Gå til innhold

Jogging vs trappetrening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å jogge ca 1 mil 2-3 ganger i uken. Dette er i relativt lavt tempo, har en fast runde jeg pleier å ta med opp- og nedoverbakker. Jeg blir noe andpusten, men that's it. Denne uken har jeg byttet ut joggingen med 30 minutters trappegåing, 4 etasjer. Etter en slik økt er jeg andpusten og svetten renner. Det jeg lurer på er om dette er mer eller like mye effektivt som joggingen, med tanke på at jeg er "vandt" til å jogge langdistanse, mens med trappegåingen er jeg skikkelig sliten etterpå - skjelving i beina og intens svetting. 

Anonymkode: 84473...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Effektivt med tanke på hva? Maraton? God helse? Benkpress? 🤪

Kommer an på mål og kontekst 🙂 På generell basis vil jeg si at variasjon er bra og at du får pulsen slik opp tyder på at du får en treningseffekt av det 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her! Jeg bytter ut tredemølla oftere og oftere med en trappemaskin. Svetten siler. Bokstavelig talt. Husker ikke helt når jeg begynte med det.. kanskje 7-8 måneder siden? 

Startet med det fordi jeg ville bli bedre og raskere i å gå opp på fjelltopper. Men jeg har egentlig ikke inntrykk av at det har hjulpet.... Faktisk virker det som om systemet nå har lært seg at "aha - hun går i motbakker. Sett igang svetteproduksjonen". Det spiller liksom ingen rolle hvor himla kaldt det er ute - jeg svetter like fullt. Og det skjer nesten med én gang har jeg inntrykk av. Ti minutter oppover, og det pipler fram i ansiktet. 

Jeg forventet vel heller at treningen skulle gjøre at jeg kunne "løpe" opp som om det var en liten spassertur. Uten at det skulle være anstrengende i det hele tatt. 😐 Men feilen er at jeg ikke har kvantifisert noe selvsagt. Jeg kan ikke si med sikkerhet hvordan det har utviklet seg.. Går jeg raskere, evt hvor mye raskere? Hvor mye mer utholdenhet har jeg? Arbeider pumpa bedre? .. Løping på flat mark har jeg forbedret synes jeg - men det kan jo være pga løpetreningen og ikke ha noen sammenheng med motbakketrening

 

Anonymkode: c85a5...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...