Gå til innhold

Far overtaler barnet til å flytte til han!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 13 år som bor mest hos meg og er hos sin far annenhver helg. Vi hadde rettsak da barnet var 2 år. Far har aldri godtatt dette, og prøvd å presse frem 50/50 eller mest samvær til han. Av diverse grunner jeg ikke ønsker å gå innpå her, har jeg aldri gitt etter for dette da jeg mener at far ikke er skikket til så mye samvær.

Kan for eksempel nevne at far har fått et nytt barn for noen år siden, der ble det også rettsak, han fikk samvær med tilsyn, men ikke (!) foreldreansvar. Noe som jo er ganske alvorlig. 

Nå det siste halve året spesielt, har far allerede fortalt barnet at han skal flytte til fag og bytte skole! Barnet trives utrolig godt her, og er i et veldig godt miljø med venner og fotball, og jeg kommer ikke til å gå med på skolebytte. Noen som har vært i lignende situasjon? Far har nå kalt inn til mekling og jeg gruer meg skikkelig. Vi har vært der mange ganger før, og det ender alltid opp med at han får sitte å skjelle meg ut, og jeg får ikke kommet til orde. 

Anonymkode: 83b0b...9c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldigvis er barnet så gammelt at hans mening skal telle høyt. Hvis barnet ikke ønsker, så er det tungtveiende (og omvendt, selvsagt).

I en mekling er det noen som "modererer", så det burde du ikke være så redd for. Hvis det blir utskjelling eller at du ikke får sagt noe, så får du si ifra til tredjeparten, om vedkommende ikke selv agerer.

Anonymkode: 35d05...374

• Liker 9
Skrevet

Så klart mener DU at far ikke er skikket. Du er mor og TROR du vet best. Du har vel ikke kompetanse til å evaluere det? Høres ut som dette handler om penger. Hvis du ikke har ungen mest får du ikke bidrag. La heller sakkyndige vurdere om dere BEGGE er skikket. Det går begge veier.

Anonymkode: 84016...b25

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så klart mener DU at far ikke er skikket. Du er mor og TROR du vet best. Du har vel ikke kompetanse til å evaluere det? Høres ut som dette handler om penger. Hvis du ikke har ungen mest får du ikke bidrag. La heller sakkyndige vurdere om dere BEGGE er skikket. Det går begge veier.

Ikke kompetanse til å evaluere? 😅 Skal love deg det ikke krever kompetanse i en del tilfeller. Leste du om det andre barnet hvor far hadde samvær under tilsyn? 

Ja for all del, om man er bekymret for hvordan barnet får det med økt samvær hos den andre forelderen handler det selvfølgelig egentlig om penger 🙄

Anonymkode: e60d0...924

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en gutt på 13 år som bor mest hos meg og er hos sin far annenhver helg. Vi hadde rettsak da barnet var 2 år. Far har aldri godtatt dette, og prøvd å presse frem 50/50 eller mest samvær til han. Av diverse grunner jeg ikke ønsker å gå innpå her, har jeg aldri gitt etter for dette da jeg mener at far ikke er skikket til så mye samvær.

Kan for eksempel nevne at far har fått et nytt barn for noen år siden, der ble det også rettsak, han fikk samvær med tilsyn, men ikke (!) foreldreansvar. Noe som jo er ganske alvorlig. 

Nå det siste halve året spesielt, har far allerede fortalt barnet at han skal flytte til fag og bytte skole! Barnet trives utrolig godt her, og er i et veldig godt miljø med venner og fotball, og jeg kommer ikke til å gå med på skolebytte. Noen som har vært i lignende situasjon? Far har nå kalt inn til mekling og jeg gruer meg skikkelig. Vi har vært der mange ganger før, og det ender alltid opp med at han får sitte å skjelle meg ut, og jeg får ikke kommet til orde. 

Far kaller inn til mekling for en ny attest og kommer til å gå til sak. Forbered deg på det. Hold deg helt rolig på møtene, saklig, kortfattet. Evt si at du kun godtar et slikt møte om begge kan godta lydopptak. Ved at begge godtar det så kan det brukes i retten. Om han er såpass utrygg og oppfarende så kommer han ikke til å bry seg om lydopptak. Noe du vil vinne på. 

Anonymkode: 34f18...6f6

• Liker 10
Skrevet

Handler det mest om penger for deg, eller? Vi har nå ikke hørt far sin side. Kanskje han mener det samme som deg, at du ikke er skikket? Hva er det ungen vil selv, egentlig?

Hadde ikke forundret meg om du OGSÅ overtaler og presser barnet til å bo sammen med deg, slik du fremstår her.

Anonymkode: 84a69...8fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Handler det mest om penger for deg, eller? Vi har nå ikke hørt far sin side. Kanskje han mener det samme som deg, at du ikke er skikket? Hva er det ungen vil selv, egentlig?

Hadde ikke forundret meg om du OGSÅ overtaler og presser barnet til å bo sammen med deg, slik du fremstår her.

Latterlige pengeinnlegg fra deg og en annen her, der dere hopper galant over annen informasjon om tidligere rettssak der mor fikk hovedomsorgen, blant annet

Anonymkode: 6f030...057

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Far er fradømt foreldreansvar for et annet barn. Det skal veldig mye til. Men for all del, han er sikkert en helgen og ts bare en pengegrisk bitter dame. 

Anonymkode: e60d0...924

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når han kun får samvær med tilsyn på et av barna, hva tror du selv? Jeg bryr meg fint lite om å kun høre en side her. Noe som irriterer meg er slike kommentarer som dette. Gi råd og diskuter utfra informasjonen du har uten å kverulere på hva du ikke vet. Forumet er laget slik at man får vite siden til den som lager tråden. Herregud. 

• Liker 14
Skrevet

Tusen takk for svar til dere som svarte saklig. Jeg har nå levd i 10 år med utpressing og trakassering, ofte ukentlig, om at jeg må stanse bidragene fordi han mener jeg ikke fortjener det. Det var uansett ikke rare beløpet han betalte. Han har også bedt sønnen vår flere ganger om å si til meg at jeg må stanse bidraget, ellers mister de huset. I sommer kapitulerte jeg og han vant. Jeg ringte nav og ba de stanse bidraget. Jeg orker rett og slett ikke å høre på dette mer, så da er det i alle fall en ting mindre han kan ta meg på. 

Så nei, dette er overhodet ikke økonomisK motivert, jeg er bare livredd at barnet mitt skal bli enda mer hjernevasket av sin far. Han sier faktisk selv at det kan gå fint å bytte skole selv om han ikke kjenner noen hos far. Hvilken 12-13 vil frivillig forlate sine bestevenner og fotball og alt for å bo hos sin far en time unna? Han er dessverre altfor påvirket, og jeg er redd for fremtiden hans. 

Hi

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Far kaller inn til mekling for en ny attest og kommer til å gå til sak. Forbered deg på det. Hold deg helt rolig på møtene, saklig, kortfattet. Evt si at du kun godtar et slikt møte om begge kan godta lydopptak. Ved at begge godtar det så kan det brukes i retten. Om han er såpass utrygg og oppfarende så kommer han ikke til å bry seg om lydopptak. Noe du vil vinne på. 

Takk for svar. Det stod i brevet at det skulle særdeles god grunn til for ikke å møte opp. Jeg skal nok klare å gjennomføre dette også, men det blir noen uker med mageverk frem til timen. Jeg forstår ikke at han tør ta meg til retten når han allerede har mistet omsorg for ett barn.

Skrevet

Du må få frem at far ikke er egnet som hovedforelder og blitt nektet foreldrerett i nyere tid med annet barn. 

Du må få frem at far manipulerer barnet for det er det som skjer her. 

Faren min gjorde det samme når jeg var 13. Han var rusavhengig så barnevernet stoppet det heldigvis, men han fikk meg til å si til barnevernet at jeg heller ville bo hos han. Den egentlige grunnen var at da ville far få mer penger,men jeg trodde på han når han sa at han var den snille og mamma den slemme og at jeg skulle få lov til alt jeg ville og få masse sjokolade og sove så lenge jeg ville hos han. Jeg trodde på det fordi hver gang jeg hadde samvær med han mens jeg bodde hos mor så tok han med meg på gøye ting, og skjønte ikke at det ble gjort for å "kjøpe" meg og at grunnen til at han bare fikk være med meg i helger var fordi han ikke var egnet som far fordi han var rusavhengig. Det skjønte ikke jeg og trodde på han når han sa det var mamma som var slem 

Anonymkode: 726a8...f0f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Rettsvesenet mener åpenbart også at far ikke er skikket til å være far når kun fikk samvær under tilsyn med det andre barnet sitt.

