Gå til innhold

Hvilken herresykkel skal jeg kjøpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min ønsker seg en sykkel til jul. Vi har planer om å sykle sammen til våren. Bor på veldig fint område med mange sykkelstier.

Jeg har selv en terrengsykkel som er en del år gammel, men funker greit. 
 

setter stor pris på hjelp til en god sykkel. 

Anonymkode: 2e6cd...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen svarer, så da kommer jeg med et svar av begrenset kvalitet siden jeg ikke har kjøpt terrengsykkel på mange år. 

De mest populære terrengsyklene nå har 29 tommers hjul, men hvilket merke kan jeg ikke si. Sist jeg handlet var Shimano Deore og  Deore XT bra girutstyr.

Jeg har mest tro på en ganske lett sykkel.

Unaas er en seriøs butikk, og Orbea et seriøst merke (det finnes mye annet veldig bra). Denne kunne jeg tenkt meg: https://unaascycling.no/collections/terrengsykkel/products/alma-h-serie

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige taler i at Unaas sikkert kan hjelpe deg.

For å kunne få noe mere konkrete råd her bør du si noe om hvilken prisklasse du tenker på samt noe mer om tiltenkt bruk. Du sier sykkelstier, mener du stier i skogen slik at det er en fulldempet stisykkel du er ute etter. Eller er det mere type gang/sykkelvei dere kommer til å bruke syklen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (5 minutter siden):

Enig med forrige taler i at Unaas sikkert kan hjelpe deg.

For å kunne få noe mere konkrete råd her bør du si noe om hvilken prisklasse du tenker på samt noe mer om tiltenkt bruk. Du sier sykkelstier, mener du stier i skogen slik at det er en fulldempet stisykkel du er ute etter. Eller er det mere type gang/sykkelvei dere kommer til å bruke syklen på?

Tusen takk begge for svar. Prisklasse tenker jeg Max 20.000. Helst under 15. Vi bor rett ved skogen og kommer til å sykle en del i både skog og by. Tenkte også litt lenger turer. 

Anonymkode: 2e6cd...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (22 minutter siden):

Ingen svarer, så da kommer jeg med et svar av begrenset kvalitet siden jeg ikke har kjøpt terrengsykkel på mange årr. 

De mest populære terrengsyklene nå har 29 tommers hjul, men hvilket merke kan jeg ikke si. Sist jeg handlet var Shimano Deore og  Deore XT bra girutstyr.

Jeg har mest tro på en ganske lett sykkel.

Unaas er en seriøs butikk, og Orbea et seriøst merke (det finnes mye annet veldig bra). Denne kunne jeg tenkt meg: https://unaascycling.no/collections/terrengsykkel/products/alma-h-serie

Takk for det. Den så veldig bra ut. En ting jeg ikke forstår er størrelsene. Han har ikke syklet på mange år så den trenger ikke være fancy. 

Anonymkode: 2e6cd...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for det. Den så veldig bra ut. En ting jeg ikke forstår er størrelsene. Han har ikke syklet på mange år så den trenger ikke være fancy. 

Anonymkode: 2e6cd...573

Butikken svarer deg på størrelser. Det er lurt å snakke med dem. Størrelser kan variere litt fra merke til merke. Jeg kan tenke meg at  M er liten herrestørrelse, L er muligens 175-180 og XL Kanskje størrelse for rundt 180-190 høy.  Hvis mannen din er 183 vet ikke jeg om han skal ha L eller XL, men butikken vet det. Det har noe å si om beina , armene og overkroppene er middels proposjonerte eller om noe av dette er relativt langt eller kort. Størrelser som er littegrann feil kan tilpasses med å bytte ut styrestem.

Vesentlige nyvinninger på nye sykler visavis litt eldre modeller er at hjulene har blitt større (29" i stedet for 26") og girsystem forenklet. Man har gjerne kuttet ut giret foran og har bare ett tannhjul der. I stedet har man flere gir bak, gjerne 12 gir. 12 gir bak er mer enn nok og bedre enn 27 som man hadde før i tiden med tre tannhjul foran og 9 bak.  Nå er det skivebremser som gjelder på terrengsykler, før i tiden var felgbrems vanlig (felgbrems er ikke dårlig, men skivebrems er bedre).

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappi skrev (10 timer siden):

Enig med forrige taler i at Unaas sikkert kan hjelpe deg.

For å kunne få noe mere konkrete råd her bør du si noe om hvilken prisklasse du tenker på samt noe mer om tiltenkt bruk. Du sier sykkelstier, mener du stier i skogen slik at det er en fulldempet stisykkel du er ute etter. Eller er det mere type gang/sykkelvei dere kommer til å bruke syklen på?

Jeg gjettet på at det holder med demper foran (hardtail), siden fulldemper er mer for teknisk entusiastsykling. Fulldempet finnes i flere kategorier. De letteste er veldig universelle og er fullverdige både på stier og asfalt, mens kraftigere modeller kan brukes til mer brutal sykling utfor og på veldig dårlige stier, men de blir litt tunge i oppoverbakkene.

Problemet med fulldempet er at pris og vekt fyker i været, og da rundes veldig fort et 20 000 budsjett. Jeg synes Rocky Mountain Element er fine sykler, men det blir dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Dersom dere skal sykle både i by og landevei og skal sykle grusveier men ikke teknisk stisykling, ville jeg vurdert en grusracer framfor en terrengsykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (5 timer siden):

Dersom dere skal sykle både i by og landevei og skal sykle grusveier men ikke teknisk stisykling, ville jeg vurdert en grusracer framfor en terrengsykkel.

Jeg har kjørt mye på cyclocross som er nesten det samme som grusracer, og liker det godt på asfalt. Har syklet både den og lett fulldempet terrengsykkel på grusvei i marka og likte best terrengsykkelen der. Fetere hjul og demping føltes tryggere når det gikk ganske fort nedover. Grusracer er en fantastisk «sykle til jobben»- sykkel der man kan bruke dekk nesten like fete som på terrengsykkel , men ha litt racersykkelfølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
I Grosny skrev (1 time siden):

Jeg har kjørt mye på cyclocross som er nesten det samme som grusracer, og liker det godt på asfalt. Har syklet både den og lett fulldempet terrengsykkel på grusvei i marka og likte best terrengsykkelen der. Fetere hjul og demping føltes tryggere når det gikk ganske fort nedover. Grusracer er en fantastisk «sykle til jobben»- sykkel der man kan bruke dekk nesten like fete som på terrengsykkel , men ha litt racersykkelfølelse. 

Gode tanker og evaluering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...