Gå til innhold

Er bulldog den nye doodlen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

F. eks Dorset old tyme bulldogge, alapaha blue blood bulldog, exotic bully, olde english bulldogge? De florerer på finn og alle skryter av hvor sunne og barnevennlige de er. Ikke NKK-registrerte, men det er en mye sunnere versjon av bulldog uten at det står noe om helsestatistikk eller helsetesting. 

Personlig liker jeg bulldogger, har nesten vurdert disse før ( bortsett fra exotic selfølgelig) men jeg har blitt sykt skeptisk. Alle er blandinger fra seint på 90-tallet laget for å ligne gamle raser (selv om de skriver at de er flere hundre år gamle).

Noen som vet noe mer om helsa på disse, helsetesting, lynne og evt sykdommer? Tar gjerne mot erfaringer. Jeg liker bulldogger, men dette virker som bulldog versjonen av doodle

Anonymkode: c01e1...9cc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fyfaen, jeg googla exotic bully og det er virkelig det verste jeg har sett! Det ser jo ut som en misforma murkloss. 
synes ingen av de andre så spesielt sunne ut heller. 

Anonymkode: c1652...5ca

• Liker 1
Skrevet

Bare å google bulldog det. Det er på listen over de sykeste hunderasene fordi er fullstendig ihjelavlet med flat nese som gjør at de sliter i varmen og er utsatt for luftveisproblemer, utsatt for div leddproblemer og hjerteproblemer, foldene må vaskes og tørkes hele tiden for å unngå hudproblemer. De blir stort sett ikke eldre enn 10-11 år hvis de er så heldige å bli gamle. å hvor sunn rase kan det egentlig være når man må ta keisersnitt oftere enn de klarer å føde naturlig. 

Anonymkode: 13d8f...7a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bare å google bulldog det. Det er på listen over de sykeste hunderasene fordi er fullstendig ihjelavlet med flat nese som gjør at de sliter i varmen og er utsatt for luftveisproblemer, utsatt for div leddproblemer og hjerteproblemer, foldene må vaskes og tørkes hele tiden for å unngå hudproblemer. De blir stort sett ikke eldre enn 10-11 år hvis de er så heldige å bli gamle. å hvor sunn rase kan det egentlig være når man må ta keisersnitt oftere enn de klarer å føde naturlig. 

Anonymkode: 13d8f...7a6

Jepp, både bulldog og flere av disse nyevariantene av bulldog er på listen over de hunderasene som er dyrest å forsikre. Forsikringen er ikke 100 % representativt over hvilke raser som er de sykeste, men den gir en god indikasjon på at det er stor risiko for sykdom hos de dyreste. Spesielt de som er både dyre og små. 

Anonymkode: 8de4d...2b1

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp, både bulldog og flere av disse nyevariantene av bulldog er på listen over de hunderasene som er dyrest å forsikre. Forsikringen er ikke 100 % representativt over hvilke raser som er de sykeste, men den gir en god indikasjon på at det er stor risiko for sykdom hos de dyreste. Spesielt de som er både dyre og små. 

Anonymkode: 8de4d...2b1

Dette gjelder engelsk og fransk bulldog, som er de eneste NKK registrerte variantene vi har her i landet. Det er ikke disse TS spør om.
Man har også olde english bulldog, dorset old tyme bulldog, alapaha blue blood bulldog og amerikansk bulldog. Disse registreres ikke i NKK og regnes derfor som blandingshunder. Blandingshunder er det billigste du kan forsikre.

Når det gjelder de overnevnte rasene finnes det både seriøse og useriøse oppdrettere. Alapaha er veldig ny i Norge så den vet jeg ikke mye om, men på dorset er det mye allergi. De fleste oppdrettere er flinke til å teste HD og AD på hundene sine, men utover det tror jeg ikke det er noen helsekrav på rasen.

Helt til sist vil jeg nevne at "exotic bully" ikke er en rase, men en ekstremvariant av rasen american bully, som er ulovlig i Norge. Disse kommer hovedsakelig i variantene pocket, standard og classic men selvfølgelig er det alltid noen som skal ødelegge alt og begynner å avle i det ekstreme. Exotic, XL, XXL osv har de siste årene dukket opp og det er ren dyremishandling.

• Liker 1
Skrevet

EXCOTIC BULLY?! 

Den ser jo ut som en Pokémon!

Anonymkode: bc275...6e5

Skrevet

Hvor finner man mer info om disse, feks stambøker og helsetester gjort bakover? Etter hva jeg ser er alt sånn på lukka fb-grupper? Jeg synes dette virker sykt suspekt jeg.

Noen med kjennskap til disse hundene som har noen tips og erfaringer? 

Skrevet

Jeg skal være helt ærlig nå: 

Jeg ELSKER bulldogger. Har min 2 engelske bulle nå. Men likevel ville jeg aldri anbefalt noen å kjøpe denne rasen. 
De har helt fantastisk lynne, og en massiv personlighet - Har aldri sett noe lignende i noen annen raske. De er snille, lojale, barnevennlige, kosete, virkelig tålmodige, ekstremt sta og herlig komiske. Virkelig helt fantastiske! 

Men de sliter! Veldig! Man må regne med at det kan bli mange dyre operasjoner (en del som ikke dekkes av forsikring), lange perioder opptrening og rekovalens, mye medisiner, prøving og feiling for å finne ut hva som er galt, samt mye stell. 
I tillegg til dette er det masse «hverdags plager» De kan ikke gå ut når det er for varmt eller for kaldt. De kan ikke løpe langt og må holde et rolig tempo. De blir såre i hudfoldene, sliter med øynene og de snorker. Andre hunder sliter med å lese bulldoggens kroppsspråk, og kan derfor opptre aggressivt mot dem.  
Så jeg kan ikke hånden på hjerte si at de lever et godt liv. Det er nok ikke etisk riktig å kjøpe disse fantastiske hundene. 

Oppdretterene jobber riktig nok aktivt med å gjøre rasen friskere, og det har skjedd mye, men det tar tid. Alt for lang tid. 

BOAS testing kom først for et par år siden, seriøse oppdrettere bruker dette. Om du (eller noen andre som leser) blir å kjøpe bulldog, så sørg i det MINSTE for at foreldrene har blitt BOAS testet med godt resultat.

Anonymkode: 9df04...20d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skal være helt ærlig nå: 

Jeg ELSKER bulldogger. Har min 2 engelske bulle nå. Men likevel ville jeg aldri anbefalt noen å kjøpe denne rasen. 
De har helt fantastisk lynne, og en massiv personlighet - Har aldri sett noe lignende i noen annen raske. De er snille, lojale, barnevennlige, kosete, virkelig tålmodige, ekstremt sta og herlig komiske. Virkelig helt fantastiske! 

Men de sliter! Veldig! Man må regne med at det kan bli mange dyre operasjoner (en del som ikke dekkes av forsikring), lange perioder opptrening og rekovalens, mye medisiner, prøving og feiling for å finne ut hva som er galt, samt mye stell. 
I tillegg til dette er det masse «hverdags plager» De kan ikke gå ut når det er for varmt eller for kaldt. De kan ikke løpe langt og må holde et rolig tempo. De blir såre i hudfoldene, sliter med øynene og de snorker.
Andre hunder sliter med å lese bulldoggens kroppsspråk, og kan derfor opptre aggressivt mot dem.  
Så jeg kan ikke hånden på hjerte si at de lever et godt liv. Det er nok ikke etisk riktig å kjøpe disse fantastiske hundene. 

Anonymkode: 9df04...20d

Hvordan kan du rettferdiggjøre kjøp av bulldogger når helsestatusen tilsier at de har enormt mye plager? 

Det som er etisk her, er å la så syke dyr dø ut. Ikke avles videre på.

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor finner man mer info om disse, feks stambøker og helsetester gjort bakover? Etter hva jeg ser er alt sånn på lukka fb-grupper? Jeg synes dette virker sykt suspekt jeg.

Noen med kjennskap til disse hundene som har noen tips og erfaringer? 

Olde english bulldog har et register, men jeg vet ikke så mye om det. Du kan kontakte candyland kennel i stavanger for å høre mer, evt gå til Sverige hvor ting er litt mer på stell. http://www.soebk.se/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...