Gå til innhold

Barneautisme

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Høytfungerende er en annen diagnose enn infantil (barne-)autisme.

Anonymkode: b90e6...321

Ja, det vil jeg jo tro.

Men jeg leste ikke noe sted at TS skrev infantil?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Per definisjon ikke 🙂

Anonymkode: b90e6...321

Ifølge BUP i Oslo, Ullevål sykehus, helsestasjon og legene vi har vært hos kan man jo absolutt det jo.

Men om man stadig forbedrer trekkene kan jo diagnosen for noen frafalle. Statistisk er ikke det mange. 

Anonymkode: a34cb...b20

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn begynte å si noen ord ved 4-års alder. Han var veldig glad i barnesanger, så vi sang mye sammen. Han lærte seg da strofer fra sangene og brukte til dels disse for å kommunisere. Det virker som det er vanskelig for han å komme på ordene selv eller forme setningene, så han lærer seg setninger fra bøker eller tv-serier utenat og bruker dem når han prater, det er vel dette som kalles ekkolali. Han er nå 14 år og har fått et ganske godt ordforråd, men det er ikke på nivå med normaltfungerende 14-åringer. Sønnen min er psykisk utviklingshemmet i tillegg til at han har barneautisme. 

Det har gått gradvis fremover med språkutviklingen, men det har også krevd mye jobbing av oss foreldre og fagfolk for å få det til. Ting må repeteres veldig mange ganger og kunnskapen må hele tiden vedlikeholdes. Da han var mindre brukte vi også tegn-til-tale og bildekommunikasjon som støtte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...