AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Skrevet 7. november 2021 Har ved 2 anledninger fått påvist høyt blodtrykk hos fastlegen min. Fikk send hjem et blodtrykksapparat slik at jeg skal følge med selv over en gitt periode. Blodtrykket varierer veldig i løpet av dagen, fra det jeg vil kalle fra helt normalt til at det er ganske så høyt. Hva er deres erfaringer rundt dette? Dersom man får påvist høy blodtrykk? Er det konstant høyt? Håper jo blodtrykket er mest et resultatet av «hvit frakk» og legekontoret som virker inn. Anonymkode: cc008...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 Jeg hadde en 24-timers måling og den viste et snitt som var så høyt at det måtte medisineres. Jeg trodde etter noe tid at det hadde bedret seg og prøvde å slutte med medisiner, men har nå forsonet meg med at jeg må gå på medisiner, sikkert resten av livet. Bedre enn å dø tidlig av hjerteinfarkt eller hjerneslag. Anonymkode: c8885...2a7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #3 Skrevet 7. november 2021 Aldri hatt en slik måler med meg. Alltid hatt litt høyere blodtrykk men så kom det fram da jeg fikk hjerneblødning at jeg har en aneurisme som ligger å blør tidvis så det er nok hovedforklaringen. Endte opp med blodtrykktabletter etter blødningen og den har sånn noenlunde kontroll på trykket. Anonymkode: 3177d...114
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #4 Skrevet 7. november 2021 Takk for svar, dere! Så da er det gjerne mer gjennomsnittet av blodtrykket som blir tatt utgangspunkt i da. For det er svært sjelden jeg får så høyt blodtrykk som jeg har hos legen når jeg måler hjemme. Anonymkode: cc008...9a3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #5 Skrevet 7. november 2021 Litt rart at legen ikke har satt deg på døgnmåling. Blodtrykket vil endre seg hele dagen. For å måle reelt blodtrykk skal du finne fra apparatet, ha det ved siden av deg i sofaen og så sitte rolig i 20 minutter før du måler. Men hvis du er redd for at det er høyt kan blodtrykket øke, hvis du stresser med å feste mansjetten kan det øke, hvis du får en ubehagelig telefon like før du måler kan det øke, osv. Døgnmåling gir et mer reelt bilde av blodtrykket. Anonymkode: 6efbf...ec4
I Grosny Skrevet 7. november 2021 #6 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for svar, dere! Så da er det gjerne mer gjennomsnittet av blodtrykket som blir tatt utgangspunkt i da. For det er svært sjelden jeg får så høyt blodtrykk som jeg har hos legen når jeg måler hjemme. Anonymkode: cc008...9a3 Jeg ville heller gått ut fra lave målinger. Stressede legekontormålinger kan du overse.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #7 Skrevet 7. november 2021 Lett å bruke blodtrykksmåler som festes på håndleddet. Men vet ikke om den er like nøyaktig. Anonymkode: 99f3c...623
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #8 Skrevet 7. november 2021 Da ber du fastlegen om å få en 24-timers måler, som måler blodtrykket gjennom hele døgnet. Får man påvist høyt blodtrykk, er det fordi gjennomsnittskurven er forhøyet. Dette er viktig å finne ut av, dersom man har forhøyet blodtrykk trenger man medisiner. Som alle skjønner er høyt blodtrykk over tid er skadelig. Anonymkode: 43828...dc6 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå