Gå til innhold

Klage fra ny eier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en bolig i snart ett år, men har solgt huset nå. Forrige eier hadde eierskifteforsikring og det har også jeg.

Nå viser det seg at det er eternittplater i en krypkjeller der jeg ikke har våget meg inn (edderkopper osv).

Er det mitt ansvar eller tidligere eier (som har plassert platene der) som har ansvaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke hvordan dette skal være noen av deres ansvar? Er det slik at ny eier vil at du skal betale for å fjerne/bytte disse platene? I såfall tviler jeg på at dette er noe du har nvar for i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Enig med Onyx. Hva er problemet? Er det løse bekledningsplater som ligger nedi der? De er ikke farlige så lenge de ikke blir ødelagt, men skal de fjernes så må det brukes verneutstyr, og platene skal leveres et sted hvor de tar imot asbest.

Er det opplysningsplikten du er usikker på? Du kan jo høre med megleren du brukte da du solgte, går ut fra at de har litt mer peiling på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger er ansvarlig for vesentlige skjulte feil og mangler.

Dersom du ikke visste hvaslags plater det var, og kjøper heller ikke inspiserte disse, så tviler jeg på at dette er ditt ansvar. Hør med megler/forsikringsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny eier hadde vel også mulighet til å gå ned i kjelleren når de var på visning? De hadde all mulighet til å se det selv, og dermed er det ingen skjult feil eller mangel. Er du usikker, så ta kontakt med forsikringsselskapet ditt, det er det du har betalt for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twigi ii

Jeg vet ikke hvordan reglene er nå, men jeg kan ikke tenke meg at du aktivt må gjøre noe som helst. Han jeg kjøpte hus av, han lukket øyne og ører, og ignorerte våre henvendelser fullstendig, og hadde han hatt forsikring så hadde det sikkert funka, det. Det må jo være den nye eieren som må avklare hvem som har ansvaret her, og eventuelt melde krav til ditt forsikringsselskap.

Men hvis det er selger som har ansvaret, så er det nok du og ikke den du kjøpte av, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...