AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #1 Skrevet 11. november 2021 Har hatt det veldig vanskelig i det siste året , og føler jeg snart mister meg selv eller treffer veggen snart. Jeg har sittet å sett på gamle bilder av barna mine, og innser at dem er nå blitt eldre og flytter kanskje snart ut. Jeg har også en del brutte relasjoner bak meg, så jeg har liten omgangskrets. Og i tilligg trives jeg svært dårlig på jobben (har alltid hatt jobbvegring og lav mestringsfølelse, og vet ikke hvordan ta tak i disse problemene. Jeg hadde hund i ungdomstiden som var til en god hjelp. Og kjenner ett sterk ønske om å anskaffe hund igjen. Jeg var så glad i den hunden jeg hadde, og det var et stort tap av å miste henne. Uten å høre for egoistiske ut, så tror en hund kan være litt limet enda mellom meg og barna . Jeg har behov for å føle at noen bry seg og kan trøste meg. Og samtidig har jeg behov for å oppdra en hund, komme meg ut på tur med hunden . Gi hunden oppmerksomhet Og kjærlighet og bli dullet med. Og kanskje håpe hunden kan knytte oss mer i sammen igjen 💕 Håper dette ikke er en egoistisk ting å gjøre. Som sagt så har jeg hatt en hund før og vet hvordan det er å han hund Hvilken hunder egner seg best som terapihunder ? Anonymkode: 11f3e...03c 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #2 Skrevet 11. november 2021 Det hørtes koselig ut! Du er heldig som har erfaring med hunder og kan få deg en. Det blir fint for deg ❤️ Anonymkode: 66bc2...3ab 2
Tabris Skrevet 11. november 2021 #3 Skrevet 11. november 2021 Selv om jeg forstår ditt ønske om å få en hund, så er det viktig å ta et steg tilbake og være realistisk. En terapihund er en utdannet hund som brukes av fører i terapi etter avtale hos f.eks eldrehjem og tilsvarende. Det er ikke reelt i din situasjon. Du kan gjerne skaffe deg en hund, og det kan gå kjempefint og fungere slik du hadde tenkt. Men det kan også skje at du får en krevende valp som etterhvert utvikler utfordringer som vil kreve mer tid og ressurser enn du har tilgjengelig akkurat nå. Jeg kan derfor se for meg at et godt alternativ for deg kan være å ta til deg en voksen hund som er til omplassering. De som er seriøse vil ofte ha en prøvetid, hvor du kan ta hunden med på besøk, bil, tog osv - de situasjoner hunden vil måtte mestre i din hverdag for å se om den fungerer. 4
Zooey Skrevet 11. november 2021 #4 Skrevet 11. november 2021 Jeg tror de fleste hunder kan egne seg som en slags kompanjong. Men det er så klart mye arbeid også. Jeg ville valgt ut ifra hvor aktiv du ønsker å være i hverdagen og hva slags lynne du ønsker at hunden skal ha. 1
Arx Skrevet 11. november 2021 #5 Skrevet 11. november 2021 Ikke noe galt i å skaffe seg hund av de grunnene du beskriver, men jeg ville ikke tenkt på det som en terapihund. Som skrevet over får du nok ikke en utdannet terapihund for de grunnene du skriver. Du skriver ikke så mye om hverdagen din annet enn at du jobber og har barn som jeg skjønner er ungdommer? Så ang rase er det vanskelig å gå råd uten mere info. Hvor mye tenker du å bruke hunden, "bare" turer eller trening eks? Preferanser på størrelse, røyting, varsling? 1
Måneklokke Skrevet 12. november 2021 #6 Skrevet 12. november 2021 (endret) Høres helt riktig ut å skaffe seg hund, go for it! Men jeg hadde anbefalt en voksen hund, ikke en valp. Valp er mer jobb enn moro egentlig, og hvis du kjenner at du har lite energi eller er på vei inn i veggen er nok valp for myr arbeid. Søk etter en voksen hund på Finn, eller på Fod/andre omplasseringssteder. Pass på at dere har avtale om prøveperiode slik at du kan levere hunden tilbake om det ikke blir riktig match. Rasemessig tenker jeg at det ikke spiller så stor rolle, men at du bør tenke over hvilket gemytt du vil at hunden skal ha. Vil du ha kosete sofahund, eller en mer aktiv rase? Sånt er det lurt å ha tenkt over før du begynner å leite. Endret 12. november 2021 av Måneklokke 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #7 Skrevet 12. november 2021 Ikke hør på de som sier hund! Anonymkode: e94c7...b3c
Tulling Skrevet 12. november 2021 #8 Skrevet 12. november 2021 Mye selskap i dyr, bare ikke forvent at den skal gjøre noe annet enn å være hund. Velg en hund du ser for deg at du vil trives med alene, uten resten av familien som er på vei til å starte sine egne liv. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #9 Skrevet 12. november 2021 Tulling skrev (11 minutter siden): Mye selskap i dyr, bare ikke forvent at den skal gjøre noe annet enn å være hund. Velg en hund du ser for deg at du vil trives med alene, uten resten av familien som er på vei til å starte sine egne liv. Please TS! Prøv andre raser først! Anonymkode: e94c7...b3c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #10 Skrevet 12. november 2021 Måneklokke skrev (1 time siden): Høres helt riktig ut å skaffe seg hund, go for it! Men jeg hadde anbefalt en voksen hund, ikke en valp. Valp er mer jobb enn moro egentlig, og hvis du kjenner at du har lite energi eller er på vei inn i veggen er nok valp for myr arbeid. Søk etter en voksen hund på Finn, eller på Fod/andre omplasseringssteder. Pass på at dere har avtale om prøveperiode slik at du kan levere hunden tilbake om det ikke blir riktig match. Rasemessig tenker jeg at det ikke spiller så stor rolle, men at du bør tenke over hvilket gemytt du vil at hunden skal ha. Vil du ha kosete sofahund, eller en mer aktiv rase? Sånt er det lurt å ha tenkt over før du begynner å leite. Vær forsiktig med dette rådet, TS Anonymkode: e94c7...b3c
Høyeheler Skrevet 12. november 2021 #11 Skrevet 12. november 2021 Ts Det er ikke hund som hjelpe deg . Du trenger hjelp. Det skriver om kan ikke en hund hjelpe deg med. 3
Troyamin Skrevet 12. november 2021 #12 Skrevet 12. november 2021 En hund er fint selskap. Men også mye arbeid i 10-15 år framover. Og er du ikke i et miljø hvor det er naturlig å ha hunden med deg over alt, går du fort fra å være litt ensom, til totalt isolert. En hund blir heller ikke "limet" mellom deg og ungene. De skal jo flytte ut og lage sine egne familier. Har du ikke et godt bånd fra før av, vil det ikke hjelpe med hund. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #13 Skrevet 12. november 2021 Skaff en hund om du ønsker hund. Men ikke skaff en hund for at den skal reparere noe i livet ditt. Det er for mye ansvar for en hund å skulle ha. For det som er vanskelig og deprimerende, skaff hjelp til å håndtere det, når du får hjelp til det så vil en hund være flott for å ha selskap og gå tur. En hund krever og at du "står på egne bein" for å være trygg, den kan bli utrygg om din relasjon til den er for emosjonell, fordi de forstår ikke det. De forstår ikke om du blir skuffet over at de ikke er glad nok i deg, eller ikke oppfører seg som du har sett for deg. Av raser så velg en liten selskapshund som har et stødig gemytt og er ukomplisert. Husk og at en hund har rett til å bli respektert for det den er. Du kan ikke kreve at den skal "elske" deg eller ønske å bli dullet med, eller at den skal være noe lim mot barna. Barna har og rett til å komme ut i sine egne liv og hunden har rett til å få være sitt eget individ. Folk som blir veldig emosjonelle og krever mye på følelsen å dytter fort vekk både dyr og folk fra seg, fordi det blir for komplisert å skulle ta ansvar for det. Så skaff deg annen hjelp til å få håndtert det vanskelige. Anonymkode: a0dcf...254 3 1
Chantielle Skrevet 12. november 2021 #14 Skrevet 12. november 2021 Ryddet for avsporinger. Chantielle mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå