Gå til innhold

Hunden jeg passer er .... utfordrende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg passer innimellom hunden til tanten min. Har lyst til å kalle den gal, men får vel kanskje kalle den utfordrende i stedet for. Det er en hannhund på 4 år. Selv har jeg en eldre tispe. 

Han strever en del med ressursforsvar for den minste lille gjenstand. Det kan være alt fra mennesker til en ørliten papirbit. I tillegg utagerer han mot andre hunder på tur og markerer inne. Alt dette gjør han også hos min tante. 

Vanligvis finner min hund seg i å bli irettesatt av han. Kommer hun i nærheten av noe han anser som sitt eget (ja, i mitt hjem), så hopper han frem og glefser. Han er av liten rase, så han gjør jo ikke store skaden. Da går hun bare bort, og gidder ikke gi han oppmerksomhet. I de få timene han er her, så har jeg ikke orket å finne en løsning på det. Han er ikke min hund. Min hund får bare overleve å være undertrykt i et par timer.  
I dag derimot, da han skulle "ta" min hund, fordi hun gikk forbi han mens han voktet på en hybelkanin, så skled min hund og falt på ryggen. Da bykset han på henne mens hun lå nede, noe hun ikke fant seg i. Hun gikk til angrep på samme måte og han til motangrep igjen. Et ordentlig basketak.  Jeg beordret min hund til gangen. Hun virket uanfektet av hendelsen, og jeg slapp dem sammen igjen like etter. Jeg er ikke så dramatisk av meg, så dagen fortsatte av seg selv. Ingen skadet, ingenting å bry seg om. 

Men nå innser jeg faktisk at denne hunden er vanskelig for meg å ha i hus. Han spiser jo alt, markerer på alt jeg har og må overvåkes med argusøyne under hele besøket. Det er som regel bare snakk om et par timer her og der, men han er jo utrygg. Skulle åpne en barnegrind i stad, og da hogg han etter foten min da jeg satt den i mellom porten så han ikke skulle gå ut på gangen. 

Jeg er forsiktig med å gi tanten min råd til hvordan hun skal irettesette denne hunden. Er redd for å såre henne og virke som en bedreviter. Jeg kjenner jo tross alt ikke hennes hund best.

Setter man seg ned i sofaen mens han har en av eiendelene sine der, så blir han usikker og sint. Hadde det vært min hund, så hadde jeg hatt han mest mulig på gulvet. Han er liksom veldig sjef og trenger mer grenser og oppdragelse. Mener JEG. Er redd for å såre tanten min ved å fortelle at det kanskje er derfor han er så umulig. Alt skal liksom være så pedagogisk, men når det ikke fungererer, så bør man vel prøve en annen metode? Jeg mener ikke straff, men heller ganske legge om hele livsstilen til bikkja? Behandle han mer som en hund og mindre som et barn. Ikke ha den i senga og sofaen og på fanget? Lener du deg over han mens noen har han på fanget, så glefser han til... 

Hva kan jeg gjøre når han er her? Jeg har hatt klare grenser her for han tidligere, men nå begynner han å bli så umulig at jeg forstår min tantes frustrasjon. Siden han ikke er min hund, så har vi ingen særlig kontakt heller. Jeg er den eneste som hun er trygg på at passer han, men nå begynner jeg å bli usikker på om jeg bør gjøre det:/

Anonymkode: 01cc6...a11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags raser snakker vi om her? 

Jeg hadde nok ikke giddi å passa en hund som gikk til angrep på min egen, med mindre vi snakker chihuahua vs rottweiler.. 

Anonymkode: 4aa59...17c

• Liker 3
Skrevet

Om det kun er et par timer en gang iblandt, sett han i bur mens han er hos deg og overlat oppdragelsen til eier. Men hun bør nok få hjelp av noen kyndige.

Anonymkode: 52856...6dd

• Liker 8
Skrevet

Oj, dette høres ut som et sjarmtroll. 😬 

Jeg tror jeg hadde latt tanten din vite hvordan han oppfører seg når han er hos deg. Kanskje sagt på en fin måte at hun burde ta slik oppførsel på alvor. Se bare på Teddy-saken. Slik oppførsel kan få alvorlige konsekvenser selv om hunden er liten.

• Liker 4
Skrevet

Hun er fullt klar over at han oppfører seg sånn og vi har tett dialog. Hun jobber med de konkrete problemene, som å bytte ting han finner mot godbit, så det gjør jeg også her. Likevel tror jeg han helhetlig kunne blitt tryggere med tryggere rammer. Men det tror jeg ikke hun ser helt. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva slags raser snakker vi om her? 

Jeg hadde nok ikke giddi å passa en hund som gikk til angrep på min egen, med mindre vi snakker chihuahua vs rottweiler.. 

Er snakk om en kastrert chihuahuablanding. Jeg har en Welsh Springer Spaniel. Vanligvis skygger min hund bare banen når han gir signal om at hun skal holde seg unna. Men jeg kan faktisk ikke ha han her om det skal resultere i slåsskamp hver gang. Skjønner godt at min hund tok igjen i dag. 

Han satt på fanget mitt her om dagen da jeg var på besøk hos min tante. Jeg satt på knærne på gulvet, så det var ikke langt ned til gulvet. Når jeg ville reise meg, så reiste jeg meg forsiktig opp, sånn at han kom til å måtte gå av fanget mitt på et punkt. Det syns min tante var forferdelig gjort av meg, å "kaste han av" på den måten. Så jeg vet ikke om vi har det beste utgangspunktet å jobbe med. 

Skrevet

Uff, det høres ut som hun ikke skjønner hva dette kan by på av problemer. Har hun hørt om saken til Teddy? Det ville jo vært fryktelig om noe slikt skulle skje med hunden til tanten din også. 

Det er ikke lett å si slike ting til andre hundeeiere. Det tas fort opp som kritikk, og da kan det bli ubehagelig. 

Går det an å spille litt på at du er redd for hva som kan skje med hunden hvis han biter noen, f.eks et barn? Jeg ville jo tro hun er redd for å miste ham av den grunn? Prøv å legge det frem som et velmenende råd? 

• Liker 4
Skrevet

Veldig vanskelig med slike hundeeiere som behandler de som barn, og ilegger de menneskelige tanker. Slitsomt at hunden markerer inne. Jeg hadde nok nektet å passe den. Har hund selv, hun får ikke være oppi sofaen eller lignende.

Anonymkode: 1b773...e5c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hun er fullt klar over at han oppfører seg sånn og vi har tett dialog. Hun jobber med de konkrete problemene, som å bytte ting han finner mot godbit, så det gjør jeg også her. Likevel tror jeg han helhetlig kunne blitt tryggere med tryggere rammer. Men det tror jeg ikke hun ser helt. 

Er snakk om en kastrert chihuahuablanding. Jeg har en Welsh Springer Spaniel. Vanligvis skygger min hund bare banen når han gir signal om at hun skal holde seg unna. Men jeg kan faktisk ikke ha han her om det skal resultere i slåsskamp hver gang. Skjønner godt at min hund tok igjen i dag. 

Han satt på fanget mitt her om dagen da jeg var på besøk hos min tante. Jeg satt på knærne på gulvet, så det var ikke langt ned til gulvet. Når jeg ville reise meg, så reiste jeg meg forsiktig opp, sånn at han kom til å måtte gå av fanget mitt på et punkt. Det syns min tante var forferdelig gjort av meg, å "kaste han av" på den måten. Så jeg vet ikke om vi har det beste utgangspunktet å jobbe med. 

Jeg tenker at hunden trenger å bli tryggere og bygge selvtillit, og der vil ikke streng korrigering hjelpe, men gjøre det verre. Samtidig høres det ut som om tanten din behandler hunden alt for forsiktig når hun synes det er så forferdelig at du lot hunden skli av fanget ditt. Hunden trenger trygge rammer, og den trenger å vite hva som forventes av den.

Hva med å sette hunden i en stor grind når den er på besøk? Da slipper hunden å føle at den må ressursbeskytte alt, og din hund slipper å plages. 

Tips tanten din om Trygg hund klubben. Om hun er så myk som det høres ut som, så kan det være at en Trygg hund klubb appellerer til henne. Det er en veldig kompetent hundetrener som driver klubben, og fokuset er å øke selvtilliten til hunder, så man lettere får tatt knekken på uønskede adferder som kommer fra usikkerhet: utagering på tur, ressursbeskytting, bjeffing etc. Blir man medlem, så får man tilgang til masse webinarer, snakke og få råd fra hundetreneren, treningsprogram, tips & triks for trening, og medlem i en Facebook gruppe hvor andre sliter med det samme og støtter opp om hverandre.

På denne måten kan din tante få støtte, råd og hjelp fra noen utenifra (det kan være vanskelig og vondt å få "kritikk" fra nære og kjære), og hun kan lære mer om hva hun kan gjøre for å trene hunden. Hun vil bli del av et miljø som ikke behandler hunder som små babyer, men som hunder som trenger å bli tryggere. Det kan være nok til at hun selv begynner å endre holdning og treningsmetoder. 

Anonymkode: d8218...a5d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig vanskelig med slike hundeeiere som behandler de som barn, og ilegger de menneskelige tanker. Slitsomt at hunden markerer inne. Jeg hadde nok nektet å passe den. Har hund selv, hun får ikke være oppi sofaen eller lignende.

Anonymkode: 1b773...e5c

Hun sier ofte at det er synd på han. At han må jo få ligge i senga og sitte i sofaen og på fanget. Tror det er mye av grunnen til at han er så problematisk. Sitter han i sofaen, så blir han jo sint om jeg setter meg der. Det er vel rødt nok flagg. Så lenge han får mat, vann, lufteturer og trygge omgivelser, så er det ikke synd på han. 

Skrevet

Jeg hadde aldri godtatt at en hund markerte inne. Bur eller ute må vel gå an de få timene det er snakk om?

Det du kaller ressursforsvar, markering mm høres ut som en hund som tror han har en annen plass i hierarkiet enn det han burde. Og det får man når man behandler en hund som et barn. Om dette er en «kamp» du skal orke å ta med din tante det vet jeg ikke. De lever vel gjerne ganske lenge også disse små hundene, så noe burde hun jo gjøre, om ikke annet enn for sin egen del.

• Liker 1
Skrevet
Pappi skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde aldri godtatt at en hund markerte inne. Bur eller ute må vel gå an de få timene det er snakk om?

Det du kaller ressursforsvar, markering mm høres ut som en hund som tror han har en annen plass i hierarkiet enn det han burde. Og det får man når man behandler en hund som et barn. Om dette er en «kamp» du skal orke å ta med din tante det vet jeg ikke. De lever vel gjerne ganske lenge også disse små hundene, så noe burde hun jo gjøre, om ikke annet enn for sin egen del.

Jeg har i hvert fall ikke tid eller ressurser til å opparbeide kontakttrening og trene han. Hunden min vegrer seg fra å bevege seg i eget hjem når han er på besøk. Fordi hun aldri vet når hun "beveger seg feil". Jeg har ikke brydd meg så mye tidligere, fordi tanten min faktisk har prøvd å trene for å gjøre konkrete ting bedre. Tror likevel feilen ligger i hele livvstilen. Jeg og min tante har et nært forhold, og vi blander oss vanligvis ikke i hverandres oppdragelse av barn eller lignende. I tillegg har hun vært med på å oppdra meg, så vet ikke hvor høy status jeg har til å kunne faktisk gi henne en ærlig mening om hva hun bør gjøre. 

Før kunne jeg gjøre husarbeid mens han var her, men i dag har jeg faktisk vært nødt til å bare binde han fast i bånd inne for å få gjort noe som helst. Da har han slappet av på teppet sitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har i hvert fall ikke tid eller ressurser til å opparbeide kontakttrening og trene han. Hunden min vegrer seg fra å bevege seg i eget hjem når han er på besøk. Fordi hun aldri vet når hun "beveger seg feil". Jeg har ikke brydd meg så mye tidligere, fordi tanten min faktisk har prøvd å trene for å gjøre konkrete ting bedre. Tror likevel feilen ligger i hele livvstilen. Jeg og min tante har et nært forhold, og vi blander oss vanligvis ikke i hverandres oppdragelse av barn eller lignende. I tillegg har hun vært med på å oppdra meg, så vet ikke hvor høy status jeg har til å kunne faktisk gi henne en ærlig mening om hva hun bør gjøre. 

Før kunne jeg gjøre husarbeid mens han var her, men i dag har jeg faktisk vært nødt til å bare binde han fast i bånd inne for å få gjort noe som helst. Da har han slappet av på teppet sitt. 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg sagt at jeg ikke kan passe ham mer. Du må jo først og fremt ta hensyn til din hund. Det høres jo ut som hun blir utrygg i sitt eget hjem når han er der. Hvis tanten din spør om hvorfor, burde du forklare på en fin måte hvordan han er. Bare det at han markerer inne er jo grunn nok til å si nei i mine øyne. Men også det at han er ufin mot din hund. 

Du kjenner jo tanten din best, og vet hva og hvordan du kan si ting.  

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg tenker at hunden trenger å bli tryggere og bygge selvtillit, og der vil ikke streng korrigering hjelpe, men gjøre det verre. Samtidig høres det ut som om tanten din behandler hunden alt for forsiktig når hun synes det er så forferdelig at du lot hunden skli av fanget ditt. Hunden trenger trygge rammer, og den trenger å vite hva som forventes av den.

Hva med å sette hunden i en stor grind når den er på besøk? Da slipper hunden å føle at den må ressursbeskytte alt, og din hund slipper å plages. 

Tips tanten din om Trygg hund klubben. Om hun er så myk som det høres ut som, så kan det være at en Trygg hund klubb appellerer til henne. Det er en veldig kompetent hundetrener som driver klubben, og fokuset er å øke selvtilliten til hunder, så man lettere får tatt knekken på uønskede adferder som kommer fra usikkerhet: utagering på tur, ressursbeskytting, bjeffing etc. Blir man medlem, så får man tilgang til masse webinarer, snakke og få råd fra hundetreneren, treningsprogram, tips & triks for trening, og medlem i en Facebook gruppe hvor andre sliter med det samme og støtter opp om hverandre.

På denne måten kan din tante få støtte, råd og hjelp fra noen utenifra (det kan være vanskelig og vondt å få "kritikk" fra nære og kjære), og hun kan lære mer om hva hun kan gjøre for å trene hunden. Hun vil bli del av et miljø som ikke behandler hunder som små babyer, men som hunder som trenger å bli tryggere. Det kan være nok til at hun selv begynner å endre holdning og treningsmetoder. 

Anonymkode: d8218...a5d

Enig! Hundelykke er også veldig flinke her, om man ikke bor i nærheten kan man bli medlem og få tilgang til digitale kurs samt Facebookgruppe. 

Anonymkode: 77698...55a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 20.56):

Dette tyder for meg på at han er litt utrygg når han får for stort område å bevege seg på. Om du fortsetter å passe den, så gi han ett stort bur som han kan være i, med sin egen lukt og egne leker. Da vil mange av problemene løse seg selv når han er hos deg, og du slipper oppdragelse og en prat med tanta di... 

• Liker 1
Skrevet

Jeg scrollet bare helt ned uten å kommentere.

Dette viser meg bare det jeg visste fra før, at jeg ikke vil ha en hann av liten rase, for de markerer inne, og de har ressursforsvar.

Anonymkode: 2029b...0c0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg scrollet bare helt ned uten å kommentere.

Dette viser meg bare det jeg visste fra før, at jeg ikke vil ha en hann av liten rase, for de markerer inne, og de har ressursforsvar.

Jepp, eier av hunder av stor rase, som aldri har markert inne eller prøvd på ressursforsvar.

Og jeg har hatt såkalte skarpe raser hele tiden. Og to av dem alltid. De går så godt sammen inne og ute på tur, har aldri hatt noe trøbbel med det. De er oppi tildeling mat av godbiter samtidig, og ingen av dem byr inn til bråk over det. De tar imot hver og en, selv om hodene deres er 10 cm fra hverandre.

Hva er det med disse smårasene egentlig? 

Skrevet

Uff, spesielt chihuahaer blir veldig "dominerende" dersom de blir behandlet som noe annet enn en hund... Den er nok bare utrygg når den ikke har noen grenser å forholde seg til.

Ei tidligere bekjent hadde en chihuaha. Hun var redd for den og behandlet den mer som en baby. Han gikk løs, men fikk ropt navnet sitt hver gang den kom i nærheten av en vei og ble grabbet tak i, så enkelt siden den var så liten. Han klatret inn i et gnager-bur og ble helt infernsk da jeg forsøkte å få han ut derfra (ressursforsvar pga rottemat 🙄) Eier turte ikke å klippe klør så jeg og ei annen venninne måtte jobbe sammen for å få klippet de, han heiv seg etter hånda mi og fikk tak i fingeren da han sov i senga og jeg skulle slukke lyset, om han satt på et fang og ble servert mat så beit han seg fast i fingrene deres. Det var SÅ mange historier om den stakkars hunden.

Trente han og det eneste han trengte var grenser, hjernetrim, og space der at han ikke ble plukket opp i tide og utide. Han ble en mye lykkeligere og harmonisk hund! Har sett alt for mange miniatyrhund eiere som ikke forstår at det er et rovdyr, klarer å sette grenser eller vet hva hundepsykologi er som bare gjør det mye mye verre, og ikke minst at de blir redde for sin egen hund. Da er det gjort.

Anonymkode: 12016...41d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...