AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Skrevet 7. november 2021 Hei. I sommer fikk vi en kattunge, etter ei ukes tid la vi merke til at kattungen sugde på puppene til tispa vår som er 11 måneder. Fikk katten til å slutte men de holdt stadig vekk på, vi endte opp med å gi katten videre etter en ukes tid. Nå har det gått noen måneder og tispa vår går rundt å sutrer hele tiden og det lukter en spesiell lukt av henne, en litt sånn jern lukt. Har 2 ganger sett at det har lekket litt av henne også, det har en sånn gul/blank væske. Jeg aner ikke om det har en sammenheng men… Vi er på Hundelek en dag i uken ca og når vi var der i dag så ble hun overfalt av hannhunder som bare skulle Jokke. Skal ringe dyrlegen og få en sjekk på mandag men er litt bekymret 😳 Anonymkode: 60d29...afc
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 Når hadde hun sist løpetid? Anonymkode: f16e3...90c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #3 Skrevet 7. november 2021 En del tisper får innbildt drektighet en viss tid etter siste løpetid, og da kan de produsere melk og samler leker som de legger i sengen sin som "valper". Men jeg visste ikke at det kunne lukte av dem. Jeg ville fått veterinæren til å undersøke hunden grundig. En annen ting som tisper kan rammes av, er nemlig livmorbetennelse. Den kan være dødelig om den går ubehandlet, og den lukter vondt, fordi det er puss og slikt som samler seg i livmoren. Det kan også lekke ut noe bak. Anonymkode: 03b1e...c29
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #4 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når hadde hun sist løpetid? Anonymkode: f16e3...90c Hun hadde første løpetid juli-august. Anonymkode: 60d29...afc
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #5 Skrevet 7. november 2021 Ta med vofsen til veterinær. Å hvorfor omplasserte dere pus etter bare en uke? Anonymkode: efb65...62c 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #6 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta med vofsen til veterinær. Å hvorfor omplasserte dere pus etter bare en uke? Anonymkode: efb65...62c Som jeg har skrevet over så skal jeg det i morgen, men jeg er bekymret for henne og lurte på om noen andre hadde vært borti noe sånt… Vi ga pusen bort til naboen da han suttet på puppene til hunden konstant og hun lot han gjøre det.. Anonymkode: 60d29...afc
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #7 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En del tisper får innbildt drektighet en viss tid etter siste løpetid, og da kan de produsere melk og samler leker som de legger i sengen sin som "valper". Men jeg visste ikke at det kunne lukte av dem. Jeg ville fått veterinæren til å undersøke hunden grundig. En annen ting som tisper kan rammes av, er nemlig livmorbetennelse. Den kan være dødelig om den går ubehandlet, og den lukter vondt, fordi det er puss og slikt som samler seg i livmoren. Det kan også lekke ut noe bak. Anonymkode: 03b1e...c29 Okei, takk for svar!☺️ Samboer lukter ikke noe av henne, det er bare meg.. Jeg skal ringe veterinæren så fort de åpner i morgen, krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig. Anonymkode: 60d29...afc
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #8 Skrevet 7. november 2021 Kan hun være i gang med en ny løpetid siden hannhundene var så interessert? Eller så kan hun ha innbilt svangerskap. Har du kjent på jurene? Virker de hovne, varme og/eller harde? Da kan det være jurbetennelse. Livmorbetennelse rammer vanligvis eldre tisper, men kan også ramme unge tisper en sjelden gang. Det er dødelig om de ikke får behandling. Vanlige symptomer er økt drikkelyst og urinering, og etterhvert nedsatt allmenntilstand. Brekninger og diaré, økt hjerterytme etc er også symptomer som kan oppstå. Blir allmenntilstanden hennes drastisk redusert i løpet av dagen/natten, så bør du ta henne med til dyrlege asap. Om allmenntilstanden virker grei, så kan du vente til i morgen. Anonymkode: f16e3...90c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #9 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan hun være i gang med en ny løpetid siden hannhundene var så interessert? Eller så kan hun ha innbilt svangerskap. Har du kjent på jurene? Virker de hovne, varme og/eller harde? Da kan det være jurbetennelse. Livmorbetennelse rammer vanligvis eldre tisper, men kan også ramme unge tisper en sjelden gang. Det er dødelig om de ikke får behandling. Vanlige symptomer er økt drikkelyst og urinering, og etterhvert nedsatt allmenntilstand. Brekninger og diaré, økt hjerterytme etc er også symptomer som kan oppstå. Blir allmenntilstanden hennes drastisk redusert i løpet av dagen/natten, så bør du ta henne med til dyrlege asap. Om allmenntilstanden virker grei, så kan du vente til i morgen. Anonymkode: f16e3...90c Allmenntilstanden hennes er helt normal, hun spiser og drikker normalt. Jurene hennes er normale de også. Kan de få løpetid igjen så fort? Som skrevet over så hadde hun løpetid i månedsskifte juli-august, sin aller første løpetid. Anonymkode: 60d29...afc
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #10 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Allmenntilstanden hennes er helt normal, hun spiser og drikker normalt. Jurene hennes er normale de også. Kan de få løpetid igjen så fort? Som skrevet over så hadde hun løpetid i månedsskifte juli-august, sin aller første løpetid. Anonymkode: 60d29...afc Det kan skje, ja. Noen har oftere løpetid enn andre, og det kan også være litt uregelmessig i starten. Men en tur til dyrlegen er lurt uansett, så man kan utelukke andre årsaker Anonymkode: f16e3...90c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå