Gå til innhold

Hvordan tilvenne barn og far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er knappe 3 mnd nå og har aldri bodd med sin egen far. (Far fant ut i svangerskapet at han bare ville ha barnet på deltid) Nå fullammes babyen og far møter babyen på trilletur ca 2 ganger i uka. Da triller han alene, da vi overhode ikke kan føre en normal samtale sammen. Far skriker og kjefter, det orker ikke jeg. Derfor blir det trilleturer i omerådet der jeg bor så lenge barnet fullammes.

Far ser veldig frem til barnet begynner med grøt og mat på glass (4 mnd alder) Da skal ha ha 50/50, til tross for at jeg fullammer. Denne ordningen kommer jeg ikke til å gå med på før barnet er mye større. Det er stort sett dette vi krangler om.

Han løfter aldri babyen opp, de kjenner ikke hverandre. Hvordan skal barnet tilvennes å bli kjent med sin egen far så lenge far ikke viser interesse for å holde det? Han har aldri skiftet bleie heller, det må jeg gjøre. Han syns bæsjebleier er skikkelig ekkelt og fikser det absolutt ikke.

Jeg har planer han ikke vet om, nemlig flytte såpass unna at han ikke får til samvær så ofte. Jeg har heller ikke førerkort, så han må evt reise hele veien til meg da også for samvær.

Det ligger veldig mye bak her jeg ikke vil nevne, redd for å bli gjenkjent. Han egner seg ikke som far. Eier ikke barnetekke. Er fryktelig brå og hardhendt mot andre barn av venner. Han har en fremtoning som kan skremme barn.

Jeg skulle ønske det var mulig å slette han som far.

Anonymkode: b91ef...612

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Barnet er knappe 3 mnd nå og har aldri bodd med sin egen far. (Far fant ut i svangerskapet at han bare ville ha barnet på deltid) Nå fullammes babyen og far møter babyen på trilletur ca 2 ganger i uka. Da triller han alene, da vi overhode ikke kan føre en normal samtale sammen. Far skriker og kjefter, det orker ikke jeg. Derfor blir det trilleturer i omerådet der jeg bor så lenge barnet fullammes.

Far ser veldig frem til barnet begynner med grøt og mat på glass (4 mnd alder) Da skal ha ha 50/50, til tross for at jeg fullammer. Denne ordningen kommer jeg ikke til å gå med på før barnet er mye større. Det er stort sett dette vi krangler om.

Han løfter aldri babyen opp, de kjenner ikke hverandre. Hvordan skal barnet tilvennes å bli kjent med sin egen far så lenge far ikke viser interesse for å holde det? Han har aldri skiftet bleie heller, det må jeg gjøre. Han syns bæsjebleier er skikkelig ekkelt og fikser det absolutt ikke.

Jeg har planer han ikke vet om, nemlig flytte såpass unna at han ikke får til samvær så ofte. Jeg har heller ikke førerkort, så han må evt reise hele veien til meg da også for samvær.

Det ligger veldig mye bak her jeg ikke vil nevne, redd for å bli gjenkjent. Han egner seg ikke som far. Eier ikke barnetekke. Er fryktelig brå og hardhendt mot andre barn av venner. Han har en fremtoning som kan skremme barn.

Lignende situasjon her og har ønsket far bort fra våre liv mange ganger. Men det går dessverre ikke. Barn har rett på kontakt og samvær med biologiske foreldre.  Barnet er 3 år her og har aldri overnattet hos far. Jeg har bare stått på mitt, vist til forskning og hatt fagpersoner i ryggen. Men vet overnatting er like rundt hjørnet, men begynner bare med 1 dag om gangen og jeg skal være i byen han bor i. Jeg bor da på hotell. Barnepsykolog har anbefalt at jeg er i nærheten, selv om vi bor 4 timer unna hverandre. 

Anonymkode: a14be...666

• Liker 3
Skrevet

Ehh. Han kan ikke ha 50/50 med et spedbarn. For en dumming.

Anonymkode: d5a2a...981

• Liker 10
Skrevet

Flytting høres ut som en god idé, og snarest mulig. Og som du sier, bare si nei til 50/50, det kan han ikke kreve.

Anonymkode: ed84d...97d

• Liker 8
Skrevet

Du får ta alt som har med samvær å gjøre via familievernkontoret. For øvrig er det vel noe med varsling til den andre forelderen noen mnd i forkant når du har tenkt å flytte langt unna. Dere må for øvrig dele på reiseutgiftene ved samvær, at du ikke har betyr betyr ikke dermed at han skal betale alt. 

Anonymkode: c8b8f...762

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor fikk du barn med denne mannen?

Anonymkode: 14c21...26a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men pule skulle dere

Anonymkode: 37391...264

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men pule skulle dere

Fordi vi begge ville ha barn. Han skrøt av hvor glad han var i barn. Hvor mye han hadde passet barn for søsken og venner. Han kunne ikke leve uten egne barn. Dermed anså jeg han som eb drømmefar. Han fikk mer og mer panikk når utstyr ble kjøpt inn og til slutt dro han sin kos. I ettertid har det kommet frem at han ikke eier erfaring med barn i det hele tatt. Både søsken og venner av han har bekreftet at han aldri har passet deres barn. Ikke stoler de på han såpass at de noen gang kommer til å spørre han om barnepass heller.

Men pule skulle dere

Anonymkode: 37391...26

• Liker 1
Skrevet

Flytting høres ut som en god idé, og snarest mulig. Og som du sier, bare si nei til 50/50, det kan han ikke kreve.

Jeg vet han ikke kan kreve det nå, men da barnet blir eldre kan han vel kreve det? Jeg vil gjerne nekte i all evighet, for barnets beste.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet han ikke kan kreve det nå, men da barnet blir eldre kan han vel kreve det? Jeg vil gjerne nekte i all evighet, for barnets beste.

Det er jo ikke for BARNETS beste å nekte kontakt med sin far i all evighet. Det er jo bare tull.

Anonymkode: cdb12...e6b

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke tilvent og økt noe samvær her, men kuttet det helt.

Han skriker, er brå og hardhendt med barn.....altså hallo.

Kan du få andre til å bekrefte dette i en eventuell rettssak? Og ja, flytt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Idiot. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men pule skulle dere

Idiot. 

Fordi vi begge ville ha barn. Han skrøt av hvor glad han var i barn. Hvor mye han hadde passet barn for søsken og venner. Han kunne ikke leve uten egne barn. Dermed anså jeg han som eb drømmefar. Han fikk mer og mer panikk når utstyr ble kjøpt inn og til slutt dro han sin kos. I ettertid har det kommet frem at han ikke eier erfaring med barn i det hele tatt. Både søsken og venner av han har bekreftet at han aldri har passet deres barn. Ikke stoler de på han såpass at de noen gang kommer til å spørre han om barnepass heller.

Imponerende at du gidder å svare seriøst på sånne kommentarer. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke for BARNETS beste å nekte kontakt med sin far i all evighet. Det er jo bare tull.

Det vet du strengt tatt ingenting om. 

Anonymkode: 2fd9e...1f8

• Liker 11
Skrevet

Nei, det blir ikke 50/50 fordi om far «krever» det, en sånn ordning må dere bli enige om. Og for en 3 mnd gammel baby? Er manne helt fjern? Hans samvær består altså kun av trilleturer, da antar jeg at barnet sover og da er det jo ikke noe samvær! Høres ut som den mannen trenger en realitetsorientering hva gjelder barns behov. 

Du burde forøvrig ta kontakt med en advokat, fordi du må vite hva reglene er og hva som gjelder, ikke bare tro. Når du skriver at «far kan vel kreve» så viser det at her mangler du kunnskap. Dersom du skal kunne sørge for trygge og gode oppvekstvilkår for barnet ,så er det viktig at du VET og ikke tror. Så start med å skaffe deg kunnskap. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det til barnets beste å ha samvær med en ustabil mann?

Anonymkode: d5a2a...981

• Liker 4
Skrevet

Nei. Les det regine skriver.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare slutt å vær sånn som dette. 

Anonymkode: c9712...8e1

• Liker 2
Skrevet

Kontakt familievernkontoret. Det virker ikke som faren her spesielt mye vett om han tror han kan ha babyen 50/50 fra 4 mnd fordi barnet kan begynne med vanlig mat. Sånn for det første har jo faren tydeligvis 0 tilknytning til babyen, det er fysisk umulig bygge tilknytning med 2 timers trilletur innimellom. Og selv om barnet kan begynne smake på vanlig mat kan tilvenningen ta en god stund. Mini her spiste ikke nok fulle måltider før hun var nærmere året, og om en leser på diverse grupper på fb angående permisjoner er det ikke unormalt at den tilvenningen tar tid. Uansett vil ikke fagpersoner anbefale 50/50 før barnet er 3 år, og ikke alltid da heller for det krever litt samarbeid om det skal funke. Og høres ikke akkurat ut som at dere kan samarbeide. 

Angående flytting er det ikke sikkert du bare kan flytte. 

Anonymkode: 95378...af5

• Liker 4
Skrevet

Rådet om å snakke med en advokat er godt. Siden dere ikke bodde sammen da barnet ble født, så har han færre rettigheter enn om dere hadde vært gift.

Siden barnet har fast bosted hos deg, har far færre rettigheter enn om barnet hadde hatt delt bosted. Barnet har rett til samvær med begge foreldre, men det trenger ikke å være 50/50. Som den barnet bor fast hos, så bestemmer du flytting innen Norge. Men barnefar må varsles tre måneder i forveien.

• Liker 3
Skrevet

Du kan få foreldreansvar alene, men det må du melde fra om at du ønsker innen et år etter at farskapet ble avgjort:

»

§ 35.Foreldreansvaret når foreldra ikkje er gifte

Foreldre som ikkje er gifte, har foreldreansvaret saman for sams barn. Dersom foreldra ikkje bur saman, og mora ønskjer foreldreansvaret aleine, kan ho gje melding til folkeregistermyndigheita innan eitt år frå farskapen vart fastsett. Tilsvarande gjeld der faren ikkje ønskjer sams foreldreansvar. Når ein av foreldra har gjeve slik melding, får mora foreldreansvaret aleine.»

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_6

• Liker 3
Skrevet
Hulderen skrev (21 minutter siden):

Du kan få foreldreansvar alene, men det må du melde fra om at du ønsker innen et år etter at farskapet ble avgjort:

»

§ 35.Foreldreansvaret når foreldra ikkje er gifte

Foreldre som ikkje er gifte, har foreldreansvaret saman for sams barn. Dersom foreldra ikkje bur saman, og mora ønskjer foreldreansvaret aleine, kan ho gje melding til folkeregistermyndigheita innan eitt år frå farskapen vart fastsett. Tilsvarande gjeld der faren ikkje ønskjer sams foreldreansvar. Når ein av foreldra har gjeve slik melding, får mora foreldreansvaret aleine.»

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_6

Er det virkelig så enkelt at jeg bare sender en mld om det også får jeg det? Det kommer ikke  bf til å godta for han skal ha mest mulig samvær så barnebidraget blir minimalt. Jeg kunne lett avstått fra barnebidrag bare jeg fikk barnet helt for meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...