kommunen (omsorgsbolig eller kommunal leilighet).

Jeg føler meg veldig uvel bare av tanken på å interagere med dem på noen måte. Jeg har måttet slette alle bilder av dem på telefon og pc fordi jeg føler meg psykisk og fysisk uvel av å ha påminnelser om dem på mine ting. Jeg trenger avstand fra dem pga min psykiske helse.

Jeg prøver å bruke alderen min og størrelsen på deres leilighet (100 kvm leilghet med 5 kvm gjestesoverom, ikke egnet for 3 voksne) som forklaring på at jeg ikke kan være der over lengre tid, men da drar hun frem en av venninnene hennes som har et tre etasjes hus hvor datteren på 32 år bor der fortsatt.

Jeg tenkte å høre litt hva som er vanlig kontakt med foreldre som voksen. Jeg får selvfølgelig skyldfølelse over at de ønsker mer kontakt, men jeg tror kanskje at dette er mer enn vanlig.

Anonymkode: ba157...d5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har mer kontakt med dine foreldre en vanlig.

Jeg selv har nok mye mindre kontakt en vanlig med min mor. Hun har ringt noen ganger og spurt om vi lever, siden det er då lenge siden sist kontakt. 

Anonymkode: fa696...a67

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det du beskriver høres slitsomt ut. Hun virker invaderende og grenseløs, jeg har full forståelse for at du blir sliten av å aldri bli hørt. 

Anonymkode: 1957f...60f

• Liker 4
Skrevet

jeg har hatt det tilnærmet helt likt. 

forstod at det ikke var normalt. som voksen skal det være gjensidig respekt og ønske om tid. som foreldre til voksne barn kan man ikke lengre kreve og forvente som man kan med barn/ungdommer. det skal ikke være sånnn at man får traumer, trigger og angst av å være i relasjon med foreldrene sine. 

vår/min samboers relasjon til svigers tenker jeg er tegn på god kontakt:  vi har også tett relasjon og er mye sammen. men det som er annerledes er at det er et ønske, ikke press eller følelse av tvangstrøye og kontroll. vi har gjensidig forhold med respekt for hverandres meninger, tid. vi tolker ikke avslag på invitasjoner mer enn bare "nei, da blir det ikke noe nå" (kontra ånei jeg er verdens verste siden hun ikke vil). vi er med de så mye vi ønsker. uten at de stiller krav og forventninger. noen perioder lite og andre mye. 

dette med bolig ble også brukt som ekstra pressmiddel og kontroll for meg. boligen gjorde også at det ble mye mer konflikter og de fikk enda plass til å utøve foreldrerollen til tross for at jeg var voksen. de klarte rett og slett ikke å gi fra seg ansvaret. mor ønsket også daglig kontakt og hadde en stor sorg som hun uttrykte til meg da jeg ikke ønsket det.vanskelig for å se at vår relasjon måtte utvikles og ikke være samme som når jeg var ungdom bodde hjemme. for meg ble det også mye triggerd som du beskriver. for meg endte det med å kutte kontakt (jeg flyttet også og kjøpte med min kjæreste). Jeg har ikke angret og fått en ekstremt mye bedre psykisk helse etterpå. jeg innså da hvor mye det faktisk hadde påvirket. 

anbefaler deg på det sterkeste å finne en løsning på å ikke leie av de, som du beskriver. det er helt urimelig at det stilles krav om kontakt i kontrakt. det er veldig stort tegn på hersketeknikker og kontrollerende/manipulative atferd. de klarer ikke å skille leieansvarlig og foreldrerollen. det at du leier stiller deg alltid i et bånd og situasjon hvor du må forholde deg til dem, de kan ta kontroll over deg og hvor du trigges.

etter du har flyttet må du ta det andre etter det. da er det kanskje lettere å skape mer avstand,få litt pause. 

du skal være hovedperson i ditt liv. du har dine ting som du skal håndtere.ikke sikkert at hun klarer og evner å se dine ønsker og behov, men ser det kun ut fra hennes side. 

Anonymkode: a4eb7...8ea

• Liker 1
Skrevet

Snakker med pappa et par ganger ukentlig i tlf. Snapper 2-3 snap om dagen. Og sees kanskje 2-3 ganger i mnd😊

snakker med mamma kanskje noen ganger i året pga hennes psykiske helse og problemer. 

Anonymkode: c4ba4...62e

Skrevet

Herlighet, du har jo mer enn nok kontakt, du bor jo i samme hus og i tillegg vil hun ha telefon/sms/video hver dag og ukentlige møter...? Høres helt jævlig ut og det er jo noe som skurrer når du må fjerne bilder og alt for å få litt ro... Tror du skal gjøre det du kan for å komme deg vekk. 

Nå er min far død men han pleide å ringe en gang og to i uka etter jeg fikk barn for å høre hvordan vi hadde det. Før jeg fikk barn så var det vel 2-3 ganger i måneden han ringte. Ellers så har jeg en tante og vi prater 2-3 ganger i uken av og til mer da vi liker å prate.. :P 

• Liker 1
Skrevet

Snakker med mamma et par ganger i uka og sender en del snap. Vi møtes i hvert fall en gang i måneden, men det er litt avstand mellom oss så det lar seg ikke gjøre i ukedager etter jobb. Snakker med pappa når vi treffes, han er ikke like skravlete på telefon som mamma. 

Anonymkode: 78153...389

Skrevet

Snakker med begge mine foreldre minst en gang i uka med mindre det er noe "spesielt" som skjer, hver sin gang. Bor 3 timer unna de, så ser de ikke så ofte som jeg skulle ønsket (sees vel 1-2 ganger annenhver måned/hver 3 måned). 

Anonymkode: 12806...567

Skrevet

Min far ringer kanskje 2-3 ganger i mnd.

Min mor ringer oftere, eller så har vi uansett nokså hyppig kontakt på chat. 

Jeg bor i en annen del av landet så mulig vi hadde møttes oftere om vi bodde nærmere.

Hadde lagt vekt på hva du får ut av kontakten. Jeg blir sliten og lei meg av å prate med far, så der prøver jeg å gjøre det ikke for ofte.

Anonymkode: 8ed27...588

Skrevet

Snakker med mamma flere dager I uka på messenger. Enten bare chat eller over video. Men det har blitt mer av det etter barnebarnet hennes ble født. Før det var det kanskje en gang i uka.

Skrevet

Snakker med mamma flere ganger i uka, koselig det ❤️ Min far ganske sjelden, han har aldri vært noen særlig farsfigur og vi har ikke noe nært forhold selv om vi er glad i hverandre, det blir bare ikke naturlig for min del som med mamma som har oppdratt meg. Min lillebror ringer sjelden mamma 😅 hun er litt fornærme over det for å si det mildt. 

Jeg er 37.

Anonymkode: e3b5d...db6

Skrevet

Er det seriøst helt vanlig å ha så sjeldent kontakt med sine foreldre?

Har selv som oftest kontakt med min mor daglig. Enten telefonsamtale eller messengermeldinger. Samme med min far da han levde. Besøker hverandre ca 1 gang i uken.

Anonymkode: 473df...3b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det seriøst helt vanlig å ha så sjeldent kontakt med sine foreldre?

Har selv som oftest kontakt med min mor daglig. Enten telefonsamtale eller messengermeldinger. Samme med min far da han levde. Besøker hverandre ca 1 gang i uken.

Selvfølgelig. Vi har klippet navlestrengen. Har et greit forhold til mine foreldre men jeg har ikke noe behov

Anonymkode: 9cdc7...506

Skrevet

for å prate med de maks en gang i uka. MAKS

Skrevet

Jeg har MYE kontakt med mine. Mer enn normalt. Prater med mamma på tlf flere ganger i uken, å er nedom henne 1-2 ganger i uken viss jeg ikke har andre ting og ta med til . Men, så jobber jeg bare 10% og sliter attpå med psykiske ting. Alle i familien er veldig familiekjær 🤩

Pappa snakker jeg med på facetime et par ganger i uken. Besøk et par ganger i mnd. 

Jeg er 29 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig. Vi har klippet navlestrengen. Har et greit forhold til mine foreldre men jeg har ikke noe behov

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

for å prate med de maks en gang i uka. MAKS

Høres jo deilig ut.... da går jeg utfra at navelstrengen er så grundig klippet at behov for besteforeldre som barnevakt ikke er tilstede verken nå eller i framtiden?

Skrevet

Jeg er i starten av 20 årene og har daglig kontakt på enten: snapchat, messengergruppe eller telefon..hvis det hadde vært opp til dem hadde jeg bodd hjemme enda. Jeg er heldivis der ganske ofte! (Er flyttet for å studere)

Anonymkode: da73a...e23

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei.

Hvor mye kontakt har dere som voksne (over 20) med foreldre?

......

Jeg tenkte å høre litt hva som er vanlig kontakt med foreldre som voksen. Jeg får selvfølgelig skyldfølelse over at de ønsker mer kontakt, men jeg tror kanskje at dette er mer enn vanlig.

Ca en gang i uka på telefon. Det var rutinen både da jeg studerte og etter jeg flyttet hit jeg bor nå. Da jeg bodde i fødebyen var det vesentlig hyppigere - kanskje 3-4 ganger i uka og det merket jeg var i overkant mye faktisk.

Årsaken til det var spesielt luksusproblemet med søndagsmiddag :fnise: . Det høres tåpelig ut, men jeg ble invitert hver søndag og jeg er ikke i tvil om at det var godt ment, men det gjorde det også "umulig" for meg å ha andre planer i middagstiden (f.eks. gå tur) for de nektet å høre på en "Nei takk, det passer ikke i dag". For ikke å snakke om at jeg innimellom faktisk kunne tenke meg å sysle med middagslaging hjemme hos meg selv etter jeg hadde gått søndagsturen. 

Det er vesentlig lettere å opprettholde et eget liv når man har litt avstand.

Skrevet

Jeg er passert 40 med store barn, men har kontakt pr.telefon med min mor ca 3 ganger pr.uke, alltid hatt etter jeg flyttet hjemmefra. Besøker henne stort sett hver uke, er ca 40 min med bil hver vei, men det gjør jeg gladelig. Så trist og ikke ha kontakt med moren sin oftere enn mange her inne har. 

Anonymkode: 58ac8...139

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...