Gå til innhold

Dere som har hatt privatist eksamen i samfunnsfag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal ha samfunnsfag eksamen om en liten stund, og lurer på hvordan det er. Må jeg ha en powerpoint presentasjon først, eller er det bare sånn at man sitter og snakker, også stiller sensor spørsmål? Kan det hende jeg trekker et spesielt kapittel som jeg må snakke om, eller får man mindre temaer som for eksempel EU?

Anonymkode: 07109...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor sender du ikke en mail til eksamenskontoret du er meldt opp ved? Altså jeg skulle gjerne ha besvart spørsmålet ditt, men det er 15 år siden jeg hadde min eksamen så informasjonen kan være utdatert. Vi hadde i allefall en PP presentasjon etterfulgt av oppfølgingsspørsmål. 

Anonymkode: 9300b...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde privatisteksamen i historie hadde sensor på seg damehatt. Det var sinnsykt kleint. Han hadde masse skjegg og skjorte, men damehatt på toppen. Spurte om hva jeg syns om hatten etter at jeg hadde svart på alle spørsmålene, og da sa jeg at den var fin, og han bare «fin? Det er den peneste hatten jeg har. Alle elsker den hatten», og jeg sa at den var veldig pen, men ikke en 10/10 liksom. Fikk 4. Jeg prompa en lang silencer mens jeg gikk ut døra der. Håper den stinka dritt

Anonymkode: 25b2b...724

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg hadde samfunnsfagseksamen i går. Du skal ikke ha noen powerpoint-presentasjon, du sitter på en stol og snakker. Du får en forberedt del som du trekker, og får 30 min på å forberede besvarelse av 1-3 spørsmål. Du skal snakke i ca. 10 min i denne delen. Oppgavene kan være veldig generelle, eller mer konkrete. Du får nok ikke i oppgave å snakke om et helt kapittel, men aldri si aldri. Jeg fikk to oppgaver: 

1) Gi kort rede for ulike kanaler man kan bruke for å påvirke politisk.

2) Velg to politiske partier. Vis hvordan de passer inn i det norske partilandskapet, og diskuter noen viktige saker hvor de har ulike syn. 

Når du har presentert forberedt del kommer den uforberedte delen (5-10 min), hvor sensor kan stille spøsmål fra hele pensum. Her kommer noen typiske spørsmål: 

Hva er sosialisering?

Gjør rede for sosialiseringsprosessen.

Definer og diskuter begrepet kultur.

Hvordan kan man møte andre kulturer?

Hva er kriminalitet?

Hva er årsaker til og tiltak mot kriminalitet?

Hva er parlamentarisme? 

Hva er velferdsstaten (definisjon og mål) – hvordan finansieres den- hvilke ytelser og tjenester får vi?

Hvilke utfordringer står velferdsstaten overfor?

Hvordan kan vi påvirke politiske beslutninger

Hva er arbeidsledighet?

Hva er årsaker til og tiltak mot arbeidsledighet?

Hva er økonomisk, politisk, kulturell globalisering?

Hva slags konsekvenser har globalisering?

Hva er FN?

Hva er de viktigste organene i FN?

Hva er EUs mål og virkemidler?

Hvilke er de viktigste organene i EU?

Hva er EØS? Hva er Norges fordeler og ulemper i EØS-samarbeidet?

Hvis du sikter på toppkarakter ville jeg forberedt gode svar på typiske eksamensoppgaver og sensorspørsmål på forhånd. Masse lykke til:)

Endret av Ryddefreaken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor sender du ikke en mail til eksamenskontoret du er meldt opp ved? Altså jeg skulle gjerne ha besvart spørsmålet ditt, men det er 15 år siden jeg hadde min eksamen så informasjonen kan være utdatert. Vi hadde i allefall en PP presentasjon etterfulgt av oppfølgingsspørsmål. 

Anonymkode: 9300b...f7d

Sendte mail dit, men fikk ikke noe ordentlig svar, derfor ville jeg prøve her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddefreaken skrev (17 timer siden):

Hei! Jeg hadde samfunnsfagseksamen i går. Du skal ikke ha noen powerpoint-presentasjon, du sitter på en stol og snakker. Du får en forberedt del som du trekker, og får 30 min på å forberede besvarelse av 1-3 spørsmål. Du skal snakke i ca. 10 min i denne delen. Oppgavene kan være veldig generelle, eller mer konkrete. Du får nok ikke i oppgave å snakke om et helt kapittel, men aldri si aldri. Jeg fikk to oppgaver: 

1) Gi kort rede for ulike kanaler man kan bruke for å påvirke politisk.

2) Velg to politiske partier. Vis hvordan de passer inn i det norske partilandskapet, og diskuter noen viktige saker hvor de har ulike syn. 

Når du har presentert forberedt del kommer den uforberedte delen (5-10 min), hvor sensor kan stille spøsmål fra hele pensum. Her kommer noen typiske spørsmål: 

Hva er sosialisering?

Gjør rede for sosialiseringsprosessen.

Definer og diskuter begrepet kultur.

Hvordan kan man møte andre kulturer?

Hva er kriminalitet?

Hva er årsaker til og tiltak mot kriminalitet?

Hva er parlamentarisme? 

Hva er velferdsstaten (definisjon og mål) – hvordan finansieres den- hvilke ytelser og tjenester får vi?

Hvilke utfordringer står velferdsstaten overfor?

Hvordan kan vi påvirke politiske beslutninger

Hva er arbeidsledighet?

Hva er årsaker til og tiltak mot arbeidsledighet?

Hva er økonomisk, politisk, kulturell globalisering?

Hva slags konsekvenser har globalisering?

Hva er FN?

Hva er de viktigste organene i FN?

Hva er EUs mål og virkemidler?

Hvilke er de viktigste organene i EU?

Hva er EØS? Hva er Norges fordeler og ulemper i EØS-samarbeidet?

Hvis du sikter på toppkarakter ville jeg forberedt gode svar på typiske eksamensoppgaver og sensorspørsmål på forhånd. Masse lykke til:)

Tusen takk for svar! Er alle hjelpemiddel tillatt på forberedelsesdelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar! Er alle hjelpemiddel tillatt på forberedelsesdelen?

Ja, men selv har jeg opplevd FLERE ganger at det står "alt er tillatt" også når jeg kommer inn får jeg vite at internett fks ikke er lov...🤦‍♀️

Så selv ville jeg passet på å ha det viktigste på papir, bare i tilfelle. Men, du har ikke god tid, så pass på å ha orden så du ikke bruker 5 minutter på å lete etter ting. Gjerne bruk post it notater/marker sider i bøker osv så du kan lett finne frem.

Anonymkode: d351d...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...