Anonymkode: f2b59...274

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Det stod i brevet at det skulle særdeles god grunn til for ikke å møte opp. Jeg skal nok klare å gjennomføre dette også, men det blir noen uker med mageverk frem til timen. Jeg forstår ikke at han tør ta meg til retten når han allerede har mistet omsorg for ett barn.

Ikke bekymre deg for noe du ikke får gjort noe med og vit at du har gjort alt riktig hittil. Det går nok bra. Du kan jo forhøre deg med en advokat frem til det, så du får råd om hvordan du skal ordlegge deg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 16.42):

LESTE du hovedinnlegget eller??? Far har fått et barn til der han IKKE fikk foreldreansvar (skjær SVÆRT sjelden) OG kun samvær med tilsyn. Hilsen ikke trådstarter, bare forbannet over trangsynthet.

Anonymkode: 604ca...730

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 19.56):

Tusen takk for svar til dere som svarte saklig. Jeg har nå levd i 10 år med utpressing og trakassering, ofte ukentlig, om at jeg må stanse bidragene fordi han mener jeg ikke fortjener det. Det var uansett ikke rare beløpet han betalte. Han har også bedt sønnen vår flere ganger om å si til meg at jeg må stanse bidraget, ellers mister de huset. I sommer kapitulerte jeg og han vant. Jeg ringte nav og ba de stanse bidraget. Jeg orker rett og slett ikke å høre på dette mer, så da er det i alle fall en ting mindre han kan ta meg på. 

Så nei, dette er overhodet ikke økonomisK motivert, jeg er bare livredd at barnet mitt skal bli enda mer hjernevasket av sin far. Han sier faktisk selv at det kan gå fint å bytte skole selv om han ikke kjenner noen hos far. Hvilken 12-13 vil frivillig forlate sine bestevenner og fotball og alt for å bo hos sin far en time unna? Han er dessverre altfor påvirket, og jeg er redd for fremtiden hans. 

Hi

Jeg opplevde i den alderen manipulasjon i en familierelasjon. Der mine foreldre først gjorde den tabben at de holdt historikken og detaljer skjult. I ettertid sliter jeg med dårlig samvittighet for ting jeg sa den gangen, og skulle ønske jeg hadde mer informasjon. 

Jeg forstår godt behovet for å beskytte barnet. Men en tenåring er faktisk i stand til å prosessere informasjon, så lenge den blir presentert som faktum, og ikke som drittkasting. Jeg tror det vil være en viktig motvekt mot farens manipulasjon at sønnen din får litt innsikt i hva dette dreier seg om. 

Anonymkode: 9bbae...6e2

• Liker 2
Skrevet

Start bidraget igjen.

Hvis han mener han har råd til å ha ungen på fulltid (med bidrag fra deg) så har han råd til å betale. Samme går for rettssak. Har han råd til det, så har han penger. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker st hvis far har mistet foreldreansvar for et annet barn har du svært lite å bekymre deg for. Da vil han nesten garantert ikke få hovedomrorg for ditt barn

Hans egnethet vil også påvirke sterkt. Ikke bare barnets mening

Slapp av

Anonymkode: 274dd...0ea

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Juniper said:

Start bidraget igjen.

Hvis han mener han har råd til å ha ungen på fulltid (med bidrag fra deg) så har han råd til å betale. Samme går for rettssak. Har han råd til det, så har han penger. 

Dette!

Det er MYE dyrere å ha et barn boende hos seg enn å betale bidrag, så har han råd til det første så har han råd til bidag også.

Og så er barnet ditt gammelt nok til at du burde involvere det i husholdningsøkonomien. Er bidraget du får fra far såpass lite at du kan la det gå 100% til barnet - men få barnet til å bruke egne penger på klær, busskort, godteri, elektronikk, mobilabonnement? Det vil kanskje få barnet til å tenke seg om litt dersom det er gaver/goder som er grunnen til at han foretrekker å bo hos faren - for da mister han faktisk "sin" barnetrygd.

(Og dersom barnet blir boende fulltid hos far - hvor mye må DU betale i bidrag, hvis du bruker kalkulatoren til NAV?)

Anonymkode: f6cfa...bdd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 18.05):

Hvilken del av samvær med tilsyn var det du ikke forstod i HI? 

Anonymkode: 615dc...827

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...