AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Hva slags slektsforhold blir valpene om: Valp 1: Mormor er den samme hunden som Valp 2: Farmor er den samme hunden som den over. Ene valpens mormor er den samme som den andre valpens farmor. Hva kalles da disse valpene i slekt da? Vanskelig å forklare hva jeg mente. Anonymkode: 82383...789
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Hæ? Er ei tispe mormor til den ene valpen og farmor til den andre? Søskenbarn? Søskenvalper... 😬 Anonymkode: b3efa...c91
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Mente: Ene valpens mormor er akkurat den samme Hunden som den andre valpens farmor. Anonymkode: 82383...789
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Er de da kusiner/fettere? Anonymkode: 82383...789
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er de da kusiner/fettere? Anonymkode: 82383...789 Jeg tror ikke det men er usikker bare. Anonymkode: 82383...789
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 De blir vel søskenbarn da. Min mormor er jo farmor til mitt søskenbarn. Anonymkode: 669e3...76e 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 Søskenbarn og kusine/fetter er vel det samme? Anonymkode: b3efa...c91 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Søskenbarn og kusine/fetter er vel det samme? Anonymkode: b3efa...c91 Det jeg trodde også. Blir valpene da fetter/kusiner da? Anonymkode: 82383...789
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 innavl uansett. Anonymkode: 5e68b...9fa 3
Myrmica Skrevet 9. november 2021 #10 Skrevet 9. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): innavl uansett. Anonymkode: 5e68b...9fa Kun om disse valpene senere skal parres med hverandre, men det står det da ingen ting om? Moren til den ene valpen og faren til den andre valpen er halvsøsken. Endret 9. november 2021 av Myrmica 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #11 Skrevet 9. november 2021 Dette er innavl. Nå vet ikke jeg hvilken rase du har, men på mine to raser får man ikke registrert kull etter sånne foreldre da innavlsgraden er for høy. Anonymkode: c63c1...f14
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er innavl. Nå vet ikke jeg hvilken rase du har, men på mine to raser får man ikke registrert kull etter sånne foreldre da innavlsgraden er for høy. Anonymkode: c63c1...f14 Jeg skjønner ikke hvorfor flere trekker konklusjonen om innavl her. "Ene valpens mormor er den samme som den andre valpens farmor". Når det skrives slik går jeg ut i fra at valpene er fra ulike kull. De har en felles besteforelder. Men det har jo alle hunder hvor en tispe har fått mer enn ett kull, valpene fra ulike kull er ikke innavlet fordiom. Anonymkode: f5774...c74 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke hvorfor flere trekker konklusjonen om innavl her. "Ene valpens mormor er den samme som den andre valpens farmor". Når det skrives slik går jeg ut i fra at valpene er fra ulike kull. De har en felles besteforelder. Men det har jo alle hunder hvor en tispe har fått mer enn ett kull, valpene fra ulike kull er ikke innavlet fordiom. Anonymkode: f5774...c74 Det stemmer jo overhodet ikke, alle mine hunder har en innavlsgrad på 0. Dersom hunder har felles besteforeldre er de i slekt og skal ikke parres. Du kan jo tenke deg selv når mormoren din også er farmoren din. Anonymkode: c63c1...f14 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #14 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det stemmer jo overhodet ikke, alle mine hunder har en innavlsgrad på 0. Dersom hunder har felles besteforeldre er de i slekt og skal ikke parres. Du kan jo tenke deg selv når mormoren din også er farmoren din. Anonymkode: c63c1...f14 Hvor skriver ts at disse skal brukes i avl? Ts lurer på hvilket slektskap de to valpene har. Hundene mine er søskenbarn, innavlsgraden er 0. Og siden de ikke skal parres med hverandre er det ikke innavl, men slektskapet deres er likefullt søskenbarn. Anonymkode: 6e9dd...4a4 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #15 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det stemmer jo overhodet ikke, alle mine hunder har en innavlsgrad på 0. Dersom hunder har felles besteforeldre er de i slekt og skal ikke parres. Du kan jo tenke deg selv når mormoren din også er farmoren din. Anonymkode: c63c1...f14 Jeg har også en innavlsgrad på 0. Jeg har felles besteforeldre med mine søskenbarn, vi er jo i slekt. Samme slektsskap som valpene det er snakk om her. Hvor står det at de skal parres? Ingen steder. Altså ikke noe snakk om innavl. Anonymkode: f5774...c74 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #16 Skrevet 9. november 2021 At valpene har samme hund som mormor/farmor er uvesentlig for slektskapsforholdet her, sånn egentlig. De vil være søskenbarn, fordi foreldrene deres er søsken/halvsøsken. Dette er jo helt vanlig blant folk også, om en har barneflokk med både gutter og jenter. Innavl har ingenting med saken å gjøre. En bestemor som får en sønn og en datter vil være farmor til sønnens barn, og mormor til datterens barn. Barna vil være søskenbarn/fetter/kusine. Anonymkode: e57a9...b47
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå