AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #1 Skrevet 9. november 2021 Har fått påvist brca1 og bør fjerne eggstokkene i løpet av et par år. Er medlem i flere grupper og forum, og ikke noe sted er det nevnt mulighet for å fryse ned egg. Jeg er ikke i en posisjon der det er aktuelt å bli gravid nå. Er det noen i samme situasjon som har frøset ned egg? Anonymkode: 3f2fe...60f
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #2 Skrevet 9. november 2021 Stor sjanse for å overføre genet videre. Så ville ikke fått egne barn Anonymkode: b1db9...2d9 1
pia mater Skrevet 9. november 2021 #3 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stor sjanse for å overføre genet videre. Så ville ikke fått egne barn Anonymkode: b1db9...2d9 Finnes muligheter for preimplantasjonsdiagnostikk for å utelukke at genet føres videre. https://www.helsedirektoratet.no/tema/bioteknologi/preimplantasjonsdiagnostikk-pgd 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #4 Skrevet 9. november 2021 Valg om barn må du ta selv. Du må nesten ta kontakt med genetisk veileder eller gynekolog du er i kontakt med angående frysing av egg. Det finnes muligheter for preimplantasjonsdiagnostikk som noen over sier. I tillegg, så må du også tenke at behandling og forskning angående bryst og eggstokkreft utvikler seg hele tiden, og skulle du få barn som har arvet genfeilen, er det mange tiår til hun (om det blir jente) er i risokosonen for å få noen av kreftformene. For bare noen tiår siden var brystkreft en dødsdom, men nå overlever de fleste. Hvem vet hvordan behandling av dette vil være om 30, 40, 50 år? En ting som er sikkert er at det den ikke vil bli dårligere. Anonymkode: 6df34...678 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #5 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stor sjanse for å overføre genet videre. Så ville ikke fått egne barn Anonymkode: b1db9...2d9 Er 50 % sjanse for at genet føres videre. Ikke på noe tidspunkt har jeg fått beskjed fra legene jeg har truffet til nå at man ikke bør få barn. Tvert i mot sier de at dersom jeg vil ha barn bør jeg ikke vente. I ærlighetens lys skal jeg innrømme at jeg ble litt hårsår av denne kommentaren, men jeg har tidligere tenkt det samme om de som har arvelig øyesykdommer som fører til blindhet, så jeg bare tar meg en bolle. TS Anonymkode: 3f2fe...60f 2
Emma89 Skrevet 10. november 2021 #6 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er 50 % sjanse for at genet føres videre. Ikke på noe tidspunkt har jeg fått beskjed fra legene jeg har truffet til nå at man ikke bør få barn. Tvert i mot sier de at dersom jeg vil ha barn bør jeg ikke vente. I ærlighetens lys skal jeg innrømme at jeg ble litt hårsår av denne kommentaren, men jeg har tidligere tenkt det samme om de som har arvelig øyesykdommer som fører til blindhet, så jeg bare tar meg en bolle. TS Anonymkode: 3f2fe...60f Hei! Hvis du finner ut at du vil bli gravid nå, kan de ta ut egg fra deg, og befrukte det og deretter genteste, og sette inn det som er friskt 👍👏 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå