Cob Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 Hei alle sammen. Nå skrivee jeg her under kropp og helse, usikker på hvor jeg skulle legge inn men dette er vel..helse? Mer mental helse kanskje.. for dere skjønner, jeg begynner å lure på om det er noe galt. Kanskje noen kan sette ord på hva som kan forbedres, øves på osv. Jeg er en kvinne på 30 år, med en noe røff bakgrunn(går ikke inn på det nå). Men har et forholdsvis greit liv nå, mann, barn og okay sosialt. Men det er noe som har plaget meg hele livet. Har et problem med å sette meg en plan med hverdagen, det er så mye som skal gjøres. Mat skal lages og handles, klær vaskes, oppvask og rydding, stell og omsorg for de små, passe på at garderoben er klar for årstid, fikse i hjemme ja...alle oppgaver som hører huset til. Jobber ikke akkuratt nå, men leser på studier på kvelden. Begynner jobbe for ekstra inntekt ganske snart og er bekymret. Jeg er nemlig verdens dårligste på å huske..hva som skal gjøres når. Både økonomisk og oppgaver/avtaler. Ting blir gjort men jeg må planlegge så veldig.. og selv ikke ta husker jeg hva som skal med. La oss si jeg får penger på konto, skal betale regninger, betale noe jeg har lånt og mat/klær. Så går pengene og jeg er fornøyd til plutselig..eyh..jeg betalte ikke tilbake det jeg lånte? Det bare forsvinner enda jeg minner meg selv med lapper og alt..surrete rett og slett. Sånn er det med alt, ja så kommer noe dårlig impulskontroll. På tirsdag vet jeg at jeg har en avtale og fullt program torsdag, men så på onsdag finner jeg det for godt å lage helt andre planer for torsdag uten å huske at jeg skal noe...hva i alle dager er dette? Har vært et problem så lenge jeg kan huske, men ingen kan hjelpe. Bruker lister og lapper men selv de roter jeg iblandt til.. hva gjør jeg med dette tullete mentale problemet??
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 ADHD?ville snakket med lege Anonymkode: fde24...da1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #3 Skrevet 10. november 2021 Distre og dårlig evne til planlegging. Dårlig struktur. Øv deg på å bli mer strukturert, ved å planlegge gjøremålene for neste dag allerede kvelden før. Sett opp ei enkel liste med gjøremål, heng på kjøleskapet. Kryss ut for hvert gjøremål. Du trenger enkle, konkrete lister. Kanskje en ide å sette opp for en uke av gangen, f eks syv lister som henger på kjøleskapet, og så bare kaster du en og en for hver dag. Du kan skrive dem fast en dag i uka, for eksempel på søndager. La det også inngå i planen, som eget punkt: "Søndag, punkt 1: Skrive nye lister." Anonymkode: 449e9...6f0
Cob Skrevet 10. november 2021 Forfatter #4 Skrevet 10. november 2021 Okay, tusen takk for svar! På de listene, hvor konkret skal jeg gå? F.eks gå med søppel og husk sette i ny pose. Ta ut av oppvask og fyll ny før kl.11? Eller er det bedre med: ta husarbeid for morgenrutiner, pluss formiddag. Handle-se handleliste for gitt dag osv? Pleier sette opp enn litt for detaljert plan tror jeg, ellers glemmer jeg fort, mem da er det også altfor lett å ikke få med alt når jeg skriver den.. så kommer jeg på at jeg burde gjøre det også, så jeg gjør det. Så er det plutselig ikke tid til resten av listen før middagen bør lages og barna hentes 😓 Skal gi det ett nytt forsøk, prøve igjen! mer forslag tas med stooor takk! Begynte utreding for add da jeg var yngre, trodde jeg hadde, uten at legene var enig. Men glemte skrive opp tiden for timen og mistet den..så glemte jeg av å ringe etter ny..så ballet det på seg 😂 kanskje jeg skulle sjekke det igjen..
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #5 Skrevet 11. november 2021 Anbefaler deg å ta opp igjen utredningen, ev bare for å utelukke. Ikke vanlig å ha det slik, men for de med adhd er dette et stort problem. Planlegge, se fremover, huske tiden og dårlig hukommelse og få med seg ting er hoved problemet for de med adhd. Anonymkode: 4dfab...d84
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå