Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Lurer litt på dette med pålegg til baby. Hva gir dere liksom til vanlig? Det er jo salt og sukker i det meste. 

Gutten min elsker peanøttsmør og det avokado og Kikert pålegget fra butikken. Han er også veldig glad i kremost med hvitløk og urter. Kyllingpostei liker han også godt. Han har også fått smake nutella skiva til storesøster med stor glede 😂 

Makrell i tomat liker han ikke. Men tror egentlig det er det eneste. 

Han smakte laksepålegg en gang også, men det var røkt laks i den, og tenkte ikke på at den kunne være for salt, uansett elsket han de bitene han fikk. 

Lager de fleste pålegg selv eller gir dere det som er sunt fra butikken? 

Helsesøster foreslo syltetøy, men jeg ser ikke helt poenget når han liker vanlig pålegg.. Men så ser jeg jo at jeg ikke helt veit hva som er innafor og ikke. Prim og kyllingpostei blir jo litt kjedelig i lengden. 

Anonymkode: 206ae...f1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ga det meste. Ikke saltkjøtt liksom, men hverken salt eller sukker er skadelig fra første smule. Det er mengden som er problemet. Så lenge ungen ammet/drakk godt i tillegg, som min gjorde, var jeg ikke såååå nøye.

Du kan jo se på anbefalingene for salt til barn og regne på det utfra hva du vil gi og mengden som blir brukt hvis du er usikker.

Anonymkode: 4fdd7...c4f

• Liker 2
Skrevet

Alt blir kjedelig i lengden. Prim og kyllingpostei funker innimellom, likt som med annet pålegg funker innimellom.

Synes syltetøy er en god ide, men jeg bruker kun hjemmelaga, for jeg liker godt litt sur bærpuree med bittelitt sukker, og ikke det søte greiene fra butikken. 

Anonymkode: c23d6...28e

Skrevet

Smoothiepålegg, kremost med paprika, annet vegetarpålegg, leverpostei av svin gul boks, egg, most banan.

Anonymkode: 4c0f5...13f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alt blir kjedelig i lengden. Prim og kyllingpostei funker innimellom, likt som med annet pålegg funker innimellom.

Synes syltetøy er en god ide, men jeg bruker kun hjemmelaga, for jeg liker godt litt sur bærpuree med bittelitt sukker, og ikke det søte greiene fra butikken. 

Anonymkode: c23d6...28e

Jeg pleier å lage med pektin sukker, så blir det godt og holder lenge. Samtidig bruker jeg ikke så mye😊 han har selvfølgelig fått smake oppå vaffel. 

Tenker det går an en gang i blant 😊

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ga det meste. Ikke saltkjøtt liksom, men hverken salt eller sukker er skadelig fra første smule. Det er mengden som er problemet. Så lenge ungen ammet/drakk godt i tillegg, som min gjorde, var jeg ikke såååå nøye.

Du kan jo se på anbefalingene for salt til barn og regne på det utfra hva du vil gi og mengden som blir brukt hvis du er usikker.

Anonymkode: 4fdd7...c4f

Ja det kan jeg jo gjøre 😊  han vil gjerne smake på alt, så må få litt oversikten 😅 

Men det høres litt betryggende ut, at det er flere som gir nesten alt, det åpner for mye mer 😊

Skrevet

Vi brukte tynne lag med kremost/smøreost, smør, prim, leverpostei eller syltetøy. Var jo så tynne lag at det knapt satte smak på brødskiva, og så små unger spiser ikke akkurat mange skivene uansett...

• Liker 1
Skrevet

Saltinnhold står bakpå, så jeg vurderte ut i fra det. Ting som inneholder mye salt begrenset jeg. Kaviar f.eks var maks en kvart skive hver dag. Røkelaks er ikke så salt, og er veldig sunt, så det ga jeg litt av.

Sukker begrenset jeg også, og da vurderte jeg litt ut i fra annet næringsinnhold. F.eks prim med jern kunne jeg gi litt av, mens vanlig prim, brunost og syltetøy ga jeg ikke.

Ellers prøvde jeg å gi mye variert, så han skulle bli vant til ulike smaker. Om det var noe han ikke likte kunne han likevel få det dagen etter, for noen smaker trenger mange forsøk. 

Anonymkode: 52500...23f

Skrevet

Mi får bare leverpostei og makrell i tomat. 😅

Hun har melkeproteinallergi, så jeg sliter litt med å finne pålegg uten melkeprotein... 

Anonymkode: c1432...f58

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Smoothiepålegg, kremost med paprika, annet vegetarpålegg, leverpostei av svin gul boks, egg, most banan.

Smoothiepålegg? Er det noe du lager eller finnes det i butikk? 

Skrevet

Vi prøvde alt mulig av ting som kan smøres først -  leverpostei, kaviar, smøreoster, kremost, syltetøy, prim, avokado osv det er jo ikke akkurat snakk om store mengder som smøres på en liten skive, så ikke s nøye med innhold egentlig. Men det er jo lurt å lese på innholdet og velge det som er minst salt og sukker i uansett! 

