Gå til innhold

Er dette nær slekt? Hva er vi til hverandre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 3menning med faren. Hva blir barnet hans til meg da? Får høre vi er i familie. 

Anonymkode: 8d0ce...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Familie, ja, men det er evt ditt barn og hans barn som blir firmenninger. 

Anonymkode: 12ce5...1f1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er selvfølgelig i familie, siden du er i familie med faren hans. Men det heter ingenting - dine barn er hans firmenning...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller sagt at dere er i slekt enn at dere er i familie. 

Tremenningers barn har ingen spesiell betegnelse utover nettopp det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tremenning med en manns far? Såfall blir barnet ditt denne mannens firmenning.

altså, dersom du og denne mannen får barn sammen så blir han firmenning med sitt eget barn 😛

mine foreldre er tremenninger. Så da er jeg firmenning med meg selv egentlig.. og seks, for de er femmenninger også. 😷

Anonymkode: df04d...3d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja, jeg misforsto. Du er tremenning med en fyr, hans barn blir ingenting med deg, men firmenning med dine barn.

Anonymkode: df04d...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min fars søskenbarn diskuterte dette en gang. Hun er vokst opp med at filletante er inngiftet tante, så det kunne vi ikke bruke. Vi kom fram til at vi er hverandres nære slektning.

Det er enklere på engelsk, der kan de snakke om "third cousin once removed" og lignende, slik at man får stadfestet nøyaktig slektsavstand. Dessuten kan man på engelsk bruke "cousin" om alle slike mennininger og forsøvne menninger.

Anonymkode: 3b716...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg og min fars søskenbarn diskuterte dette en gang. Hun er vokst opp med at filletante er inngiftet tante, så det kunne vi ikke bruke. Vi kom fram til at vi er hverandres nære slektning.

Det er enklere på engelsk, der kan de snakke om "third cousin once removed" og lignende, slik at man får stadfestet nøyaktig slektsavstand. Dessuten kan man på engelsk bruke "cousin" om alle slike mennininger og forsøvne menninger.

Anonymkode: 3b716...faa

Det er nå per definisjon din filletante, da, uansett om hun er oppvokst med å bruke det om vanlig tante. Og du er hennes filleniese. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Filletante

 

Anonymkode: 9cad7...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du er tremenning med en manns far? Såfall blir barnet ditt denne mannens firmenning.

altså, dersom du og denne mannen får barn sammen så blir han firmenning med sitt eget barn 😛

mine foreldre er tremenninger. Så da er jeg firmenning med meg selv egentlig.. og seks, for de er femmenninger også. 😷

Anonymkode: df04d...3d3

Ingen kjærlighetsrelasjon heldigvis😅 Men vi er like gamle og vi gikk i samme klasse på videregående uten å vite at vi var i familie. Det rare er at jeg ser fram trekk på utseendet 

Jeg er tremenning med hans pappa ja. Som er nærmere 50. Vi er tidlig i 30årene. Det vil si at min mor og hans bestefar er søsken barn. (Innviklet) men vi kan ha like gener? 

Anonymkode: 8d0ce...15d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du er tremenning med en manns far? Såfall blir barnet ditt denne mannens firmenning.

altså, dersom du og denne mannen får barn sammen så blir han firmenning med sitt eget barn 😛

mine foreldre er tremenninger. Så da er jeg firmenning med meg selv egentlig.. og seks, for de er femmenninger også. 😷

Anonymkode: df04d...3d3

Huff, jeg er så dårlig på å sette meg inn i dette. Så meg og han jeg gikk i klasse med er ingenting til hverandre? Jeg er jo tremenning med faren. Mine barn blir hans firmenning altså? Og hans barn blir mine 4-menning? 

For å gjøre det enklere for meg selv; 

Mine fetters barn og mine barn blir 3-menninger, sant? Da blir igjen ungene dems igjen mine 4 menninger? Nei jeg har hoppet av toget allerede . 😂ts

Anonymkode: 8d0ce...15d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Huff, jeg er så dårlig på å sette meg inn i dette. Så meg og han jeg gikk i klasse med er ingenting til hverandre? Jeg er jo tremenning med faren. Mine barn blir hans firmenning altså? Og hans barn blir mine 4-menning? 

For å gjøre det enklere for meg selv; 

Mine fetters barn og mine barn blir 3-menninger, sant? Da blir igjen ungene dems igjen mine 4 menninger? Nei jeg har hoppet av toget allerede . 😂ts

Anonymkode: 8d0ce...15d

Dere er i slekt, men det er ikke noe navn på det.

Anonymkode: 5acd4...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Huff, jeg er så dårlig på å sette meg inn i dette. Så meg og han jeg gikk i klasse med er ingenting til hverandre? Jeg er jo tremenning med faren. Mine barn blir hans firmenning altså? Og hans barn blir mine 4-menning? 

For å gjøre det enklere for meg selv; 

Mine fetters barn og mine barn blir 3-menninger, sant? Da blir igjen ungene dems igjen mine 4 menninger? Nei jeg har hoppet av toget allerede . 😂ts

Anonymkode: 8d0ce...15d

Hans barn blir ikke dine 4-menninger! De blir dine barnebarns 5-menninger. Men vi regner det normalt ikke så langt ut. 
Tror «fjern slekt» dekker. Det er ikke nær slekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juniper skrev (48 minutter siden):

Hans barn blir ikke dine 4-menninger! De blir dine barnebarns 5-menninger. Men vi regner det normalt ikke så langt ut. 
Tror «fjern slekt» dekker. Det er ikke nær slekt. 

Jeg ser ikke på sønnen til min tremenning som nær slekt nei. Men hvis man blar litt lengre ut i slekta så blir jo plutselig min bestefar onkel til hans bestefar. Tror jeg. Ts

Anonymkode: 8d0ce...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huff, jeg er så dårlig på å sette meg inn i dette. Så meg og han jeg gikk i klasse med er ingenting til hverandre? Jeg er jo tremenning med faren. Mine barn blir hans firmenning altså? Og hans barn blir mine 4-menning? 

For å gjøre det enklere for meg selv; 

Mine fetters barn og mine barn blir 3-menninger, sant? Da blir igjen ungene dems igjen mine 4 menninger? Nei jeg har hoppet av toget allerede . 😂ts

Anonymkode: 8d0ce...15d

Du har det nesten riktig 😅

han blir firmenning med dine barn.

hans barn blir femmenning med dine barnebarn 😛

det er ikke «nær slekt» med det er jo noe samme gener - selv om det har blitt vannet ut på veien.

Anonymkode: df04d...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har det nesten riktig 😅

han blir firmenning med dine barn.

hans barn blir femmenning med dine barnebarn 😛

det er ikke «nær slekt» med det er jo noe samme gener - selv om det har blitt vannet ut på veien.

Anonymkode: df04d...3d3

Okei skjønner...😅 Ser at vi har noen likhetstrekk til og med. Men er nærmere familie med faren. 

Blir jeg i nær slekt med barnet til min kusine da? Det er nærmere enn hva tremenninger er? 

Anonymkode: 8d0ce...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Okei skjønner...😅 Ser at vi har noen likhetstrekk til og med. Men er nærmere familie med faren. 

Blir jeg i nær slekt med barnet til min kusine da? Det er nærmere enn hva tremenninger er? 

Anonymkode: 8d0ce...15d

Barnet til din kusine er filleniesen/nevøen din, og du er filletante. Det er nærmere enn tremenning, ja. Ditt barn blir tremenning til din filleniese/nevø. 

Anonymkode: 9cad7...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...