Gå til innhold

Hvordan bli sterk i knebøy?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar 30 kg i knebøy (inkludert stanga), og kommer da dypt ned, men er hardt å komme seg opp på siste to repetisjonene. Har gjort dette leenge. Innimellom prøver jeg å øke til 35 kg, men da kommer jeg ikke så dypt som jeg ønsker, og sliter veldig på siste repetisjonene - enda jeg bare tar 3x7-8 repetisjoner.

30 kg føltes da jeg begynte mye tyngre enn det det gjør nå, men jeg skulle ønske jeg ble mye sterkere i denne øvelsen. Må jeg bare øke til 35 kg, selv om formen ikke blir like bra, til jeg blir mer vant til vekta og kommer dypere ned? Eller hva gjør jeg for å bli sterkere? Føler dette er en øvelse jeg bare stagnerer i..

Anonymkode: a2071...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva om du tar færre repetisjoner og øker 2,5 kg pr uke? Øv med 32,5 kg neste gang.

Evt bruk en benpressmaskin for å avveksle.

Eneste måten å øke kiloene er nettopp å ta de første stegene…

Anonymkode: 4160b...747

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 kg er et ganske stort hopp da. Forsøk å legg på 2,5 kg. Du kan kanskje ikke regne med å klare alle repetisjonene du gjør på 30 kg når du øker, men du kan jobbe deg opp mot samme antall reps - for deretter å øke igjen. Du trenger heller ikke å trene så mange som 8 repetisjoner for å øke i styrke. Du kan trene flere sett med færre repetisjoner f.eks.

Hvor lenge har du trent knebøy og hvor ofte trener du? Spiser du nok og riktig mat? 

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du øke med 2.5 kg? 

Hvor dypt kommer du når du ikke kommer så dypt? Jeg går dypt på "lette" vekter (som nå er ca 55 kg for meg), og på tyngre vekter går jeg til parallell. Gjør 5 reps på de tyngste vektene (som nå er 70 kg). 

Å øke med 5 kg er tungt, så mye løser seg nok om du kan øke med 2.5 kg. 

Eventuelt øke antall repetisjoner på 30 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til; selv om du ikke skulle få til alle repetisjonene på settene du har planlagt, så er det fortsatt framgang om du klarte 1x8 med 32,5 kg men 2x8 på 30 kg. Da har du jo økt! Neste trening klarer du kanskje alle settene på 32,5 kg og kan øke til 35 kg treningen etter der igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nok mat er også en viktig faktor. Jeg måtte gi meg med slankinga for å øke i styrke etterhvert. 😏 Burde kanskje prioritert slanking men det er jo så kjedelig 🤭🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, drue said:

Og en ting til; selv om du ikke skulle få til alle repetisjonene på settene du har planlagt, så er det fortsatt framgang om du klarte 1x8 med 32,5 kg men 2x8 på 30 kg. Da har du jo økt! Neste trening klarer du kanskje alle settene på 32,5 kg og kan øke til 35 kg treningen etter der igjen. 

Veldig enig i dette. Særlig når man løfter tyngre og tyngre må man tåle at progresjonen går sakte. Museskritt er også fremskritt. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Albbas said:

Og nok mat er også en viktig faktor. Jeg måtte gi meg med slankinga for å øke i styrke etterhvert. 😏 Burde kanskje prioritert slanking men det er jo så kjedelig 🤭🤭

Haha, jeg er litt på samme sted. Vil egentlig ned i fettprosent, men trening er så utrolig mye mer gøy når du gir kroppen nok mat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...