Gå til innhold

Vektnedgang med Ozempic


Buffys

Anbefalte innlegg

Etter mange forsøk med lavkarbo, lavkalori og sultekurer med shakes, har jeg til slutt bedt min fastlege om medikamentell hjelp. 

Jeg håper dere har lyst å følge meg å min vei frem til målet: jeg skal bli 30 kilo lettere! 

 

Endret av Buffys
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nå gått noen uker siden jeg startet med Ozempic, og jeg skal fortelle hvordan det går nå. 
 

Men jeg vil starte med å fortelle om hvordan det begynte. Helt fra mitt første legebesøk og frem til nå. 

For det første vil jeg si at det satt langt inn å be om hjelp. Det skal i teorien, uansett hvilken metode man praktiserer, ikke være vanskelig å gå ned i vekt. Kaloriunderskudd eller lite karbohydrater, gjerne i kombinasjon med aktivitet. Det smerter å si, jeg har ikke klart det. I alle fall ikke over en lenger periode. Jeg har både kunnskap og jeg har vilje, men jeg får det ikke til. Noe av årsaken tror jeg er dårlige vaner. Jeg spiser ikke frokost, og matinntaket er ganske sparsomt gjennom dagen. Når ettermiddagen og kvelden kommer er jeg sulten og tappet for energi. Da spiser jeg mye og jeg spiser helt feil. Lover meg selv på dyrt og hellig at i morgen blir det annerledes. Noen ganger klarer jeg det, andre ikke. 
 

Uansett, det var en høy terskel å komme  seg over når jeg bestilte legetimen. Men, jeg har innsett at jeg trenger hjelp. Og jeg må gjøre noe nå, før konsekvensene av min overvekt rammer. Enten i form av sykdom eller nedsatt bevegelighet. 

Endret av Buffys
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du tok fatt i det og snakket med legen din 😊 Håper det hjelper for deg, og følger deg gjerne på reisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte så time hos fastlegen og fikk time etter en uke. Før timen hadde jeg lest meg opp på hva som finnes av medikamenter og hvordan de fungerer. Jeg hadde før timen en ganske klar mening om hva jeg ønsket og hvorfor. 
 

Men, jeg har en skikkelig god fastlege, så jeg fikk ikke resepten på det jeg ønsket den første legetimen. Blodprøver først sammen med en resept på Xenical. Han ville at jeg skulle prøve den tabletten først og frem til neste avtale som var en måned frem i tid. 
Xenical hadde jeg ikke hørt om før, så måtte hjem å lese (både Felleskatalogen og tråder i forum). Jeg hentet aldri ut de tablettene…😏 

En måned etterpå var jeg tilbake hos fastlegen. Blodprøvene var fine og det var egentlig bare å starte med noe annet. Riktig nok syntes han det var litt dumt at jeg ikke en gang prøvd Xenical. 
 

Det jeg ønsket å prøve var Ozempic. Dette er et legemiddel som brukes ved type 2 diabetes, noe jeg ikke har. Ozempic er foreløpig ikke godkjent som vektreduserende medikament, men studiene er veldig gode! 
Alternativene ville vært Mysimba (tablett) eller Saxenda. Jeg har vært fast bestemt på at medisinene som injiseres gir best effekt. 
I tillegg til at effekten av Ozempic er god, har den i mine øyner to andre fordeler. Ozempic tas en gang i uken mens Saxenda skal injiseres hver dag. Saxenda er også mye dyrere, ca 3000 kr for en måned mens Ozempic koster ca 1000 for en måneds bruk. 

22/9 satte jeg første dose Ozempic (0,25 mg). Startvekt 92,8 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startdose med Ozempic er 0,25 mg. Jeg startet som sagt 22/9 og satte sprøyten på kvelden. 
 

Den natten våknet jeg av en lett kvalme og litt ubehag i magen. Var ikke kvalm når jeg våknet på morgenen, men den kom ganske raskt tilbake. 
Den første sprøyten gav en lett kvalme de to første dagene. Ellers så merket jeg at jeg ble noe mettere mett. Kvalmen og metthetsfølelsen gav et vekttap på -1,6 kg den første uken. 
 

Veiedag: onsdager

🌸 Startvekt 22/9: 92,8 kg 

🌸 En uke, 29/9: 91,2 kg

 

Endret av Buffys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...