Gå til innhold

Grillpanne


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Jeg har en sånn grillpanne i jern. Ser ut som en firkantet steikepanne med opphøyde streker eller hva man skal kalle det i. Den står egentlig bare i skapet og samler støv :sjenert: Har brukt den en eller to ganger, men husker bare da jeg stekte bbq kylling og alt ble fastbrent og panna var vanskelig å vaske etterpå. Så det jeg egentlig lurer på er: hva kan jeg bruke den til? :icon_question:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

steke: Biff, Koteletter, Kylling, Grønnsaker, Fisk..

..stort sett mye av det du bruker env anlig panne til..

..men egg og pannekaker er nok ikke så lurt ;)

Det sies at en grillpanne er sunnere å bruke enn en vanlig panne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også grillpanne i støpejern, og omtrent samtidig kjøpte vi en billig kokebok med kun grillpanneoppskrifter - veldig hendig. Der står omtrentlige steketider og andre tips, i tillegg til selve oppskriftene, da.

Det aller enkleste å grille er (selvsagt)... pølser. :sjenert: Vi pleier å kjøpe sånne litt ekstra gode, feks jegerwürst eller lammepølse, og ha god hjemmelaget potetmos, ovnsbakte tomater og sennep til.

Av kjøtt synes jeg særlig lam egner seg i grillpanne. Smart å teste ut nå når det er sesong for ferskt lam. For noen uker siden hadde vi feks grillede lammekoteletter med koriander, spisskummen og chili/paprikapulver. 3-4 min på hver side i varm panne. Fungerte fint med tørr krydderblanding istedet for marinade, synes jeg - mindre røyk og os. Med couscoussalat, tzatziki og sitronbåter til å presse over kjøttet, ble det en lett og delikat søndagsmiddag. :)

Vi har også grillet stykker av kalvefilet med stort hell. Dem bare saltet og pepret vi først, og så hadde vi urte/hvitløkssmør på ved servering.

Kyllingbryst kan tilberedes på samme måte - men kan med fordel etterstekes i ovn ved 180 grader i noen min. tilslutt. Man vil jo helst ha kyllingen gjennomstekt. :roll: Fint med jernpanne da, forresten - bare sett hele pannen med kylling i ovnen. ;)

Du kan også grille grønnsaker og la dem marinere i vinaigrette til en salat, enten med bare grønnsaker/urter eller som en del av couscoussalat eller pastasalat. Feks auberginer, squash, fennikel, rødløk, paprika, asparges... Legges rett i tørr panne. Vi har også begynt å grille aubergineskiver når vi lager moussaka - ekstra grillsmak, og mye mindre oljebruk.

Det vanskeligste å grille er nok fisk, men det blir saftig og smakfullt når man får det til å klaffe. Laks er ikke så dumt pga fettinnholdet (setter seg ikke så lett fast), fersk brosme fungerer også fordi den er så fast i kjøttet (breiflabb blir omtrent på samme måte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Fisk blir veldig saftig i en slik grillpanne. Smakte grillet tunfisk hjemme hos noen venner og har nå blitt helt hekta ;) Lamme-og svinekoteletter blir også bedrei grillpanna enn i en vanlig stekepanne. Den grillpanna som jeg har er ikke i støpejern, men som en vanlig stekepanne med teflon. Tror den ble kjøpt på IKEA av alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også grillpanne i støpejern, og omtrent samtidig kjøpte vi en billig kokebok med kun grillpanneoppskrifter - veldig hendig. Der står omtrentlige steketider og andre tips, i tillegg til selve oppskriftene, da.

Husker du navnet på boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du navnet på boka?

Den heter Bras i vei!, Notabene forlag.

Boka er imidlertid noen år gammel, og vi kjøpte den på salg (Mammut, kanskje? :forvirret: ), så det er ikke sikkert den er å få tak i lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den heter Bras i vei!, Notabene forlag.

Boka er imidlertid noen år gammel, og vi kjøpte den på salg (Mammut, kanskje? :forvirret: ), så det er ikke sikkert den er å få tak i lenger.

Bok funnet og bestilt! Takk, piaf. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de har den på biblioteket? Skal iallefall prøve meg der, så jeg får brukt denne panna til noe annet enn støvsamler. Var en del gode tips i denne tråden iallefall :)

Blir å prøve lammekotteletter, nå som det er mye lam i butikkene. Lagde greske lammeburgere i går, så jeg har fått overtalt sambo til at lam kan være godt :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...