Gå til innhold

Grillpanne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sånn grillpanne i jern. Ser ut som en firkantet steikepanne med opphøyde streker eller hva man skal kalle det i. Den står egentlig bare i skapet og samler støv :sjenert: Har brukt den en eller to ganger, men husker bare da jeg stekte bbq kylling og alt ble fastbrent og panna var vanskelig å vaske etterpå. Så det jeg egentlig lurer på er: hva kan jeg bruke den til? :icon_question:

Skrevet

steke: Biff, Koteletter, Kylling, Grønnsaker, Fisk..

..stort sett mye av det du bruker env anlig panne til..

..men egg og pannekaker er nok ikke så lurt ;)

Det sies at en grillpanne er sunnere å bruke enn en vanlig panne

Skrevet

Vi har også grillpanne i støpejern, og omtrent samtidig kjøpte vi en billig kokebok med kun grillpanneoppskrifter - veldig hendig. Der står omtrentlige steketider og andre tips, i tillegg til selve oppskriftene, da.

Det aller enkleste å grille er (selvsagt)... pølser. :sjenert: Vi pleier å kjøpe sånne litt ekstra gode, feks jegerwürst eller lammepølse, og ha god hjemmelaget potetmos, ovnsbakte tomater og sennep til.

Av kjøtt synes jeg særlig lam egner seg i grillpanne. Smart å teste ut nå når det er sesong for ferskt lam. For noen uker siden hadde vi feks grillede lammekoteletter med koriander, spisskummen og chili/paprikapulver. 3-4 min på hver side i varm panne. Fungerte fint med tørr krydderblanding istedet for marinade, synes jeg - mindre røyk og os. Med couscoussalat, tzatziki og sitronbåter til å presse over kjøttet, ble det en lett og delikat søndagsmiddag. :)

Vi har også grillet stykker av kalvefilet med stort hell. Dem bare saltet og pepret vi først, og så hadde vi urte/hvitløkssmør på ved servering.

Kyllingbryst kan tilberedes på samme måte - men kan med fordel etterstekes i ovn ved 180 grader i noen min. tilslutt. Man vil jo helst ha kyllingen gjennomstekt. :roll: Fint med jernpanne da, forresten - bare sett hele pannen med kylling i ovnen. ;)

Du kan også grille grønnsaker og la dem marinere i vinaigrette til en salat, enten med bare grønnsaker/urter eller som en del av couscoussalat eller pastasalat. Feks auberginer, squash, fennikel, rødløk, paprika, asparges... Legges rett i tørr panne. Vi har også begynt å grille aubergineskiver når vi lager moussaka - ekstra grillsmak, og mye mindre oljebruk.

Det vanskeligste å grille er nok fisk, men det blir saftig og smakfullt når man får det til å klaffe. Laks er ikke så dumt pga fettinnholdet (setter seg ikke så lett fast), fersk brosme fungerer også fordi den er så fast i kjøttet (breiflabb blir omtrent på samme måte).

Gjest gjesten
Skrevet

Fisk blir veldig saftig i en slik grillpanne. Smakte grillet tunfisk hjemme hos noen venner og har nå blitt helt hekta ;) Lamme-og svinekoteletter blir også bedrei grillpanna enn i en vanlig stekepanne. Den grillpanna som jeg har er ikke i støpejern, men som en vanlig stekepanne med teflon. Tror den ble kjøpt på IKEA av alle steder.

Skrevet
Vi har også grillpanne i støpejern, og omtrent samtidig kjøpte vi en billig kokebok med kun grillpanneoppskrifter - veldig hendig. Der står omtrentlige steketider og andre tips, i tillegg til selve oppskriftene, da.

Husker du navnet på boka?

Skrevet
Husker du navnet på boka?

Den heter Bras i vei!, Notabene forlag.

Boka er imidlertid noen år gammel, og vi kjøpte den på salg (Mammut, kanskje? :forvirret: ), så det er ikke sikkert den er å få tak i lenger.

Skrevet
Den heter Bras i vei!, Notabene forlag.

Boka er imidlertid noen år gammel, og vi kjøpte den på salg (Mammut, kanskje? :forvirret: ), så det er ikke sikkert den er å få tak i lenger.

Bok funnet og bestilt! Takk, piaf. :)

Skrevet
Bok funnet og bestilt! Takk, piaf.  :)

...og der fikk jeg mail om at den var utsolgt fra forlaget. :sur:

Skrevet

Kanskje de har den på biblioteket? Skal iallefall prøve meg der, så jeg får brukt denne panna til noe annet enn støvsamler. Var en del gode tips i denne tråden iallefall :)

Blir å prøve lammekotteletter, nå som det er mye lam i butikkene. Lagde greske lammeburgere i går, så jeg har fått overtalt sambo til at lam kan være godt :blunke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...