Det er leverpostei og kaviar som har blitt favoritt hos eldstemann ihvertfall! 

Anonymkode: f7757...5a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har melkeproteinallergi, så jeg sliter litt med å finne pålegg uten melkeprotein... 

Åå det skjønner jeg, uff💕 et tips, bland avokado, banan og kakaopulver, så får du sunt sjokoladepålegg ☺️ er du trygg på det, kan du også male hasselnøtter og tilsette litt for god nugattismak ☺️

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Saltinnhold står bakpå, så jeg vurderte ut i fra det. Ting som inneholder mye salt begrenset jeg. Kaviar f.eks var maks en kvart skive hver dag. Røkelaks er ikke så salt, og er veldig sunt, så det ga jeg litt av.

Sukker begrenset jeg også, og da vurderte jeg litt ut i fra annet næringsinnhold. F.eks prim med jern kunne jeg gi litt av, mens vanlig prim, brunost og syltetøy ga jeg ikke.

Ellers prøvde jeg å gi mye variert, så han skulle bli vant til ulike smaker. Om det var noe han ikke likte kunne han likevel få det dagen etter, for noen smaker trenger mange forsøk. 

Anonymkode: 52500...23f

Høres veldig fornuftig ut, det er litt sånn jeg gjør også. Om det er verdt sukkerinnholdet liksom som et måltid. 

Er det den primen for barn du kjøper? Tilsatt jern? Det er den vi har kjøpt, den fra Synnøve. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åå det skjønner jeg, uff💕 et tips, bland avokado, banan og kakaopulver, så får du sunt sjokoladepålegg ☺️ er du trygg på det, kan du også male hasselnøtter og tilsette litt for god nugattismak ☺️

Høres veldig fornuftig ut, det er litt sånn jeg gjør også. Om det er verdt sukkerinnholdet liksom som et måltid. 

Er det den primen for barn du kjøper? Tilsatt jern? Det er den vi har kjøpt, den fra Synnøve. 

Takk for tipset, det skal testes. 👏🏼

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi prøvde alt mulig av ting som kan smøres først -  leverpostei, kaviar, smøreoster, kremost, syltetøy, prim, avokado osv det er jo ikke akkurat snakk om store mengder som smøres på en liten skive, så ikke s nøye med innhold egentlig. Men det er jo lurt å lese på innholdet og velge det som er minst salt og sukker i uansett! 

Det er leverpostei og kaviar som har blitt favoritt hos eldstemann ihvertfall! 

Anonymkode: f7757...5a6

Takk for råd 😊 

Han her er veldig glad i leverpostei, og det er jo bra, pga jerninnhold. Vi kjøper ikke Middagsglass med kjøtt pga vi spiser bare halal, så vi lager det heller hjemme, men siden vi spiser kjøtt max to ganger i uken, tenker jeg det at det er fint om han får kjøttholdig mat litt oftere, så da er leverpostei helt topp at han liker 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for tipset, det skal testes. 👏🏼

Gjør det, det ble skikkelig digg 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Smoothiepålegg? Er det noe du lager eller finnes det i butikk? 

I butikk på sånn skviseflaske som finnes til syltetøy også.

Skrevet

Nøttesmør fra Helios uten salt. de har av flere typer nøtter så man kan variere litt.

Hummus. Både ferdigkjøpt og hjemmelaget.

grønnsakspålegg fra Mills/plantego har alltid vært en hit her. Kommer i flere smaker.

grønnsakspostei eller leverpostei.

Most avokado.

moste bær.

most banan.

tomatpuré (av en eller annen grunn kjempepopulært)

Rester av laks fra middag rørt med litt majones og urter

Anonymkode: d52b0...f5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nøttesmør fra Helios uten salt. de har av flere typer nøtter så man kan variere litt.

Hummus. Både ferdigkjøpt og hjemmelaget.

grønnsakspålegg fra Mills/plantego har alltid vært en hit her. Kommer i flere smaker.

grønnsakspostei eller leverpostei.

Most avokado.

moste bær.

most banan.

tomatpuré (av en eller annen grunn kjempepopulært)

Rester av laks fra middag rørt med litt majones og urter

Åå så mye bra 🤩 ble inspirert 😊 takk for svar :)

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Åå så mye bra 🤩 ble inspirert 😊 takk for svar :)

Null problem! Jeg drysset ofte et lite lag med hempfrø på smørepålegg for litt berikelse av jern og mineraler 🤭

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da bør du gi kaviar for at hun skal få i seg jod. Ja, det er salt og sukker i, men barnet trenger jod.

Anonymkode: 7d0d0...dd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da bør du gi kaviar for at hun skal få i seg jod. Ja, det er salt og sukker i, men barnet trenger jod.

Anonymkode: 7d0d0...dd2

Kan også gi fiskekaker istedenfor brødskiver innimellom. Mye jod i hvit fisk.

Anonymkode: 75041...880

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...