AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #1 Del Skrevet 12. november 2021 Hei, håper virkelig noen kan komme med tips. Har en 2013 modell Golf og etter dekkskift kommer det en slags pipelyd fra ene dekket. Lyden forsvinner når jeg bremser. Byttet bremser og caliper i fjor. Kort tid etter ulyden begynte så kom airbaglyset på også. Var ikke mer enn 6 mnd siden full service og EU. Skal selvfølgelig innom bilverksted men lurer på om det er noen kyndige her som har tips sånn at jeg vet om jeg skal forberede meg på stor regning? Dekksenteret tar ikke ansvar selv om lyden kom umiddelbart etterpå. Har kjørt med den og prøvd trikset med å bråbremse i høy fart uten at det hjalp. Merker ellers ingenting på bilen. Kan det være bremseklossene? Men da ville vel ikke lyden ha forsvunnet ved bremsing? Er livredd for at dette blir noe svindyre greier som alt annet med bil 🙈 Anonymkode: a98c4...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 12. november 2021 #2 Del Skrevet 12. november 2021 Bremsene og airbagen har hvertfall ikke noe med hverandre å gjøre. forsto ikke så mye av dette for å være ærlig, pipelyd fra dekket? Du mener vel hjulet? det er nok bremseklossene som såvidt henger som gir den lyden, har du jekket opp bilen å snurret hjulet og merket om hjulet rullet dårlig, altså at bremseklossen henger litt på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #3 Del Skrevet 12. november 2021 knulleGuden666 skrev (7 minutter siden): Bremsene og airbagen har hvertfall ikke noe med hverandre å gjøre. forsto ikke så mye av dette for å være ærlig, pipelyd fra dekket? Du mener vel hjulet? det er nok bremseklossene som såvidt henger som gir den lyden, har du jekket opp bilen å snurret hjulet og merket om hjulet rullet dårlig, altså at bremseklossen henger litt på? Jeg dekket ja, inni der et sted. Tenker at verkstedet får ta jobben med å jekke opp da jeg ikke har peiling. Vet ikke om de byttet klosser samtidig som skiver og caliper. Er det naturlig at lyden forsvinner ved bremsing hvis det er bremseklossene, da? Det er ikke en veldig høyfrekvent pipelyd hvis det har noe å si, men jeg hører den inn i bilen. Anonymkode: a98c4...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #4 Del Skrevet 12. november 2021 *jeg mener dekket, ja Anonymkode: a98c4...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 12. november 2021 #5 Del Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg dekket ja, inni der et sted. Tenker at verkstedet får ta jobben med å jekke opp da jeg ikke har peiling. Vet ikke om de byttet klosser samtidig som skiver og caliper. Er det naturlig at lyden forsvinner ved bremsing hvis det er bremseklossene, da? Det er ikke en veldig høyfrekvent pipelyd hvis det har noe å si, men jeg hører den inn i bilen. Anonymkode: a98c4...460 Ja det er naturlig da den ikke kun såvidt tar borti, da har den mye trøkk og tar jevnt. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): *jeg mener dekket, ja Anonymkode: a98c4...460 Hvis dekket lager pipelyd har det ikke noe med bremseklossen eller hjulet å gjøre, da hører du enten syner eller at det er hjulet, dekket lager hvertfall ikke pipelyder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #6 Del Skrevet 12. november 2021 knulleGuden666 skrev (16 minutter siden): Ja det er naturlig da den ikke kun såvidt tar borti, da har den mye trøkk og tar jevnt. Hvis dekket lager pipelyd har det ikke noe med bremseklossen eller hjulet å gjøre, da hører du enten syner eller at det er hjulet, dekket lager hvertfall ikke pipelyder Vanskelig å si da jeg naturlig nok ikke kan kjøre og samtidig stå utenfor å høre, og hellet ikke har noen som kan hjelpe. Antar selv at logikken tilsier noe med bremsesystemet. Blir uansett sjekket ut over helgen, lurte bare på om noen har vært borti det samme. Googlesøk på «pipelyd dekk» el.l gir alt fra skadet bremsekloss til ødelagt caliper og girkasse (?) til svar. Takk for hjelpen Anonymkode: a98c4...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rockybalboa Skrevet 12. november 2021 #7 Del Skrevet 12. november 2021 Ta en kjøretur med litt varighet, minst et par mil. Så går du ut av bilen og kjenner på alle hjulene (felgen). Hvis en av de er varmere enn de andre så ligger bremsene på på det hjulet. Hvis alle er like kalde er det sannsynligvis ikke bremsene som ligger på, ihvertfall ikke så mye at det er et problem. Du kan også sette bilen i sakte bevegelse framover eller bakover og la den trille til den stopper. Da bør du klare å kjenne om den stopper rolig av tyngdekraften eller om bremsene gjør at den stopper litt mer momentant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #8 Del Skrevet 12. november 2021 rockybalboa skrev (54 minutter siden): Ta en kjøretur med litt varighet, minst et par mil. Så går du ut av bilen og kjenner på alle hjulene (felgen). Hvis en av de er varmere enn de andre så ligger bremsene på på det hjulet. Hvis alle er like kalde er det sannsynligvis ikke bremsene som ligger på, ihvertfall ikke så mye at det er et problem. Du kan også sette bilen i sakte bevegelse framover eller bakover og la den trille til den stopper. Da bør du klare å kjenne om den stopper rolig av tyngdekraften eller om bremsene gjør at den stopper litt mer momentant. Tusen takk, skal ut og kjøre senere i dag og da skal jeg prøve tipset ditt Anonymkode: a98c4...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #9 Del Skrevet 12. november 2021 rockybalboa skrev (11 timer siden): Ta en kjøretur med litt varighet, minst et par mil. Så går du ut av bilen og kjenner på alle hjulene (felgen). Hvis en av de er varmere enn de andre så ligger bremsene på på det hjulet. Hvis alle er like kalde er det sannsynligvis ikke bremsene som ligger på, ihvertfall ikke så mye at det er et problem. Du kan også sette bilen i sakte bevegelse framover eller bakover og la den trille til den stopper. Da bør du klare å kjenne om den stopper rolig av tyngdekraften eller om bremsene gjør at den stopper litt mer momentant. Du hadde absolutt rett, det hjulet som piper var varmt mens de andre var kalde. Er i verste fall bremser eller skiver (eller noe annet) ødelagt? Anonymkode: a98c4...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rockybalboa Skrevet 15. november 2021 #10 Del Skrevet 15. november 2021 Da ligger nok bremsene på ja. Verkstedet finner ut om det holder med demontering og smøring av bevegelige deler eller om noe må skiftes ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #11 Del Skrevet 17. november 2021 Samme problem her, med lyd i forhold til rotasjon, noen ganger piper det i sving eller oppbremsing, andre ganger rumlelyd, andre ganger svisjelyd. Caliper overhalt men det fortsetter. Umulig at noe har skjedd med bremseskjold, brekk eller hjullager? Anonymkode: 0fcc3...87c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 18. november 2021 #12 Del Skrevet 18. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 6.11): Hei, håper virkelig noen kan komme med tips. Har en 2013 modell Golf og etter dekkskift kommer det en slags pipelyd fra ene dekket. Lyden forsvinner når jeg bremser. Byttet bremser og caliper i fjor. Kort tid etter ulyden begynte så kom airbaglyset på også. Var ikke mer enn 6 mnd siden full service og EU. Skal selvfølgelig innom bilverksted men lurer på om det er noen kyndige her som har tips sånn at jeg vet om jeg skal forberede meg på stor regning? Dekksenteret tar ikke ansvar selv om lyden kom umiddelbart etterpå. Har kjørt med den og prøvd trikset med å bråbremse i høy fart uten at det hjalp. Merker ellers ingenting på bilen. Kan det være bremseklossene? Men da ville vel ikke lyden ha forsvunnet ved bremsing? Er livredd for at dette blir noe svindyre greier som alt annet med bil 🙈 Anonymkode: a98c4...460 Sidan lyden har oppstått etter dekkskift kan ein ha komt borti bremseskjoldet under påmontering av dekkene , og det er blitt "bendet" litt, og ligger an mot bremseskiva, og kan fremskaffer pipelyd. (forøvri heilt ufarleg) Kan også vera ein stein som har kilt seg ned mellom bremseskjoldet, og bremseskiva. (Også heilt ufarleg) Noen biler har alum. felger sommer dekk , og stålfelger vinterdekk m/ ulike boltelengder. Airbag,og bremser har ingen samanheng, men kanskje det vera ABS -lampen du har forvekslet med Airbag- lys. ? Har bilen trommelbrems,eller skivebrems bak ? Endret 18. november 2021 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå