Gå til innhold

Hvordan temme en undulat?? Biter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har overtatt en undulat som ikke fikk mye oppmerksomhet hos tidligere eier. Han skal være hos meg til orginasjonen har funnet et fast hjem

Tatt med til dyrlege og han er helt frisk. I starten så lagde den mye lyd, virket nysgjerrig, kosebet på fingeren min og likte sitte på hodet mitt. Vi plystret tilbake til hverandre hele dagen. Men nå i det siste har han begynt å bite slik at jeg får vondt. 

Jeg har kun erfaring med katt og hund, hvordan lærer man en undulat at det gjør vondt?? Eller prøver han å fortelle meg noe jeg ikke forstår, at jeg mistolker signalene hans?? Er vanskelig…. For han oppsøker jo meg og biter meg 

Han har vært mer stille i dag også, hvor lenge burde det gå før jeg skal begynne bli bekymret for at han er deprimert?

Noen her med undulat erfaring?

Anonymkode: bb16a...5ea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deprimert undulat😂 Beklager, men denne klarte jeg ikke å ta seriøs. Lo meg skakk ihjel

Anonymkode: 42888...ac5

• Liker 1
Skrevet

Kanskje han får dårlig med mat?

Anonymkode: a5eb7...aad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Deprimert undulat😂 Beklager, men denne klarte jeg ikke å ta seriøs. Lo meg skakk ihjel

Hvorfor det? De kan bli det når de er ensomme. Undulater er flokkdyr.

Anonymkode: 4b3ea...33f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle dyr kan bli deprimerte, både flokkdyr fordi de er ensomme og alle andre dyr også, om de ikke får riktig/ingen stimuli… eller utføre sin naturlige atferd. Eller om noe er feil, de kan bli deprimerte av sykdom også pga irritasjon eller smerte

men de blir nok ikke deprimert med tankeskjør som oss mennesker 😅

• Liker 1
Skrevet

Snakk og gi den mye oppmerksomhet. Sett på radio eller litt annen lyd når du ikke kan være i nærheten av den. Har den ikke et lite speil i buret, la den få et.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje han får dårlig med mat?

Anonymkode: a5eb7...aad

Jeg tror jeg gir han riktig mat?😅 Har hvertfall en pose med undulat frø her. Og lar han smake på forskjellig frukt og grønnsaker (eple/agurk/salat), også skifter jeg vann hver dag

• Liker 1
Skrevet
Oppland skrev (Akkurat nå):

Snakk og gi den mye oppmerksomhet. Sett på radio eller litt annen lyd når du ikke kan være i nærheten av den. Har den ikke et lite speil i buret, la den få et.

Han har faktisk et lite speil i buret, som er (i han sin tro) hans bestevenn. De har gode kosestunder sammen, men kan også begynne krangle med hverandre 😂😂

jeg har for det meste plystret til han, men det vil hjelpe om jeg heller snakker??😊

• Liker 1
Skrevet

Han kan være trett, syk, ha vondt, være hormonell, ensom, deprimert, eller rett og slett bare i dårlig humør.

Det kan være at temperaturen er feil, luftfuktigheten er feil, eller bare at du eksisterer.

For 10 minutter siden hadde jeg en liten en sittende på skulderen. Han ba om kos, men da jeg koste ham ble jeg bitt (for 17.gang i dag tror jeg).

Han er i fjærfelling, klør, og er skikkelig irritabel. 

Og forresten, speil i buret er ikke bra.  De kan bli skikkelig deprimerte av å ikke få respons når de snakker/flørter/leker med kameraten i speilet.

Anonymkode: 6bd8c...22d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han har faktisk et lite speil i buret, som er (i han sin tro) hans bestevenn. De har gode kosestunder sammen, men kan også begynne krangle med hverandre 😂😂

jeg har for det meste plystret til han, men det vil hjelpe om jeg heller snakker??😊

Det vet jeg fordi jeg bare snakket til mine, prøvde aldri å plystre. 

Ha, ha det speilet var moro da. 🤣

Skrevet

Undulatfrikasse?

Anonymkode: 870ee...2e5

Skrevet

Har du forsøkt å håndmate han med ekstra gode godbiter? Prøv å finne ut hva han liker aller best (og sjekk at det faktisk er bra for undulater å spise det først!) og håndmat han med det mens du småprater med fuglen.

Anbefaler boken Undulater av Immanuel Birmelin!

Han som har skrevet den, har skrevet en utrolig god håndbok om marsvin også. Jeg leste den flere ganger før jeg skaffet meg marsvin og lærte masse! 

Kanskje organisasjonen du er fôrvert for kan betale for en slik bok til deg, eller du kjøper den selv, hvis du uansett kanskje skal stille som fostermor for flere undulater i fremtiden?

Skrevet
Million skrev (15 timer siden):

Har du forsøkt å håndmate han med ekstra gode godbiter? Prøv å finne ut hva han liker aller best (og sjekk at det faktisk er bra for undulater å spise det først!) og håndmat han med det mens du småprater med fuglen.

Anbefaler boken Undulater av Immanuel Birmelin!

Han som har skrevet den, har skrevet en utrolig god håndbok om marsvin også. Jeg leste den flere ganger før jeg skaffet meg marsvin og lærte masse! 

Kanskje organisasjonen du er fôrvert for kan betale for en slik bok til deg, eller du kjøper den selv, hvis du uansett kanskje skal stille som fostermor for flere undulater i fremtiden?

For å legge til på dette er det en ganske omfattende oversikt over trygge godbiter her: https://dyreliv.no/fugler/mat-for-undulat/ 

Det er en del ting som kan være farlig for undulater, så det er lurt å ta en sjekk på en slik liste før man gir den noe å spise utenom det vanlige fôret. 

Anonymkode: bfc4a...eca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...