AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Skrevet 7. november 2021 Vi begge har krav på foreldrepenger, men far tjener mye mer enn meg. Jeg jobber 50 % og har ikke fast kontrakt. Far tjener ca 980.000 i året. Jeg lurer da på om det er mulig at far tar ut 100% pappaperm? Jeg har fleksitid på jobben min og kan jobbe litt som jeg vil så lenge jeg jobber 4 timer per dag. Tenker da at jeg tar morningene sånn i forhold til amming og diverse, gå på jobb 14.00 tiden. Er dette mulig?? Anonymkode: cc630...51d
Mrs Robinson Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 Hvordan tenker du løse amming fra 14-18? Mor må ts ut sin kvote, kan ikke overføres til far (eller omvendt) Se heller på mulighet for gradert permisjon på begge to
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #3 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi begge har krav på foreldrepenger, men far tjener mye mer enn meg. Jeg jobber 50 % og har ikke fast kontrakt. Far tjener ca 980.000 i året. Jeg lurer da på om det er mulig at far tar ut 100% pappaperm? Jeg har fleksitid på jobben min og kan jobbe litt som jeg vil så lenge jeg jobber 4 timer per dag. Tenker da at jeg tar morningene sånn i forhold til amming og diverse, gå på jobb 14.00 tiden. Er dette mulig?? Anonymkode: cc630...51d Dere har hver deres kvote. Fellesperioden kan dere begge ta ut, men det er aktivitetskrav til deg om far tar ut. Dersom du bare jobber 50 prosent og du vil at far skal bruke av fellesperioden er det derfor lurt at dere begge tar ut 50 prosent mot eget arbeid. Dersom du jobber 50 prosent og ikke skal ta ut, vil far kun få 50 prosent utbetaling, så det taper dere på. Anonymkode: b70c6...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #4 Skrevet 7. november 2021 Hvis far tar 100% permisjon (utenom mors, det går ikke uten veldig god grunn) så taper dere omtrent 300k på det, med mindre arbeidsgiver vilkig betaler mellomlegget. Nav betaler bare ut 6g, ca 650k. Anonymkode: 2cf50...945 2
Gjest wify90 Skrevet 7. november 2021 #5 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis far tar 100% permisjon (utenom mors, det går ikke uten veldig god grunn) så taper dere omtrent 300k på det, med mindre arbeidsgiver vilkig betaler mellomlegget. Nav betaler bare ut 6g, ca 650k. Anonymkode: 2cf50...945 Oi det var jeg ikke klar over. Takk for info!
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 Har han en så godt betalt jobb så er det nok sannsynlig at arbeidsgiver betaler ham lønn i permisjonen, de fleste større firmaer gjør dette etter hva jeg har skjønt. Det kan han kjapt sjekke i personalhåndboken sin. Unntaket er kanskje om mye av lønnen hans består av overtid og bonus og sånt, det får han kanskje ikke under permisjon. HR-avdelingen hans bør kunne gi ham god info om dette Ellers må dere bare tenke på at mors kvote ikke kan overføres far uten gode grunner (som helse). Men han kan ta sin egen kvote når som helst etter de første 7 (eller 6?) ukene + hele fellesperioden, men da med aktivitetskrav til deg. Du er jo i jobb men som andre her sier om du bare jobber 50% kan det hende det ikke dekker kravet, det ville jeg hørt med NAV om Det er også lov å fordele slik at man har gradert permisjon, feks du 50% og han 50%, test litt i navs kalkulator for å se hvordan det funker, kan hende det lønner seg for dere pga aktivitetskravet til deg i fellesukene. Anonymkode: 1dff1...a23
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 Ser jeg var litt uklar det er kun i fellesperioden det er aktivitetskrav til mor om far tar de ukene. Farskvoten får han uannsett. Anonymkode: 1dff1...a23
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Dere har hver deres kvote. Fellesperioden kan dere begge ta ut, men det er aktivitetskrav til deg om far tar ut. Dersom du bare jobber 50 prosent og du vil at far skal bruke av fellesperioden er det derfor lurt at dere begge tar ut 50 prosent mot eget arbeid. Dersom du jobber 50 prosent og ikke skal ta ut, vil far kun få 50 prosent utbetaling, så det taper dere på. Anonymkode: b70c6...7bb Det er litt feil, hvis far tar ut hele fellesperioden etter at mor har tatt sin del, er det ikke aktivitetsplikt for moren. Anonymkode: b551c...f00
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er litt feil, hvis far tar ut hele fellesperioden etter at mor har tatt sin del, er det ikke aktivitetsplikt for moren. Anonymkode: b551c...f00 Jo, det er det. Anonymkode: 65037...988
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er litt feil, hvis far tar ut hele fellesperioden etter at mor har tatt sin del, er det ikke aktivitetsplikt for moren. Anonymkode: b551c...f00 Jo. Anonymkode: 2cf50...945
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 Hvis mor kun jobber 50% så får far kun 50% permisjon/lønn i fellesperioden. Det lønner seg derfor ikke for far å ta noe av fellesperioden. Anonymkode: c5d0c...1ec
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #12 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er litt feil, hvis far tar ut hele fellesperioden etter at mor har tatt sin del, er det ikke aktivitetsplikt for moren. Anonymkode: b551c...f00 Jo, det er aktivitetskrav til moren om far tar ut fellesperioden. Det er ikke aktivitetsplikt for mor når far utsetter fellersperioden, men det er aktivitetsplikt når han tar den ut. Motsatt er det ikke aktivitetsplikt. Mor kan ta ut fellesperiode uten altivitetsplikt for far. Anonymkode: b70c6...7bb
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #13 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis mor kun jobber 50% så får far kun 50% permisjon/lønn i fellesperioden. Det lønner seg derfor ikke for far å ta noe av fellesperioden. Anonymkode: c5d0c...1ec Dette var litt misvisende. Far får ikke 50% lønn, han får 80/100% (eller inntill 6g) utbetalt når han har permisjon. Han får dog ikke mer permisjon enn tilsvarende mors stillingsprosent. Anonymkode: 2cf50...945
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #14 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette var litt misvisende. Far får ikke 50% lønn, han får 80/100% (eller inntill 6g) utbetalt når han har permisjon. Han får dog ikke mer permisjon enn tilsvarende mors stillingsprosent. Anonymkode: 2cf50...945 Ja, ser den kan tolkes feil, men ved 50% permisjon får far halvparten av den lønnen han ville fått enn hvis mor hadde hatt 100% stilling. Ellers er det dårlig med likestilling i foreldrepermisjon når far er prisgitt mor sin stillingsprosent for å kunne få fullt utbytte av fellesperioden. Skulle ønske vi hadde kommet lengre enn som så i 2021. Anonymkode: c5d0c...1ec
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #15 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, ser den kan tolkes feil, men ved 50% permisjon får far halvparten av den lønnen han ville fått enn hvis mor hadde hatt 100% stilling. Ellers er det dårlig med likestilling i foreldrepermisjon når far er prisgitt mor sin stillingsprosent for å kunne få fullt utbytte av fellesperioden. Skulle ønske vi hadde kommet lengre enn som så i 2021. Anonymkode: c5d0c...1ec Men han jobber jo de resterende 50% som han ikke får permisjon, så han får jo ikke mindre lønn 😅 Ellers enig i en merkelig regel. Jeg er helt for tredelt permisjon for all del, men det må gå alle veier tenker jeg. Anonymkode: 2cf50...945
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #16 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men han jobber jo de resterende 50% som han ikke får permisjon, så han får jo ikke mindre lønn 😅 Ellers enig i en merkelig regel. Jeg er helt for tredelt permisjon for all del, men det må gå alle veier tenker jeg. Anonymkode: 2cf50...945 Ja, han får ikke mindre i lønn, men han får jo bare halvparten så mye tid med barnet og det er jo helt på trynet. De kan ikke kalle det fellesperiode når det er mor som avgjør hvordan den faktisk kan brukes. Anonymkode: c5d0c...1ec
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #17 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, han får ikke mindre i lønn, men han får jo bare halvparten så mye tid med barnet og det er jo helt på trynet. De kan ikke kalle det fellesperiode når det er mor som avgjør hvordan den faktisk kan brukes. Anonymkode: c5d0c...1ec Han får like mye tid, den må bare dras ut over en lengre periode. Anonymkode: 2cf50...945
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #18 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han får like mye tid, den må bare dras ut over en lengre periode. Anonymkode: 2cf50...945 Han får ikke like mye tid om mor ikke fyller aktivitetskravet fullt ut. Om mor bare jobber 50 prosent, får far bare 50 prosent, men det løper fulle stønadsdager. Det er derfor lurt at både mor og far tar ut permisjon samtidig dersom mor ikke jobber nok til at far får fullt utbytte. Mor må jobbe minst 75 prosent for at far skal få full fellesperiode. Anonymkode: b70c6...7bb
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #19 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han får ikke like mye tid om mor ikke fyller aktivitetskravet fullt ut. Om mor bare jobber 50 prosent, får far bare 50 prosent, men det løper fulle stønadsdager. Det er derfor lurt at både mor og far tar ut permisjon samtidig dersom mor ikke jobber nok til at far får fullt utbytte. Mor må jobbe minst 75 prosent for at far skal få full fellesperiode. Anonymkode: b70c6...7bb Jasså, det visste jeg ikke! Tullete, som sagt! Anonymkode: 2cf50...945
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #20 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 17.10): Vi begge har krav på foreldrepenger, men far tjener mye mer enn meg. Jeg jobber 50 % og har ikke fast kontrakt. Far tjener ca 980.000 i året. Jeg lurer da på om det er mulig at far tar ut 100% pappaperm? Jeg har fleksitid på jobben min og kan jobbe litt som jeg vil så lenge jeg jobber 4 timer per dag. Tenker da at jeg tar morningene sånn i forhold til amming og diverse, gå på jobb 14.00 tiden. Er dette mulig?? Anonymkode: cc630...51d Lovdata - foreldrepenger se bilde fra link Grunnbeløpet i folketrygden Grunnbeløpet (G) per 1. mai 2021 er kr 106 399. Det betyr at 6G som er maksimum er 106.399,- x 6 = 638.394kr. Hans vanlige lønn er ca 980.000kr dvs han taper 341.606kr (ei vanlig årslønn) Han vil jo likevel tape i de ukene han har fedrekvoten da for selv om han får 100% så blir det utfra maksgrensa. Hvis du velger 100% utbetaling får han maks av det han kan få i sine uker også og har da 15uker som er låst til ham. Hvis du velger 80% får han 80% av maks av det han kan få på sine uker og det blir da hele 19uker med tap.... Hvis han skal ta fra fellesperioden i tillegg så taper dere enda mer.. Anonymkode: 11418...763
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå